الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

در حالت کلی الکتروپمپ ها به دو دسته تقسیم میگردند: الکتروپمپ های سانتریفیوژ زمینی و الکتروپمپ های مستغرق. پیش تر در مقالاتی تحت عنوان "شناخت انواع پمپ آب"  و "سه ویژگی پمپ آب کم صدا"  به معرفی پمپ آب و نیز تشریح برخی از نکات مهم در خصوص آن‌ها و نوع کاربردی که دارند، پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با این نکات، نگاهی به این مقالات بر روی وب سایت مجموعه صدرا پلیمر اصفهان بیندازید. 

الکتروپمپ های سانتریفیوژ زمینی خود به سه مدل خانگی ، نیمه صنعتی و صنعتی تولید میگردد و بسته به نیاز مصرف کننده ، در مدل های مختلف با مشخصات خاص تولید میشود که در ذیل به صورت کامل به آن می پردازیم.

مشخصات و قابلیت های هر پمپ بر اساس پارامترهایی که روی نوار نشانگر آن نصب می گردد مشخص می شود که با توجه به آن میتوان الکتروپمپ مناسب را انتخاب نمود. 

Type = مدل الکتروپمپ

Q  = حداقل و حداکثر میزان آبدهی آب ( دبی آب )

H = حداقل و حداکثر ارتفاع پرتاب آب ( هد موتور )

Tmax liquid = حداکثر دمای سیال که الکتروپمپ جابجا میکند.

H max = حداکثر ارتفاعی که پمپ توانایی جابجایی سیال را دارد.

H min = حداقل ارتفاعی که پمپ سیال را با بالاترین آبدهی جابجا میکند.

IP = اختصار  ingress protection  که مربوط به درجه محافظت مربوط به اجسام و مایعات میباشد.

V = ولتاژ مجاز كاري الكترو موتور ميباشد كه نبايد ولتاژ بيشتر و يا كمتر از حد ذکر شده باشد.

HP = قدرت اسب موتور

A = حداكثر جريان مجاز الكترو موتور را نشان ميدهد كه ميزان جريان نبايد بيشتر از مقدار فوق و بلكه هميشه الكترو موتور باید به صورتی  انتخاب شود كه زير مقدار فوق كار كند.

P2 = توان کاری موتور در هنگام کار کردن که بر اساس وات حساب میشود 

P1 = توان اولیه موتور که موقع راه اندازی استفاده میشود.

HZ = هر کشوری فرکانس مشخص خود را دارد که  در ایران فرکانس 50 هرتز میباشد و باید تمامی دستگاه ها بر اساس 50 هرتز تعریف شود. دور موتور در هر فرکانس متغیر است ، مثلا در فرکانس 50 هرتز دور موتور 2900 دور بر دقیقه میباشد ولی در فرکانس 60 هرتز تعداد دور بر دقیقه متفاوت میباشد.

R.P.M = نشانگر دور خروجی الکتروموتور بر حسب دور بر دقیقه میباشد.

Fµ = میکروفاراد که قدرت و نوع خازن داخل الکتروموتور را نشان میدهد.

Phase = نشانگر چند فاز بودن الکتروموتور میباشد.

Kg = نشانگر وزن الکتروپمپ میباشد.

 

برای انتخاب پمپ 2 مورد از مشخصه های فوق مهمتر از بقیه موارد میباشد که باید به نسبت نیاز در مکان مورد استفاده و به نسبت نوع لوله کشی آن ها را معیار قرار داد، یکی فشار کاری یا ارتفاع  پمپ که به علامت اختصاری H نشان داده شده و دیگری میزان آبدهی پمپ که به علامت اختصاری Q نشان داده میشود.

این دو معیار باهم رابطه عکس دارند، بدین معنا که در یک الکتروموتور واحد هرچه فشار آب بیشتر، آبدهی کمتر و هرچه آبدهی بیشتر، فشار کمتر میشود.

به عنوان مثال در عکس فوق H=39.5-21 m / Q=20-90 lit/min که به اینصورت میباشد که این پمپ در ارتفاع 39.5 متری 20 لیتر در دقیقه آبدهی و در ارتفاع 21 متری 90 لیتر در دقیق آبدهی دارد.

اگر همزمان پمپی هم آبدهی بالا هم فشار بالایی داشته باشد باید الکترموتور خیلی قدرتمندی داشته باشد ، وگرنه به طور معمول در یک نوع الکتروپمپ واحد یا آبدهی بالاست یا فشار آب.

نکته بعدی که در هنگام انتخاب پمپ مهم  میباشد سایز دهانه ورودی و خروجی پمپ است که باید مطابق با سایز لوله ورودی یا خروجی که از پمپ گرفته میشود باشد . 

ترجیحا سایز لوله هایی که به پمپ نصب میشود هم سایز با دهانه پمپ باشد و نباید کوچکتر از دهانه باشد ، چون باعث فشار آمدن به پمپ و سوختن سیم پیچی میشود و همچنین نباید سایز لوله خروجی 2 سایز بزرگتر از دهانه خروجی پمپ باشد چون باعث کاهش فشار کاری پمپ میگردد.

مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا دارای کاتالوگ فنی پمپ آلات به صورت نموداری جهت هر مدل پمپی که تولید شده ، هستند که میتوان با کمک گرفتن از این کاتالوگ ها پمپ مناسب را انتخاب نمود.

بیشترین پمپی که مجموعه صدرا پلیمراسپادانا  به نسبت نیاز مشتری میفروشد، پمپ های خانگی است که بصورت جامع به آن میپردازیم.

( اکثر برندهای تجاری در یک مدل پمپ مثلا نیم اسب مشخصات نزدیک بهم دارند ، بنابر این جهت توضیح دادن به عنوان پیش فرض پمپ ابارا را مد نظر قرار میدهیم و از عکس های پمپ ابارا استفاده میکنیم. )

 

- الکتروپمپ 0.5 اسب معمولی یا زنبوری ( بدون بشقاب ) مدل   PRA 0/5 M.L

پمپ های بدون بشقاب معمولا کمی همراه با صدا میباشد و صدایی شبیه به زنبور دارند و به همین دلیل در اصطلاح عامیانه زنبوری نامیده میشوند. معمولا پمپ 5/. اسب برای 1 واحد مسکونی حدودا بین 60 تا 120 متری یا 2 واحد مسکونی 60-80 متری میباشد و برای مغازه ها تا 2 طبقه هم کارایی دارند. 

یکی از مشکلاتی که این مدل پمپ دارد  ، بدلیل نداشتن بشقاب و نزدیک بودن پروانه با بدنه میباشد، که درصورت عدم استفاده از پمپ به مدت یک هفته پمپ جام کرده و برای راه اندازی باید با دست پروانه فن را حرکت داد.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

 - الکتروپمپ 0.5 اسب بشقابی

این مدل پمپ از نظر ظاهری کاملا شبیه 1 اسب بشقابی بوده و به دلیل داشتن بشقاب جلو ( کیسنیگ ) صدای خیلی کمی دارد و با کار نکردن حتی مدت طولانی جام نمیکند. این مدل به نسبت مدل زنبوری صدای خیلی کمتری دارد ولی فشار کمتری دارد و ارتفاع کمتری میزند. 

آبدهی این مدل مابین نیم اسب معمولی و 1 اسب بشقابی میباشد. 

برند ابارا 0.5 اسب بشقابی ندارد.

 

 -الکترو پمپ 1 اسب بشقابی تک پروانه مدل  CMA 1.00 M.L

این مدل پمپ دارای یک پروانه باکالیت (ppo  ) بوده و صدای کمی دارد.

مناسب برای 2 الی 3 واحد مسکونی در 2 طبقه یا 2 واحد در 3 طبقه میباشد.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

 

-الکترو پمپ  1 اسب بشقابی تک پروانه مدل  CMA/B 1.00 M.L

این مدل دقیقا معادل CMA 1.00 M.L میباشد و تنها تفاوت در نوع پروانه میباشد که در این مدل از پروانه برنجی استفاده شده است.

 

- الکترو پمپ 1 اسب بشقابی دو پروانه مدل  CDA 1.00 M.L

موتور این مدل با بقیه مدل 1 اسب ها یکی میباشد و تفاوت در قسمت کیسینگ پمپ میباشد.

در این مدل در کیسینگ 2 پروانه باکالیت قرار دارد و باعث میشود که فشار آب بالاتر رفته که آبدهی کمتر میشود.

مناسب برای 2 الی 4 واحد در طبقات بیشتری نسبت به تک پروانه استفاده گردد . مثلا 3 واحد در 4 طبقه.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

 

-الکترو پمپ 1 اسب جتی مدل  AGA 1.00 M.L

موتور این مدل نیز همان 1 اسب است ولی دماغه کشیده و طراحی جتی آن باعث شده که فشار پمپ به صورت چشمگیری بالا برود ولی آبدهی کاهش می یابد و مزیت این پمپ نسبت به دیگر پمپ ها ، عدم نیاز به هواگیری، پس از هواگیری اولیه می باشد ولی صدای نسبتا بلندی دارد و بیشتر جهت خانه هایی استفاده میگردد که دارای ارتفاع زیادی هستند. به عنوان مثال ساختمان 4 واحدی که در 5 طبقه میباشد.

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

-الکترو پمپ  1.5 اسب بشقابی دو پروانه مدل  CDA 1.5 M.L

این مدل پمپ با قدرت 1/5 اسب و دارا بودن دو پروانه از فشار بالایی برخوردار است، در پایین ساختمان قرار میگیرد و برای 4 واحد مسکونی تا 10 واحد بر روی 5 طبقه استفاده میشود.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق  

 

 

- الکترو پمپ 2  اسب بشقابی دو پروانه مدل  CDA 2.00 M.L

این مدل نیز همانند پمپ 1/5 اسب دوپروانه ولی با قدرت هد و آبدهی بالاتر میباشد.

جهت استفاده در منازل از 8 الی 15 واحد در 6 طبقه گزینه مناسبی میباشد.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

 

 

 

-الکترو پمپ  3  اسب بشقابی دو پروانه مدل  CDA 3.00 T.L

این مدل از نظر ارتفاع و فشار دقیقا با مدل 2 اسب دوپروانه یکی میباشد، فقط آبدهی بالاتری دارد و جهت استفاده در منازل مسکونی از 12 الی 22 واحد به نسبت متراژ و تعداد طبقات تا حدود 7 طبقه استفاده میگردد.

 

 الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

 

پمپ های آبدهی بالا

پمپ های آبدهی بالا در واحد های مسکونی معمولا جهت استفاده برای آتشنشانی و آبفشان استفاده میشود که مشخصات آن یا روی نقشه نظام مهندسی می باشد و یا توسط مهندس ناظر با توجه به دستورالعمل آتشنشانی مشخص میگردد.

 

-الکترو پمپ  1 اسب تک پروانه  مدل CMB 1.00 M.L

این مدل 1 عدد پروانه فلزی پهن با ورودی "2 دارد که بیشترین مصرف آن برای آبیاری و پمپ آتشنشانی میباشد.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق  

 

 

 -الکترو پمپ  2 اسب تک پروانه  مدل CMB 2.00 M.L

این مدل 1 عدد  پروانه فلزی پهن با ورودی "2 دارد و مشابه مدل 1 اسب  CMB  میباشد ، هم دارای مدل تکفاز بوده و هم دارای مدل سه فاز.

پمپ های مدل CMB بدلیل اینکه سایز خروجی کوچک تری نسبت به ورودی  دارند دارای فشار آب بالاتری نسبت به مدل هایی می باشند که ورودی و خروجی یکسان دارند و به همین دلیل بیشتر جهت پمپ آتشنشانی استفاده میگردند.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

 

-  1 اسب تک پروانه  مدل CMC 1.00 M.L

این مدل ورودی و خروجی یکسانی دارد و مناسب برای آبیاری میباشد.

 

-  1 اسب تک پروانه  مدل  CMD  M , T.L

در این مدل هم ورودی ها و خروجی ها یکسان و سایز "2/5 میباشد و به دلیل داشت آبدهی بالا برای آبفشان در ساختمان ها و همچنین تخلیه آب استخر استفاده می گردد.

 

الکتروپمپ های زمینی و مستغرق

 

چنانچه در خصوص پمپ‌ آب سوال خاصی و یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی‌های بیشتر در این خصوص هستند.