بدون شک،طراحی و تولید مخزن آب در طول تاریخ بشریت مورد نظر بوده و تعداد زیادی از کشورهای جهان اقدام به ساخت آن نموده اند. در ابتدا مخازن از جنس هایی همچون سنگ،چوب،سفال ایجاد می شده اند.

اهمیت آب و ذخیره سازی آن در ایران باستان منجر به ساخت یک سازه معماری به نام آب انبار شده است. 

آب انبار یک مخزن زیرزمینی سرپوشیده برای ذخیره آب آشامیدنی میباشد به این صورت که در عمقی پایین تر از سطح زمین ایجاد شده که باعث میشود آب جاری راحت به این مخازن هدایت شود و همچنین باعث خنکی آب میگردد . در کنار آب انبارها مخازن روبازی همچون حوض ها در خانه ها ایجاد میشدند که کاربری شرب نداشتند . 

با گذشت زمان منبع یا مخزن آب شکل تازه ای به خود گرفت و برای استفاده های متعددی نظیر آشامیدن،کشاورزی،مهار آتش و ..... از جنسهای مختلفی ایجاد شد . 

انواع مخازن : 

مخازن فلزی:

در هنگام خرید مخازن فلزی ،جنس داخلی این مخازن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا نقطه ضعف اصلی این مخازن،امکان خوردگی و زنگ زدگی در صورت عدم وجود روکش مناسب میباشد.

مخازن فایبرگلاس یا کامپوزیت:

این نوع مخازن به دلیل قیمت بالای مواد اولیه آنها برای تولید مخازن با حجم کم گزینه مناسبی نیستند . 

مخازن پلی اتیلن : 

بدون شک امروزه مخازن پلی اتیلن پراستفاده ترین نوع مخزن هستند که در تمامی صنایع از ساختمان و کشاورزی گرفته تا صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار میگرند و همچنین به تازگی جمع آوری آب باران نیز به این کاربردها اضافه گردیده است . 

مخازن آب بسته به نوع کاربردشان در انواع مختلفی نظیر مخازن افقی،عمودی،مکعبی و کتابی،زیرپله،ته قیفی و زوک،انبساط،مادولار افقی،وان های صنعتی و شیلاتی و... در مدل های تک لایه، دو لایه،سه لایه،چهارلایه فوم دارتولید میگردند. 

 

 

 

راهنمای خرید مخزن :

در این قسمت به نکاتی اشاره می‌کنیم که در هنگام خرید مخزن آب می‌توانید با توجه به آن‌ها، انتخاب مناسبی داشته باشید. 

نخستین نکته در خرید مخزن آب، مشخص کردن هدفتان از خریدن آن و در ادامه، مشخص کردن جنس مدنظرتان با توجه به هدفی که دارید می‌باشد. مخزن آب پلی اتیلن، معمولاً از پر استفاده ترین مخازن آب می‌باشد و در صورتی که این نوع مخزن نیازتان را رفع می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ این نوع مخزن بروید. 

در صورتی که قصد دارید مخزن آب را در زیر نور آفتاب قرار دهید، پیشنهاد می‌کنیم مخزنی را انتخاب نمایید که خاصیت ضد جلبکی داشته باشد. علاوه بر این در نظر داشته باشید که بدنه مخزن آب آنتی یو وی باشد و در برابر نور خورشید مقاومت بالایی داشته باشد تا دچار پوسیدگی و شکستگی نشود. 

امروزه با توجه به معضلات بی آبی و خشکسالی و افزایش تقاضا برای خرید مخزن آب، متاسفانه به شکل گسترده‌ای شاهد تولید مخازن آب در کارگاه‌های غیر مجاز و غیر بهداشتی می‌باشیم، که این موضوع موجب آلودگی آب موجود در مخزن شود و در ادامه می‌تواند منجر به ایجاد بیماری‌ها و مشکلات مختلف شود.  با توجه به این موضوع باید توجه داشت که برای تهیه مخزن آب مورد نظر خود، حتماً به سراغ شرکت‌ها و کارخانه های مجازی بروید که تولیدات خود را با رعایت کلیه اصول بهداشتی انجام می‌دهند. 

 

گروه صنعتی صدرا پلیمر اسپادانا یکی از تولید کنندگان موفق مخازن آب می‌باشد که با کسب کلیه مجوزهای موجود و در شرایط کاملاً استاندارد، اقدام به تولید مخازن آب در انواع مختلف می‌کند. شما می‌توانید با مراجعه به صفحه محصولات وبسایت گروه صنعتی پلیمر اسپادانا، محصولات مختلف  را مورد بررسی قرار دهید و از میان آن‌ها، مخزن آب مورد نظر خود را خریداری کنید.