یکی از مهم‌ترین بخش‌های منبع تحت فشار که چنانچه مشکلی در آن ایجاد شود منبع را با مشکل کارکرد مواجه می‌کند، تیوپ منبع تحت فشار (تیوپ مخزن تحت فشار) است که به آن تیوپ منبع دیافراگمی هم گفته می‌شود.
منبع تحت فشار آب که با عناوین دیگری چون منبع دیافراگمی، منبع تیوپی، مخزن پمپ آب، منبع پمپ آب و یا مخزن تحت فشار پمپ آب نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های مربوط به سیستم آب‌رسانی به شمار می‌آید.
ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " 3 مدل منبع تحت فشار " به طور مفصل در خصوص منبع تحت فشار (مخزن تحت فشار ) مطالبی را بیان کرده‌ایم و در آن به بررسی 3 مدل منبع تحت فشار پرداخته‌ایم. جهت آشنایی بیشتر با مخازن تحت فشار می‌توانید نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.
در این مقاله قصد داریم تا در خصوص روش تعویض تیوپ منبع تحت فشار نکاتی را با شما در میان بگذاریم.. اما قبل از پرداختن به روش تعویض تیوپ مخزن تحت فشار، نیاز است تا به طور کامل از این امر مطلع باشیم که چه زمانی نیاز است نسبت به تعویض تیوپ منبع دیافراگمی اقدام نماییم.

چه زمانی نیاز است تیوپ منبع تحت فشار تعویض شود؟

همان‌طور که اشاره گردید، زمانی که تیوپ منبع تحت فشار ترکیده باشد نیاز است نسبت به تعویض آن اقدام نماییم. اما نکته قابل تأمل این است که چگونه می‌توانیم متوجه شویم که تیوپ مخزن تحت فشار سوراخ و یا دچار ترکیدگی شده است. در ادامه 3 روش برای تشخیص ترکیدگی تیوپ منع تحت فشار را با شما در میان خواهیم گذاشت.

روش اول : خارج شدن آب از پین شیر سوزنی

در قسمت فوقانی منبع تحت فشار یک شیر سوزنی شکل وجود دارد که از طریق آن برای خارج کردن و یا تزریق کردن هوا به داخل تیوپ استفاده می‌گردد. چنانچه این شیر را پایین نگه دارید (فشار دهید) هوای داخل منبع تحت فشار تخلیه می‌گردد. مراقب باشید که در حالت عادی پین را فشار ندهید.
زمانی که قصد داشته باشیم از سلامت تیوپ منبع دیافراگمی مطلع شویم، می‌توان پین شیر سوزنی را فشار دهیم. در حالت عادی و چنانچه تیوپ مشکلی نداشته باشد، تنها مقداری هوا خارج می‌شود، اما اگر تیوپ سوراخ و یا دچار ترکیدگی باشد، همراه با هوا، مقداری آب نیز از دهانه شیر خارج می‌شود و این نشانه نشت آب به درون تیوپ است. در این حالت باید نسبت تعمیر یا تعویض تیوپ اقدام نمود.
در صورت نیاز به تعویض، پیشنهاد می شود جهت اطلاع دقیق از قیمت تیوپ منبع تحت فشار، حتما با مراکز معتبر تماس بگیرید.

روش دوم : خارج شدن هم‌زمان آب و هوا از شیرآلات ساختمان

برخی مواقع که شیر آب را باز می‌کنیم، شاهد آن هستیم که همراه با آب مقداری هوا نیز وجود دارد و همین امر باعث می‌شود تا به جای اینکه آب به صورت روان از شیر خارج گردد، با حالتی فورانی خارج گردد.

روش سوم : منبع پر یا نیمه پر است، اما آب خارج نمی‌شود

برخی مواقع شاهد آن هستیم که با وجود پر یا نیمه پر بودن منبع تحت فشار، آب از آن خارج نمی‌شود. دلیل این امر این است که تیوپ منبع تحت فشار به دلیل سوراخ شدن و یا ترکیدگی، به پایین منبع سقوط کرده و مانع از خروج آب از منبع تحت فشار می‌شود.

البته علاوه بر 3 روشی که به بیان آن‌ها پرداختیم، نشانه‌های دیگری مثل روشن و خاموش شدن مکرر پمپ آب ، تغییر مزه، بو و رنگ آب خروجی از مخزن نیز می‌تواند به دلیل ایجاد سوراخ یا ترکیدگی در مخزن تحت فشار باشد.

پیشنهاد می‌شود برای تشخیص دقیق وجود و یا عدم وجود مشکل در تیوپ منبع دیافراگمی و همچنین اطلاع از قیمت تیوپ منبع تحت فشار، حتماً با مراکز معتبر تماس بگیرید.

 

 

 

مراحل تعویض تیوپ منبع تحت فشار

چنانچه به هر دلیلی نیاز باشد تا نسبت به تعویض تیوپ منبع تحت فشار (تیوپ مخزن تحت فشار) اقدام شود، لازم است تا چند مرحله را پیش بروید. در ادامه و به صورت مختصر مراحلی که نیاز است جهت تعویض تیوپ مخزن تحت فشار پیش رفت را بیان خواهیم کرد.

  •  پمپ آب را خاموش و اتصال برق را به طور کامل قطع کنید.
  • منبع تحت فشار را به طور کامل از سیستم لوله کشی جدا کرده و پین شیر سوزنی در بالای منبع را فشار دهید تا هوا درون منبع به طور کامل تخلیه گردد.
  • آب درون منبع را به طور کامل تخلیه کنید. برای این کار پیشنهاد می شود منبع را روی زمین بخوابانید تا آب به طور کامل تخلیه شود.
  • فلنج را از جای خود خارج کنید. برای این کار نیاز است تا مهره‌های فلنج را از انتهای منبع باز کنید.
  • تیوپ آسیب دیده را از درون مخزن بیرون بیاورید.
  • قبل از اینکه بخواهید تیوپ جدید را نصب کنید، نیاز است تا تمام سطح داخل منبع را سمباده بکشید تا هر گونه رسوب احتمالی داخل منبع از بین برود و سپس آن را شسته و خشک کنید.
  • تیوپ جدید را درون مخزن قرار دهید. برای این کار می‌توانید مخزن را به پلو خوابانده و تیوپ را فشرده کرده و درون محفظه قرار دهید.
  • از جفت شدن لبه تیوپ بر روی دهانه محفظه اطمینان حاصل کنید و سپس اتصال فلنج را به گونه‌ای که لبه‌های تیوپ را به طور کامل بپوشاند بر روی دهانه محفظه قرار دهید و در نهایت مهره‌های فلنج را ببندید.
  • منبع را از فشار هوا پر کنید و پس از پر شدن حتماً نشتی اطراف فلنج را بررسی کنید.
  • مجدداً مخزن تحت فشار ( منبع دیافراگمی ) را به سیستم آب‌رسانی متصل کرده و برق پمپ را وصل کنید.

در انتها نیاز است تا با باز کردن شیر آب اصلی، نسبت به بررسی نهایی نشتی‌های احتمالی اقدام نمایید.

پیشنهاد ما به شما این است که جهت تعویض تیوپ منبع تحت فشار و نیز اطلاع دقیق از قیمت تیوپ منبع تحت فشار، از افرادی که در این زمینه تخصص و تجربه لازم را دارند کمک بخواهید. زیرا ممکن است به دلیل عدم تجربه لازم، یا مراحل را به خوبی انجام ندهید و یا در هنگام تعویض، تیوپ دچار آسیب شود.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در نحوه تعویض تیوپ منبع تحت فشار (تعویض تیوپ مخزن تحت فشار) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص تعویض تیوپ منبع دیافراگمی سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.