مخزن پلی اتیلن

 تفاوت مخزن پلی اتیلن با مخزن فلزی، زمانی به دغدغه ما تبدیل می‌شود که سال‌ها از مخازن فلزی برای مصارف خود استفاده کرده باشیم. مواقعی که بخواهیم برای مصارف خود از مخزن پلی اتیلن که اصطلاحاً به آن مخزن پلاستیکی نیز گفته می‌شود استفاده کنیم، سؤالات متعددی به ذهن ما خطور می‌کند که می‌تواند به این دلیل باشد یا اطلاعات دقیقی در خصوص آن‌ها نداریم و یا به دلیل عدم استفاده از آن‌ها می‌باشد.

 

مخزن فلزی بهتر است یا مخزن پلی اتیلن؟

در هنگام انتخاب از میان مخازن پلاستیکی یا فلزی، این سوال که مخزن فلزی بهتر است یا مخزن پلی اتیلن، قطعاً اولین سوالی است که به ذهن بسیاری از ما خطور خواهد کرد.

اگر بخواهیم پاسخی کلی و کوتاه به این سوال بدهیم، می‌توان گفت مخزن پلی اتیلن ( مخزن آب پلی اتیلن ) به دلیل داشتن مزایایی بسیاری همچون حمل آسان ، جانمایی و نصب راحت ، مقاومت در برابر رطوبت ، طول عمر بالا ، هزینه نگهداری پایین‌تر ، موجود بودن در ابعاد و اشکال متفاوت و هزینه تمام شده کمتر ، نسبت به مخازن فلزی ارجحیت دارد.

اما واقعیت این است که پاسخ بالا مقداری کلی است و شاید مورد تایید برخی از مصرف‌کنندگان مخازن فلزی نباشد. قطعاً پاسخ دادن به این سوال، قبل از هر چیزی در گرو نیاز مصرف کننده و نیز میزان مبلغی است که قصد دارد برای خرید مخازن هزینه نماید.

ما پیش‌تر در دو مقاله که لینک آن‌ها در ادامه ذکر خواهد شد، به طور کامل به بررسی و بیان مهم‌ترین مزیت‌های مخازن آب پلی اتیلن ( مخازن پلی اتیلن ) پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر گونه بررسی تفاوت میان مخازن پلاستیکی و فلزی، جهت آشنایی بیشتر با مزایای مخزن پلی اتیلن حتماً نگاهی به آن‌ها بیندازید. قطعاً با مطالعه این مقالات، خواهید توانست در انتخاب تانکر آب مناسب، با نهایت دقت عمل کنید.

چرا مخزن پلی اتیلن

5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب

 

مخزن پلاستیکی

 

انواع مخازن پر مصرف

زمانی که یک خریدار قصد دارد تا نسبت به خرید مخازن مورد نیاز خود اقدام نماید، با انتخاب‌های متعددی روبرو خواهد بود. اما از میان تمامی موارد موجود، 3 مدل مخزن یا تانکر وجود دارد که با توجه به نوع مواد به کار رفته در ساخت آن، بیشتر از سایر مخازن مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد. در ادامه توضیحات مختصری را در خصوص هر یک بیان خواهیم نمود.

 

مخازن فلزی

جنس داخلی مخزن فلزی، یکی نکاتی است که در هنگام خرید این مدل مخازن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. اگر بخواهیم به طور کلی به نقاط ضعف مخازن فلزی اشاره‌ای داشته باشیم، می‌توان گفت، نقطه ضعف اصلی این مخازن، امکان خوردگی و زنگ زدگی در صورت عدم وجود روکش مناسب می‌باشد، به همین دلیل جنس داخلی مخازن بسیار حائز اهمیت است.

 

مخازن فایبرگلاس یا کامپوزیت

مخازن فایبرگلاس یا کامپوزیت عمدتاً به دلیل قیمت بالای مواد اولیه آن‌ها، برای تولید مخازن با حجم کم گزینه مناسبی نیستند. از این رو تولیدکنندگان تمایل چندانی به تولید مخازن کم حجم با این آلیاژ ندارند.

 

مخازن پلی اتیلن

مخازن پلی اتیلن به دلیل این قابلیت که امکان استفاده در تمامی صنایع، از ساختمان و کشاورزی گرفته تا صنایع شیمیایی را دارند، تقریباً می‌توان گفت به پراستفاده ترین نوع مخازن موجود در بازار تبدیل شده‌اند.

اگر بخواهیم برای اثبات این ادعای خود، به دور از هر گونه توضیحات فنی در مورد نوع، کیفیت و ویژگی‌های خاص موادی که در تولید مخزن پلی اتیلن به کار می‌رود، دلیل واضح و ساده‌ای را بیان نماییم، می‌توان به تنوع طرح و کاربردهای این مخازن در قیاس با مخزن فلزی اشاره نمود.

مخازن پلی اتیلنی ( مخازن آب پلی اتیلنی ) بسته به نوع کاربردشان در انواع مختلفی نظیر مخازن افقی، عمودی، مکعبی و کتابی، زیر پله، ته قیفی و زوک، انبساط، مادولار افقی، وان های صنعتی و شیلاتی و... در مدل‌های تک لایه، دو لایه، سه لایه، چهارلایه فوم دار تولید می‌گردند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با انواع مخازن و نیز مدل‌های آن‌ها به بخش آرشیو مقالات مراجعه و مطالب متعددی که در این بخش وجود دارد را با توجه به نیاز خود مطالعه بفرمایید.

 

تفاوت مخزن پلی اتیلن با مخزن فلزی

بررسی و بیان تفاوت‌های میان مخزن پلی اتیلن (مخزن پلاستیکی) و مخزن فلزی، موضوعی است که به صورت جسته‌وگریخته در مقالات متعددی به بیان آن‌ها پرداخته‌ایم که شما می‌توانید به جستجوی عبارت « مخزن فلزی » یا « مخازن فلزی » در وب سایت مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا، از برخی تفاوت‌ها مطلع شوید.

اما اگر بخواهیم در نگاهی کلی به بیان اهم تفاوت‌های میان مخازن پلی اتیلن و مخازن فلزی بپردازیم، می‌توان به صورت تیتروار به موارد ذیل اشاره نمود.

 

مهم‌ترین تفاوت‌ها در یک نگاه

  • هزینه تعمیرات مخزن پلی اتیلن نسبت به مخزن فلزی کمتر است
  • برخورداری از قیمت مناسب نسبت به مخازن فلزی
  • سبک‌تر و حمل و نقل آسان‌تر در قیاس با مخازن فلزی
  • مخازنی پلی اتیلنی که توسط تولیدکنندگان معتبر عرضه می‌شود، تماماً تاییدیه بهداشت را دارند
  • دارای تنوع شکل بیشتری در قیاس با مخازن فلزی هستند
  • مخزن پلاستیکی از مقاومت بالایی در برابر آب شور برخوردار است
  • درب مخازن پلی اتیلن کاملاً آب بندی شده هستند
  • شستشوی مخزن پلی اتیلن نسبت به مخازن فلزی بسیار راحت‌تر است
  • مخازن پلی اتیلن به دلیل نوع مواد به کار رفته در تولید آن، از طول عمر بالایی برخوردار هستند
  • مخزن پلاستیکی در قیاس با مخزن فلزی از مقاومت بالایی در برابر رطوبت برخوردار است
  • انعطاف‌پذیری مخازن پلاستیکی در قیاس با مخازن فلزی بسیار بالاست
  • مخزن پلی اتیلن قابل بازیافت است و همین امر باعث جلوگیری از آسیب به محیط زیست می‌شود
  • و...

 

مخزن پلی اتیلن

 

اما در ادامه قصد داریم به صورت مختصر به بیان 2 مورد از تفاوت‌های مهم میان مخازن پلی اتیلنی و فلزی که در بالا نیز به آن‌ها اشاره شد بپردازیم.

 

تفاوت مقاومت در مقابل خوردگی

یکی از نکات مهم و برجسته مخزن پلی اتیلن ، این است که هیچ وقت با مشکل زنگ زدگی و خوردگی روبرو نخواهد شد. در مخازن یا تانکرهای پلاستیکی، به طور طبیعی چیزی به نام نشت آب معنایی ندارد، مگر اینکه به دلیل سهل‌انگاری مصرف‌کنندگان توسط یک جسم بیرونی به بدنه آن آسیب وارد شود که البته این مسئله در خصوص تانکرهای فلزی نیز صادق است.

 

تفاوت در آستانه تحمل

تفاوت قابل تامل میان مخزن پلاستیکی (پلی اتیلنی) و مخزن فلزی، تفاوت در آستانه تحمل این مخازن است. با توجه به اینکه خودِ پلی اتیلن در مقابل دما به عنوان یک عایق عمل می‌کند، آزمایش‌های صورت گرفته حاکی از آن است که در قیاس میان مخازن فلزی و پلی اتیلنی، از نظر میزان جلوگیری از انتقال دمای پایین (دمای سرد) به درون، مخازن پلی اتیلنی از مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

به بیانی دیگر، میزان و شدت انقباض ناشی از سرما و نیز گستردگی انقباض در مخزن پلاستیکی ( مخزن پلی اتیلن )، به مراتب بسیار پایین‌تر از تانکر فلزی است . نتیجه آزمایشات صورت گرفته در خصوص آستانه تحمل مخازن پلی اتیلنی در مقابل دمای گرم نیز، نتیجه‌ای قابل قبول است.

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت مختصر در خصوص مخزن پلی اتیلن ( مخزن پلاستیکی ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص تفاوت میان مخزن فلزی و پلی اتیلن سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.