مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن

مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن که در اصطلاح عامیانه به آن مخزن دو لایه ضد جلبک پلاستیکی نیز گفته می‌شود، از دسته مخازنی است که می‌توان گفت تعداد تولید کنندگان آن در کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.

مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا با بهره‌گیری از متدهای روز دنیا در حوزه صنایع پلیمری، در کنار سایر محصولاتی که به بازار ارائه می‌نماید، مخزن دو لایه پلی اتیلن (مخزن دو لایه پلاستیکی) را که قابلیت ضد جلبکی نیز دارد به بازار روانه کرده است.

صدرا پلیمر اسپادانا مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن را با توجه به نیاز مشتری و در لیتراژهای 300 تا 5000 لیتر به بازار عرضه می‌نماید.

انواع مخازن از نظر لایه

قبل از اینکه بخواهیم توضیحاتی در خصوص مخزن دو لایه پلی اتیلن (مخزن دو لایه پلاستیکی) که قابلیت ضد جلبکی نیز دارد ارائه نماییم، نیاز است تا شما به طور کلی با انواع مخزن پلاستیکی (مخزن پلی اتیلن) از نظر تعداد لایه آشنا شوید.

در یک دسته بندی کلی می‌توان مخازن پلی اتیلنی که توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا عرضه می‌گردد را از نظر ضخامت و تعداد لایه‌ها در انواع متعددی و به صورت زیر بخش بندی نمود:

• مخزن تک لایه پلی اتیلن ( شفاف یا اکسترود )

• مخزن دو لایه پلی اتیلن ( دو لایه ساده )

• مخزن دو لایه ضد جلبک

• مخزن سه لایه پلی اتیلن

• مخزن چند لایه پلی اتیلن

• مخزن فوم دار پلی اتیلن

• مخزن سوپر فوم پلی اتیلن

• مخزن پنج لایه رویال

معمولاً هنگام خرید مخزن پلی اتیلن (مخزن پلاستیکی)، علاوه بر نوع مصرف، می‌بایست آب و هوا و شرایط جوی نیز مورد توجه ویژه قرار بگیرید. مثلاً برای آب و هوای خیلی گرم و خیلی سرد، نیاز است تا از مخازن فوم دار و سوپر فوم استفاده گردد.

از آنجایی که ما پیش‌تر در مقالات متعددی در خصوص انواع مخازن چند لایه پلاستیکی مطالبی را بیان کرده‌ایم، در اینجا از بیان مجدد آن‌ها خودداری کرده و تنها به معرفی مختصری از مخزن تک لایه و مخزن دو لایه خواهیم پرداخت.

اما چنانچه قصد دارید تا اطلاعات کامل‌تری را در خصوص سایر مخازن ( مخزن سه لایه پلی اتیلن و مخزن فوم دار و سوپر فوم پلی اتیلن ) کسب نمایید، پیشنهاد می‌کنیم بر روی هر یک از لینک‌های زیر کلیک نمایید:

• جهت آشنایی کامل با مخازن سه لایه نگاهی به مقاله " تانکر پلاستیکی سه لایه صدرا پلیمر اسپادانا " بیندازید.

• جهت آشنایی کامل با مخازن فوم دار و سوپر فوم، مقاله " پرمصرف‌ترین مخازن فوم دار " را مشاهده نمایید.

 مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن

مخزن تک لایه پلی اتیلن ( مخزن شفاف )

برخی از مخازن پلی اتیلن وجود دارند که تنها از یک لایه و بدون هر گونه افزودنی پلیمری تولید می‌شوند. به این مخازن مخزن تک لایه پلی اتیلن ( مخزن تک لایه پلاستیکی ) گفت می‌شود. این مخازن به دلیل اینکه حالت نیمه شفاف یا شیری رنگ دارند، به عنوان مخزن تک لایه شفاف نیز شناخته می‌شوند.

مواد به کار رفته در تولید این مدل از مخازن پلی اتیلن، با سایر مخازن پلی اتیلنی هیچ تفاوتی ندارند و تنها تفاوت در تعداد لایه‌های آن‌هاست. طبیعتاً به دلیل تک لایه بودن علاوه بر وزن پایین‌تر نسبت به سایر مخازن، از قیمت پایین‌تری نیز نسبت به آن‌ها برخوردار است.

مخزن تک لایه پلاستیکی یا مخزن شفاف، مشابه سایر مخازن پلی اتیلنی، به دلیل مقاومت بالا در مقابل تنش‌هایی نظیر خورندگی و نیز ضربات احتمالی، از توان بالایی برخوردارند و به همین دلیل از آن‌ها بیشتر جهت نگهداری مواد شیمیایی ، نفتی و اسیدها استفاده می‌گردد.

مخزن دو لایه پلی اتیلن (دو لایه ساده)

مخزن دو لایه پلاستیکی که توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا عرضه می گردد، دارای دو نوع ساده و ضد جلبک می باشد. در ادامه مخزن دو لایه پلی اتیلن ساده را بررسی می نمایید و سپس به بررسی ویژگی های مخزن دو لایه پلی اتیلن ضد جلبک نیز خواهیم پرداخت.

 

مخزن دو لایه پلی اتیلن ساده، بر خلاف مخزن تک لایه که دارای رنگ شفاف است، عمدتاً دارای لایه‌ای رنگی به عنوان لایه اول می‌باشد. به طور کلی لایه‌های این نوع از مخازن به صورت زیر می باشد :

لایه اول

اولین لایه از تانکر پلاستیکی دو لایه (مخزن پلی اتیلن دو لایه)، لایه بیرونی یا خارجی نام دارد که وظیفه مقابله در برابر تابش نور خورشید، نوسانات دما، بارش‌های فصلی و... را دارد که غالباً به صورت رنگی تولید می‌شود.

لایه دوم

لایه دوم که به آن لایه‌ی داخلی یا درونی گفته می‌شود، به دلیل تماس مستقیم با آب، نباید هیچ‌گونه تأثیری را بر روی کیفیت آب درون مخزن بگذارد. بر همین اساس تمامی این لایه‌ها به صورت فود گرید (FOOD GRADE) ساخته می‌شوند. تمامی مخازن عرضه شده توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا، علاوه بر فود گرید بودن، دارای تأییدیه‌های لازم از سازمان غذا و دارو نیز می‌باشند.

رنگ این لایه بر خلاف لایه بیرونی آن، سفید می‌باشد. از این مخازن عمدتاً جهت ذخیره سازی آب آشامیدنی و مواد غذایی و انواع مواد شیمیایی استفاده می‌شود. البته لازم به ذکر است که به دلیل ضد جلبک نبودن، نباید در مقابل تابش نور مستقیم خورشید قرار گیرند.

مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن

با توجه به توضیحاتی که در خصوص مخزن دو لایه ساده ارائه شد، قطعاً این سوال به وجود می‌آید که تفاوت آن مخزن با مخزن دو لایه ضد جلبک پلاستیکی (پلی اتیلن) در چیست؟ در ادامه به صورت بسیار مختصر به بیان تفاوت‌های موجود میان مخازن دولایه ساده و ضد جلبک خواهیم پرداخت.

 

 مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن

اما جهت بیان تفاوت مخازن دو لایه ساده و ضد جلبک، نیاز است تا ویژگی‌های هر یک از لایه‌های مخزن دو لایه ضد جلبک را به صورت جداگانه بررسی نماییم.

لایه اول

بر خلاف مخزن دو لایه ساده که غالباً لایه اول به صورت رنگی تولید می‌گردد، در مخزن دو لایه ضد جلبک، لایه اول یا همان لایه بیرونی، به جهت جذب کمتر نور خورشید و تغییر دمای آب، دارای رنگ سفید می‌باشد.

لایه دوم

لایه دوم یا همان لایه‌ی میانی، بر خلاف لایه اول که سفید رنگ می‌باشد، دارای رنگ مشکی است و دو وظیفه را بر عهده دارد:

1- به عنوان یک محافظ از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن (تانکر پلاستیکی) جلوگیری می‌کند

2- باعث محکم‌تر شدن ساختار مخزن می‌شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که وظیفه و نقش اصلی لایه میانی در تانکر پلاستیکی، جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن و جلوگیری از ایجاد جلبک می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با عوامل موثر در ایجاد جلبک در مخازن و نیز نقش لایه مشکلی در تانکرهای ضد جلبک، نگاهی به مقاله " مخزن آب ضد جلبک " بیندازید.

نکته قابل ذکر در خصوص این مخازن، وزن و قیمت پایین‌تر آن نسبت به اکثر مخازن پلی اتیلنی و حتی مخازن دو لایه ساده می‌باشد.

 مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن

نمونه ای از ایجاد جلبک درون مخزن

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص مخزن دو لایه ضد جلبک پلی اتیلن (مخزن دو لایه ضد جلبک پلاستیکی) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص مخزن دو لایه پلاستیکی سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.