در مقالات متعددی که در آن‌ها به بیان و بررسی مخازن پلی اتیلن ( مخازن پلاستیکی ) پرداخته‌ایم، به این نکته اشاره کرده‌ایم که یکی از موارد استفاده این مخازن، جهت نگهداری مواد شیمیایی و اسیدی است. به بیانی می‌توان گفت که یکی از موارد استفاده از مخازن پلی اتیلن، استفاده از آن‌ها به عنوان مخزن جهت نگهداری اسید می‌باشد.

مخازن پلی اتیلنی که به عنوان مخزن جهت نگهداری اسید نیز از آن‌ها استفاده می‌گردد، به دلیل خاصیت ضد خورندگی که دارند، از توان بالایی در برابر مواد اسیدی برخوردارند. بر این اساس از این مخازن می‌توان برای نگهداری انواع اسیدها استفاده نمود. اسیدهای مثل :
• اسید استیک
• اسید کلریدریک
• اسید سولفوریک
• اسید فسفریک
• و...

انواع مخزن جهت نگهداری اسید از نظر آلیاژ

با توجه به خاصیت خورندگی اسیدها، نمی‌توان از هر مخزنی برای نگهداری آن‌ها استفاده نمود. زمانی اهمیت مخزن جهت نگهداری اسید بیش از هر زمانی خواهد شد که قرار باشد اسیدها برای مدت‌های طولانی نگهداری شوند.

به طور کلی می‌توان اسیدها را در مخازن متعددی از نظر آلیاژ به کار رفته در ساخت آن‌ها نگهداری کرد که هر یک معایب و مزایایی دارند و می‌توان انواع مخزن جهت نگهداری اسید از نظر نوع آلیاژ یا مواد به کار رفته در تولید آن‌ها، به انواع زیر تقسیم نمود:

• مخزن پلی اتیلن

• مخزن پلی پروپیلن

• مخزن فایبر گلاس

• مخازن کربن استیل

• مخزن استیل

انواع مخزن جهت نگهداری اسید از نظر نوع اسید

با توجه به قدرت و میزان خورندگی اسیدها، بسیار مهم است که بر اساس نوع اسید، مخزن متناسب با آن انتخاب شود. در ادامه به بیان مخازنی که برای نگهداری برخی از اسیدها مناسب است خواهیم پرداخت.

مناسب‌ترین مخزن جهت نگهداری اسید سولفوریک

بدون شک اسید سولفوریک یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد اسیدی در صنعت به شمار می‌آید. قدرت بالای خورندگی این نوع از اسید، باعث می‌شود تا برای نگهداری آن‌ها از مخازنی استفاده شود که توان بالای ضد خورندگی داشته باشند.

گرمازایی اسید سولفوریک در تماس با آب، باعث شده است تا اقبال مصرف کنندگان بیشتر به سوی مخازنی باشند که دارای بدنه‌هایی از جنس استنلس استیل باشد، زیرا این مخازن از مقاومت بالایی در برابر خورندگی برخوردار هستند.

یکی از نکات مهمی که باید به آن اشاره نمود، این است که با توجه به قدرت بالای گرمازایی و خورندگی اسید سولفوریک، چنانچه قصد نگهداری برای مدت طولانی اسیدها وجود دارد، برخی از مخازن با بدنه‌های پلی اتیلن و پلاستیک دارای مقاومت مناسبی برای نگهداری این اسید نمی‌باشند.

مناسب‌ترین مخزن جهت نگهداری اسید کلریدریک

اسید کلریدریک از مواد اسیدی است که در صنایعی مثل نساجی و پلاستیک، بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که نیاز باشد تا برای مصارف این صنایع مقادیری از اسید کلریدریک را ذخیره نمایند، در هنگام انتخاب مخازن مناسب، توجه زیادی به موضوع خورندگی و به خصوص بخار زایی آن می‌کنند.

با توجه به بخار زا بودن اسید کلریدریک، علاوه بر اینکه باید مخازن مناسبی را انتخاب نمود، یکی از نکات بسیار مهم که در تولید مخازن نگهداری آن‌ها باید با دقت مورد توجه گیرد، تعبیه حداقل یک مسیر خروجی برای گازهای تولید شده می‌باشد. عدم توجه به نکته باعث می‌شود تا به دلیل انباشته شدن گازها، آسیب‌های جدی به بدنه مخازن نگهداری اسید کلریدریک وارد شود.

مناسب‌ترین مخزن جهت نگهداری اسید نیتریک

همان‌طور که اشاره شد، می‌توان اسید سولفوریک و اسید کلریدریک را در مخازن پلی اتیلن و پلاستیکی نگهداری نمود. اما اسید نیتریک با توجه به قدرت بالای خورندگی، مقداری با سایر اسیدها متفاوت است. بر این اساس به جهت جلوگیری از خوردگی و ایجاد سوراخ در مخازن، نیاز است که یا از مخازنی با بدنه فلزی و استیل استفاده شود و یا اینکه از مخازن پلی اتیلنی استفاده نمود که در هنگام تولید برخی از موارد خاص در آن رعایت شده باشد.

با توجه به اهمیت نگهداری اسیدها در مخازن مناسب، پیشنهاد می‌کنیم جهت انتخاب مخزن مناسب، با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را در این خصوص به صورت رایگان در اختیار شما قرار دهند.

بهترین مخزن جهت نگهداری اسید

خیلی مواقع این سوال از سوی مشتریان مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا مطرح می‌شود که بهترین مخزن جهت نگهداری اسید، کدام مخازن است؟ مخازن فلزی بهتر است یا مخازن پلی اتیلنی؟ و سوالاتی مشابه.

در پاسخ به چنین سوالاتی باید گفت زمانی می‌توان صحبت از بهترین یا برترین به میان آورد که دو نکته بسیار مهم را مورد توجه قرار داد:

• نکته اول : نوع اسیدی که قصد نگهداری آن را داریم مشخص باشد

• نکته دوم : مدت زمانی که قرار است اسید در مخزن بماند مشخص باشد.

با توجه به نکاتی که بیان شد، در بسیاری مواقع نوع مخازنی که قرار است به عنوان مخزن جهت نگهداری اسید مورد استفاده قرار گیرند، بر اساس وزن مخصوص اسیدها رتبه بندی می‌شوند.

برای اطلاع از وزن مخصوص هر یک از اسیدها و مخزن مناسب، می‌توانید با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم در این خصوص را در اختیار شما قرار دهند.

مسئله بسیار مهمی که می‌تواند در افزایش طول عمر مخازن مورد استفاده جهت نگهداری اسیدها حائز اهمیت باشد، انتخاب صحیح و مناسب اتصالات و واشرها می‌باشد. منظور از انتخاب مناسب این است که باید اتصالاتی را برای مخازن انتخاب نمود که با نوع اسیدی که در مخازن نگهداری خواهد شد سازگاری داشته باشند.

مخازن مناسب بر اساس نوع گرمازایی اسیدها

با توجه به 2 نکته‌ای که در خصوص بهترین نوع مخزن جهت نگهداری اسید اشاره شد، نیاز است تا به طور کامل مطلع باشیم که هر یک از مخازن (از نظر نوع مواد یا آلیاژ) توان مقاومت در برابر چه درجه‌ای از دمای تولید شده توسط اسیدها را دارند.

اگر بخواهیم به صورت خلاصه توان مخازن را در مقابل دمای اسیدها بیان کنیم، می‌توان به صورت زیر توان هر یک از مخازن را نام برد:

• مخازن پلی اتیلن ، مناسب دمایی کمتر از 68 درجه سانتی‌گراد می‌باشند.

• مخازن پلی پروپیلن ، مناسب دمای بین 68 تا 108 درجه سانتی‌گراد می‌باشند

• مخازن استیل ، مناسب دمای بین 108 تا 148 درجه سانتی‌گراد می‌باشند.

یک سوال مهم

با توجه به توان هر یک از مخازن در برابر دمایی مشخص، ممکن است این سوال پیش بیاید که چنانچه دما بیش از 148 درجه سانتی‌گراد باشد، چه مخازنی مناسب است؟ در پاسخ باید گفت، در چنین شرایطی معمولاً از فلزاتی گران‌بها مثل تیتانیوم و پلاتین استفاده می‌گردد.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص مخزن جهت نگهدار اسید بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص مخزن پلی اتیلن جهت نگهداری اسید سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.