مخزن آب سه لایه

 

زمانی که صحبت از تانکر پلاستیکی سه لایه یا مخزن آب سه لایه به میان می‌آید، بسیاری از مشتریان بر این نکته تمرکز دارند که ضخامت این نوع از مخازن نسبت به سایر مخازن پلاستیکی یا پلی اتیلنی بیشتر است و یا حتی اینکه تانکر پلاستیکی 3 لایه در مقایسه با تانکرهای آب پلی اتیلنی تک لایه و دو لایه از مقاومت بالاتری برخوردار است.

اما واقعیت این است که فارغ از موضوع ضخامت و یا مقاومت، تفاوت تانکر پلاستیکی سه لایه یا همان مخزن آب سه لایه، با مخازن یک لایه در چیز دیگری است و آن هم تفاوت در عدم نفوذ نور به درون آن است.

بنابراین می‌توان چنین گفت که بارزترین تفاوت میان تانکر پلاستیکی 3 لایه و یک لایه این است که در مخزن آب 3 لایه، نور به داخل مخزن یا منبع نفوذ نمی‌کند.

 

 

مزیت نفوذ ناپذیری نور در تانکر پلاستیکی سه لایه

مخازن پلی اتیلن را می‌توان به طور کلی و از نظر ضخامت و تعداد لایه ها در انواع متعددی بخش بندی نمود:

• تک لایه ( شفاف یا اکسترود )

• دو لایه

• دو لایه ضد جلبک

• سه لایه

• چند لایه

• فوم دار

• سوپرفوم 

 معمولاً برای خرید مخازن پلی اتیلن، علاوه بر نوع مصرف، می‌بایست آب و هوا و شرایط جوی نیز مورد توجه ویژه قرار بگیرید. مثلاً برای آب و هوای خیلی گرم و خیلی سرد، نیاز است تا از مخازن فوم دار و سوپرفوم استفاده گردد.  

با توجه به انواع تانکر پلاستیکی و نیز با توجه به ویژگی و تفاوتی که تانکر پلاستیکی سه لایه (مخزن آب سه لایه) نسبت به سایر مخازن دارد، ممکن است این سؤال برای برخی از مشتریان پیش بیاید که جلوگیری یا عدم جلوگیری مخازن از نفوذ نور خورشید به درون مخزن چه مزیت مهمی است که باعث تفاوت میان آن‌ها شده است؟

در پاسخ باید بگوییم که جلبک برای رشد کردن، غیر از رطوبت که در داخل مخزن فراهم است، نیاز به نور هم دارد، چنانچه نور خورشید بتواند با نفوذ از لایه بیرونی تانکر آب به درون آن نفوذ کند، باعث رشد جلبک می‌شود. پس از مرگ جلبک، بقایای آن‌ها به وسیله باکتری تجزیه شده و همین تجزیه باعث می‌شود تا تغییراتی در طعم و بوی آب درون تانکر به وجود آید.

با توجه به توضیحات مختصری که ارائه گردید، مشخص است که تفاوت اصلی و چشمگیر تانکر پلاستیکی سه لایه با تانکرهای تک لایه در مقاومت و ضخامت نیست، بلکه تفاوت در عدم نفوذپذیری نور خورشید به درون مخزن است. بر این اساس کارشناسان بهداشت توصیه می‌کنند که چنانچه قصد دارید از تانکرهای پلاستیکی به عنوان منبع آب و البته به قصد ذخیره آب آشامیدنی استفاده کنید، حتماً از مخزن آب سه لایه بهره ببرید. زیرا مخزن یا منبع آب پلی اتیلن سه لایه، به دلیل وجود لایه سیاه رنگ میانی، از ورود نور به داخل مخزن ممانعت می‌کند و همین امر سبب می‌شود که امکان رشد جلبک وجود نداشته باشد.

ما پیش‌تر در خصوص برخی از مهم‌ترین مزایای تانکر پلاستیکی 3 لایه در مقاله‌ای تحت عنوان " 3 حقیقت مهم در خصوص منبع آب پلی اتیلن" مطالبی را بیان کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با ویژگی‌های مخزن آب 3 لایه نگاهی به این مقاله بیندازید.

 

 

 

  

شناخت لایه‌های تانکر پلاستیکی سه لایه

زمانی که صحبت از تعداد لایه‌های یک تانکر پلاستیکی و به خصوص تانکر پلاستیکی 3 لایه به میان می‌آید، بسیاری از مشتریان مایل هستند که بدانند هر لایه چه مزیتی دارد و اینکه در واقع نقش و مزیت هر یک از لایه‌های مخزن آب سه لایه چیست.

در ادامه قصد داریم به جهت آشنایی شما عزیزان با هر یک از این لایه‌ها، توضیحات مختصری را بیان کنیم.

 

اولین لایه

اولین لایه از تانکر پلاستیکی سه لایه، لایه بیرونی یا خارجی نام دارد که وظیفه مقابله در برابر تابش نور خورشید، نوسانات دما، بارش‌های فصلی و... را دارد. به جهت جذب کمتر نور خورشید و تغییر دمای آب، برای این لایه از رنگ سفید استفاده می‌شود.

 

دومین لایه

لایه دوم که به آن لایه‌ی میانی گفته می‌شود، بر خلاف لایه اول که سفید رنگ می‌باشد، دارای رنگ مشکی است و دو وظیفه را بر عهده دارد:

1- به عنوان یک محافظ از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن (تانکر پلاستیکی) جلوگیری می‌کند

2- باعث محکم‌تر شدن ساختار مخزن می‌شود

البته ذکر این نکته ضروری است که وظیفه و نقش اصلی لایه میانی در تانکر پلاستیکی، جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن می‌باشد.

 

سومین لایه

لایه سوم که به آن لایه‌ی داخلی یا درونی گفته می‌شود، به دلیل تماس مستقیم با آب، نباید هیچ‌گونه تأثیری را بر روی کیفیت آب درون مخزن بگذارد. بر همین اساس تمامی این لایه‌ها علاوه بر اینکه باید به صورت فود گرید (FOOD GRADE) ساخته شوند، نیاز است تا تأییدیه‌های لازم از سازمان غذا و دارو را نیز داشته باشند. رنگ این لایه نیز همانند لایه اول سفید می‌باشد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که فود گرید (FOOD GRADE) نوعی از سیلیکون غیر سمی است که فاقد هر گونه مواد شیمیایی مضری است و همین امر باعث می‌شود که به دلیل بی‌خطر بودن آن، در صنایع غذایی و نیز در ساخت چنین مخازنی مورد استفاده قرار گیرد.

 

 

تانکر پلاستیکی صدرا پلیمر اسپادانا

 مخزن آب سه لایه

 در مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا، مخازن در مدل‌های تک لایه (شفاف و رنگی)، دو لایه رنگی و ضد جلبک، سه لایه، چهار لایه رنگی و فوم دار و سوپر فوم عرضه می‌گردد که لایه داخلی آن‌ها با بهترین رنگ‌های فود گرید (FOOD GRADE) ترکیب شده است.

تمامی مخازنی که توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا عرضه می‌شود، دارای نشان استاندارد ملی ایران، پروانه ساخت بهداشت، سیب سلامت، ایزو کیفیت و ایزو مدیریت می‌باشند.

در کنار تمامی ویژگی‌هایی که محصولات پلیمری صدرا پلیمر اسپادانا دارا هستند، باید 101 ماه گارانتی و 600 ماه (50 سال) خدمات پس از فروش را نیز به آن افزود.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کامل با گارانتی و خدمات پس از فروش محصولات پلیمری صدرا پلیمر اسپادانا، نگاهی به مقاله " منبع آب پلاستیکی صدرا پلیمر اسپادانا" بیندازید.

 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص تانکر پلاستیکی سه لایه ( مخزن آب سه لایه ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این خصوص سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.