پمپ آب کم صدا

این روزها مصرف‌کنندگان پمپ‌های آب خانگی، بسیار به دنبال این هستند تا بتوانند برای رفع نیاز خود، از یک پمپ آب کم صدا استفاده کنند. کم صدا بودن پمپ آب یکی از ویژگی‌هایی است که هر مصرف‌کننده خانگی، در کنار سایر ویژگی‌هایی که از یک پمپ انتظار دارد، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

متأسفانه این روزها به اشتباه، تبلیغاتی در خصوص برخی از پمپ‌ها انجام می‌شود که فلان پمپ بی صدا است و مواردی این چنینی. باید این نکته را عرض کنیم که به کار بردن عبارت بی صدا برای پمپ آب، کاملاً اشتباه است و فروشندگانی که مدعی بی صدا بودن برخی از پمپ‌های آب می‌شوند، به معنای واقعی کلمه قصد فریب خریداران را دارند.

قطعاً اگر بخواهیم در خصوص صدایی که پمپ‌های آب تولید می‌کنند، عبارت و واژه درستی را به کار ببریم، بهتر این است که به جای پمپ آب بی صدا که کاملاً عوام‌فریبانه است، عبارت و واژه پمپ آب کم صدا را به کار ببریم. زیرا که وجود صدا در پمپ آب، جزی از ماهیت ساختاری آن است و به دلیل نوع عملکرد پمپ‌ها، ایجاد صدا در آن‌ها، جزء جدایی ناپذیر به شمار می‌آید.

ما پیش‌تر در مقالاتی تحت عناوین "شناخت انواع پمپ آب" و "12 نکته مهم در خصوص پمپ آب خانگی" به معرفی پمپ آب و نیز تشریح برخی از نکات مهم در خصوص آن‌ها و نوع کاربردی که دارند، پرداختیم. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با این نکات، نگاهی به این مقالات بر روی وب سایت مجموعه صدرا پلیمر اصفهان بیندازید.

 

پمپ آب کم صدا

بسیاری از مشتریان صدرا پلیمر اصفهان زمانی که در خصوص پمپ آب نیاز به راهنمایی دارند و با کارشناسان این مجموعه تماس می‌گیرند، یکی از سؤالاتی که همیشه مطرح می‌کنند این است که کم صدا ترین پمپ آب کدام مدل یا برند است؟

قطعاً موضوع صدا در پمپ‌های آب، مسئله‌ای است که برای ساختمان‌های مسکونی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد. بر این اساس شاید بهتر این باشد که این سؤال مورد توجه قرار گیرد که بهترین پمپ آب کم صدا برای ساختمان‌های مسکونی کدام است؟

قطعاً برخی از پمپ‌ها وجود دارند که نسبت به سایر پمپ‌ها دارای صدای نسبتا کمتری هستند که ما در این مقاله قصد پرداختن به مدل خاصی را نداریم، اما باید به این واقعیت اشاره کنیم که میزان قدرت پمپ تأثیری مستقیم بر صدای پمپ آب دارد. هر اندازه که پمپ با قدرت بیشتری فعالیت کند و دارای مکش قوی‌تری باشد، قاعدتاً به همان اندازه هم صدای بیشتری دارد. بر این اساس، این انتظار که یک پمپ هم قدرتمند باشد و هم کم صدا، شاید مقداری غیرمنصفانه و البته غیرمنطقی باشد.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با انواع پمپ‌های آب و نیز میزان قدرت در پمپ‌های آب، نگاهی به مقاله "12 نکته مهم در خصوص پمپ آب خانگی" بر روی وب سایت صدرا پلیمر اصفهان بیندازید.

اما اگر بخواهیم به عنوان نمونه، به برخی از پمپ‌های کم صدا اشاره کنیم، می‌توان به پمپ‌های بشقابی، جتی و خورشیدی اشاره کرد که در این میان، پمپ بشقابی نسبت به جتی و خورشیدی از نظر کم بودن صدا، در جایگاه به مراتب بهتری قرار دارد.

پمپ بشقابی به عنوان پمپ آب کم صدا، یکی از متعدد پمپ‌های آبی است که مجموعه صدرا پلیمر اصفهان در کنار برخی دیگر از مجموعه‌های معتبر، در بازار ایران عرضه می‌نماید.

البته ناگفته نماند که برخی افراد سودجو، پمپ‌های تقلبی را به جای پمپ‌های اصلی در بازار به فروش می‌رسانند که در هنگام خرید می‌بایست بسیار مراقب این نکته بود.

 

پمپ آب بشقابی ، پمپ آب کم صدا

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، در میان پمپ‌های آب موجود در بازار حال حاضر، می‌توان از پمپ‌های بشقابی به عنوان بهترین پمپ آب کم صدا نام برد. اگر بخواهیم اشاره کوتاهی به دلیل اینکه چرا این پمپ صدای نسبتاً کمتری دارد داشته باشیم، مهم‌ترین دلیل را می‌توان نوع جنس پروانه پمپ دانست.

همان‌طور که در مقاله "12 نکته مهم در خصوص پمپ آب خانگی" نیز اشاره شده است، پمپ‌های بشقابی از نظر میزان اسب، در حال حاضر دارای 2 نوع نیم اسب و یک اسب می‌باشند.

به عنوان نمونه، پروانه‌ای که در پمپ آب‌های بشقابی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس برنج یا استیل می‌باشد و همین امر تأثیر بسزایی در کاهش صدا دارد. البته آزمایشات انجام گرفته، نشان داده است که پروانه‌های استیل در کاهش صدای پمپ کارایی بهتری دارند.

ذکر این نکته ضروری است که هر یک از پمپ‌های بشقابی، دارای کاربردهای خاصی هستند. مثلاً پمپ آب نیم اسب بشقابی، نهایتاً مناسب ساختمان‌های 1 یا 2 واحد و یا نهایتاً 3 واحد همفک با مساحت‌های کم هستند. اما پمپ آب بشقابی 1 اسب در ساختمان‌های 4 تا 5 واحد، در 2 یا نهایتا 3 طبقه با مساحت کم نیز کاربرد دارد.

 

ویژگی‌های پمپ آب کم صدا

زمانی که صحبت از صدای کم در پمپ‌ها می‌شود، نیاز است تا با نگاهی واقع‌بینانه و به دور از هر گونه اعلام نظر غیر کارشناسانه، واقعیت‌هایی را در خصوص پمپ‌ها مورد بررسی قرار داد. واقعیتی که نیاز است تا در خصوص پمپ‌های کم صدا مورد توجه قرار بگیرید، این است که، چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود تا یک پمپ آب، به پمپ آب کم صدا تبدیل شود.

با بررسی‌های انجام گرفته، اغلب کارشناسان این حوزه بر این باورند که ویژگی‌های متعددی را می‌توان در این خصوص مورد توجه قرار داد، اما از میان تمامی این ویژگی‌ها، 3 ویژگی نسبت به سایر ویژگی‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در ادامه و به عنوان بخش پایانی این مقاله، به صورت مختصر در خصوص هر یک از این ویژگی‌ها، توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

 

VFR یا نرخ شارش حجمی 

نرخ شارش حجمی ( دبی حجمی) یا VFR که مخفف Volumetric flow rate می‌باشد. نرخ شارش در پمپ آب، میزان پمپاژ حداکثری آب در 1 دقیقه می‌باشد. به بیانی ساده، شارش یعنی اینکه پمپ آب در 1 دقیقه حداکثر چقدر آب را پمپاژ می‌کند.

طبیعتاً نرخ شارش می‌تواند بر میزان صدایی که پمپ تولید می‌کند اثری مستقیم داشته باشد. ذکر این نکته ضروری است که بالا بودن نرخ شارش به هیچ وجه نشان دهنده بهتر بودن یک پمپ نیست.

 

Bar یا فشار

بار (bar) معیاری است برای سنجش میزان فشار آبی که از پمپ خارج می‌شود. به عنوان مثال پمپ آبی که دارای فشار 2 درجه‌ای باشد، چنانچه فشار آب شما 0.5 درجه باشد، فشار آب شما را حدود 4 برابر می‌کند.

 

 

Impeller یا پروانه

همان‌طور که در بخش مربوط به پمپ آب بشقابی نیز اشاره شد، ایمپلرها یا پروانه‌ها، نقش مهمی را در کاهش و یا افزایش صدای پمپ‌های آب دارند. برخی از پمپ‌ها با توجه به نوع کارکردی که دارند، در ساخت آن‌ها ممکن از یک یا چند پروانه استفاده شود.

 

چنانچه در خصوص پمپ‌ آب سوال خاصی و یا نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، کارشناسان صدرا پلیمر آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی‌های بیشتر در این خصوص هستند.