سال‌ها که از مخازن فلزی برای مصارف خود استفاده کرده باشیم، وقتی بخواهیم به دلایل متعدد استفاده از چنین مخازنی را کنار گذاشته و به سراغ  تانکر آب پلی اتیلنی برویم، سؤالات متعددی به ذهن ما خطور می‌کند که می تواند به این دلیل باشد یا اطلاعات دقیقی در خصوص آن‌ها نداریم و یا به دلیل عدم استفاده از آن‌ها باشد.

 

خیلی مواقع بسیاری از مشتریان صدرا پلیمر، با کارشناسان تماس می‌گیرند و سؤالاتی را مطرح می‌کنند. سؤالاتی که قطعاً بیان تمامی آن‌ها در قالب این مقاله نمی‌گنجد و نیاز است تا در مقالات متعددی به آن‌ها پرداخته شود. اما در میان تمامی سؤالات این عزیزان، 4 سوال در خصوص تانکر آب بیش از سایر سؤالات پرسیده می‌شود و به بیانی این 4 سوال در میان اکثر قریب به اتفاق مشتریان مشترک می‌باشد.در ادامه قصد داریم تا در پاسخ به این 4 سوال توضیحات مختصری را بیان کنیم. چنانچه احساس کردید در خصوص تانکر آب پلی اتیلن نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، کارشناسان صدرا پلیمر با افتخار پاسخگوی سؤالات شما خواهند بود.

 

تانکر آب فلزی بهتر است یا تانکر آب پلی اتیلن؟

 خیلی مواقع که مشتریان با ما تماس می‌گیرند، اولین سؤالی که می‌پرسند این است که تانکر آب فلزی بهتر است یا تانکر آب پلی اتیلن (تانکر آب پلاستیکی).

برای ارائه‌ی پاسخی روشن و دقیق به این سوال، ما در دو مقاله به طور کامل مزیت‌های تانکر آب پلی اتیلن ( مخازن پلی اتیلن ) را بیان کرده‌ایم تا مشتریان عزیز بتوانند در انتخاب تانکر آب مناسب، با نهایت دقت عمل کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای یافتن پاسخی روشن و دقیق در خصوص این سوال، مقالات زیر را مشاهده بفرمایید:

چرا مخزن پلی اتیلن

• 5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب

 

آیا طعم و مزه آب در تانکر آب پلی اتیلن تغییر می‌کند؟

 این سوال را افرادی مطرح می‌کنند که تا به حال تجربه استفاده از تانکر آب پلی اتیلن را نداشته‌اند و بر اساس اینکه این تانکرها اصطلاحاً پلاستیکی هستند، این تصور برای آن‌ها به وجود می‌آید که احتمال دارد که مانند برخی ظروف پلاستیکی بر روی طعم و مزه آب تأثیراتی را بگذارند.

البته طرح چنین سؤالی از سوی این عزیزان کاملاً به‌جا و درست است، زیرا تا به حال تجربه استفاده از چنین تانکرها و مخازنی را نداشته‌اند.

همان‌طور که خیلی از شما عزیزان مطلع هستید، امروزه بیشتر سیستم‌های لوله‌کشی آب ساختمان، با استفاده از لوله‌های پلی اتیلنی یا در اصطلاح عامیانه، لوله‌های پلاستیکی انجام می‌گیرد. بر این اساس این تجربه را داریم که آیا آبی که از این لوله‌ها عبور کرده و در دسترس قرار می‌گیرد، تغییری در طعم و مزه آن ایجاد می‌شود یا خیر؟

در ساخت تانکر آب پلی اتیلن، دقیقاً از همان جنس پلی اتیلنی استفاده می‌شود که در ساخت لوله‌های آب پلی اتیلنی استفاده می‌گردد. بر این اساس این اطمینان خاطر را به شما می‌دهیم که به هیچ‌وجه نگران تغییر مزه و طعم آب در تانکرهای پلی اتیلن نباشید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با بهداشتی بودن کامل این مخازن، نگاهی به مقاله 2 ویژگی مهم در تانکر پلاستیکی بیندازید.

 

 

 

 

یک تانکر آب پلی اتیلنی تا چند سال قابل استفاده است؟

در خصوص میزان عمر مفید تانکر آب پلی اتیلنی (تانکر آب پلاستیکی) بایستی این نکته را بازگو کنیم که، این مسئله به موارد متعددی بستگی دارد. مواردی چون:

   •   موادی که جهت ساخت تانکر آب استفاده شده است

   •   محل و مکانی که تانکر آب در آنجا مستقر می‌شود

   •   موقعیت قرارگیری تانکر آب از نظر ثابت بودن یا متحرک بودن( نصب بر روی ماشین و...)

   •   میزان و نوع تابش و تماس نور خوشید با تانکر آب

   •   شیوه‌های جابجایی تانکر آب

   •   شرایط آب و هوایی که تانکر آب در آن قرار دارد

   •   و...

قطعاً موارد متعدد دیگری وجود دارد که می‌تواند اثری مستقیم بر طول عمر مفید تانکر آب پلی اتیلنی بگذارد. اما در اینجا فقط برخی از مهم‌ترین‌ها را بیان کردیم تا این واقعیت را بازگو کرده باشیم که هر اندازه در استفاده از این مخازن و تانکرهای آب جانب احتیاط را رعایت کنید، طبیعتاً به همان اندازه می‌توانید از آن‌ها استفاده بهینه داشته باشید.

یک مخزن پلی اتیلنی که برای نگهداری آب مورد استفاده قرار می‌گیرد، چنانچه به خوبی از آن مراقبت شود، به طور قطع بین 15 تا 20 سال بدون کوچک‌ترین مشکلی و با همان کیفیت روز اول قابل استفاده می‌باشد.

پیشنهاد اکید ما به شما این است که سعی کنید از مخازن پلی اتیلنی که توسط مجموعه‌های معتبر تولید می‌شود استفاده کنید.

 

آیا تانکر پلی اتیلنی هم یخ می‌زند؟

یکی دیگر از سؤالات پرتکرار در خصوص تانکر آب پلی اتیلنی این سوال است که آیا این تانکرها یخ می‌زنند و اگر یخ می‌زنند چه کار کنیم که در مقابل یخ‌زدگی مصون بمانند؟

بدون شک تانکر آب پلی اتیلن نسبت به سایر مخازن مقاومت بیشتری در مقابل سرما و یخ‌زدگی دارد. اما این مقاومت بالا دلیل نمی‌شود که دچار یخ‌زدگی نشود و قطعاً در شرایطی امکان یخ‌زدگی آب درون تانکر وجود دارد. شرایطی مثل دمای زیر صفر، جریان نداشتن آب درون تانکر، عدم عایق‌بندی، استفاده از مخازن نامناسب و...

اینکه بخواهیم شرایطی که آب درون تانکر پلی اتیلن را مستعد یخ‌زدگی می‌کند در این مقاله بیان کنیم، مقداری باعث طولانی شدن موضوع ما می‌شود. اما به جهت آشنایی شما با برخی از راهکارهایی که می‌تواند در جلوگیری و یا کاهش یخ‌زدگی آب درون مخازن پلی اتیلنی مفید واقع شوند، در ادامه و به عنوان بخش پایانی این مقاله، چندین نکته را به صورت مختصر بیان می‌کنیم:

 

استفاده از مخزن یا تانکر آب دو لایه مشکی

استفاده از چنین مخازنی به دلیل مشکی بودن رنگ لایه بیرونی، چنانچه در فضای باز نصب شوند می‌توانند در طول مدت روز نور بیشتری را جذب و آن را به گرما تبدیل کنند و این عاملی است برای کاهش احتمال یخ‌زدگی آب.

 

استفاده از مخزن یا تانکر آب چند لایه فوم دار به جای سایر مخازن

استفاده از چنین مخازنی به دلیل وجود لایه فوم، باعث می‌شود تا میزان انتقال حرارت از دیواره‌های مخزن کاهش یافته و در نتیجه برای مدت طولانی‌تری دمای آب داخل مخزن ثابت بماند.

 

عایق‌بندی اصولی تانکر آب و لوله‌های متصل به آن

این شیوه یکی از مرسوم‌ترین شیوه‌های پیشگیری از یخ‌زدگی انواع مخازن و لوله‌های آب است. خواه آن مخزن فلزی باشد و خواه پلی اتیلنی.

 

انتخاب تانکر حجیم

طبیعتاً هر اندازه که حجم تانکر آب بیشتر باشد، به همان اندازه در قیاس با تانکرهای کوچک‌تر، زمان بیشتری طول می‌کشد تا آب آن یخ بزند.

 

چک کردن نشتی اتصالات و لوله‌های متصل به تانکر آب

وجود نشتی در اتصالات و نیز لوله‌های متصل به تانکر آب، یکی از دلایل اصلی یخ‌زدگی آب درون تانکر به دلیل کاهش دما می‌باشد.

 

جریان داشتن آب

زمانی که آب درون تانکر در جریان باشد، این امر باعث جلوگیری از یکنواخت شدن دمای آب می‌شود و همین امر تأثیر بسزایی در کاهش میزان یخ‌زدگی دارد.

 

دفن تانکر آب زیر خاک

خیلی مواقع در مناطقی که احتمال یخ‌زدگی بیشتری وجود دارد، از برخی تانکرهای پلی اتیلنی استفاده می‌کنند که قابلیت دفن شدن زیر خاک را داشته باشند. به این گونه مخازن، مخازن پلی اتیلنی دفنی گفته می‌شود.