زمانی که در اصطلاح عامیانه صحبت از تانکر پلاستیکی می‌شود، در واقع منظور تانکر پلی اتیلن است. دلیل اینکه بسیاری از مردم تانکرهای پلی اتیلن را تانکر پلاستیکی می‌دانند به خاطر نوع موادی است که در ساخت آن‌ها به کار گرفته می‌شود.

 

 

زمانی که مردم از عباراتی مثل مخزن پلاستیکی، منبع آب پلاستیکی، تانکر آب پلاستیکی، تانکر پلاستیکی و مواردی از این قبیل نام می‌برند، منظور آن‌ها همان مخازن یا تانکر پلی اتیلن است.

ما پیش‌تر در مقالاتی تحت عنوان "چرا مخزن پلی اتیلن" و "5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب" به بیان برخی از ویژگی‌های مخازن پلی اتیلن و همچنین مهم‌ترین نکاتی که در هنگام انتخاب مخازن آب باید مورد توجه قرار گیرد پرداختیم، تا هر شخص که قصد خرید منبع یا مخزن آب را دارد، بتواند به راحتی تصمیم بهتری را بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم حتماً نگاهی به این مقالات بیندازید.

 

در این مقاله قصد داریم تا 2 ویژگی مهم در تانکر پلاستیکی (تانکر پلی اتیلن) را بیان کنیم تا بیش از پیش با ارزش این مخازن یا تانکرها آشنا شویم.

 ویژگی اول : قابلیت سازگاری

یکی از دلایلی که برخی افراد مخازن و تانکرهای پلی اتیلن را تانکر پلاستیکی می‌نامند، همان‌طور که اشاره شد، به دلیل مواد به کار رفته در ساخت آن‌هاست. موادی که در ساخت مخازن پلی اتیلن به کار برده می‌شود، عمدتاً از جنس پلیمر HDPE و MDPE  می‌باشد.

مخازنی که از جنس پلیمر HDPE ساخته می‌شوند، استحکام کششی بیشتری نسبت به بقیه پلی اتیلن‌ها دارا هستند. همچنین جنس پلیمر MDPE دارای دانسیته (فشردگی) متوسطی است.

مخازنی که از چنین جنس پلیمری ساخته می‌شوند در مقابل مواد شیمیایی و نیز آفت‌کش‌ها مقاومت بالایی دارند. برخی افراد از این گونه تانکر پلاستیکی، یعنی تانکر پلی اتیلن که از جنس پلیمر HDPE و MDPE  ساخته شده‌اند، برای نگهداری سوخت استفاده می‌کنند.

 ویژگی دوم : آستانه تحمل

ویژگی دومی که قصد داریم به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های مهم تانکر پلاستیکی (تانکر پلی اتیلن) مورد بررسی قرار دهیم، این است که آستانه تحمل تانکرهای پلاستیکی در برابر نوسانات دمایی چگونه است؟ یعنی اینکه بررسی نماییم که میزان تحمل و استقامت تانکر پلاستیکی در برابر افزایش یا کاهش دما چگونه تا چه میزان است.

از آنجایی که خودِ پلی اتیلن در مقابل دما به عنوان یک عایق عمل می‌کند، آزمایش‌های انجام گرفته نشان داده است که در قیاس میان تانکر فلزی و تانکر پلاستیکی، این تانکرهای پلاستیکی هستند که از نظر میزان جلوگیری از انتقال دمای پایین (دمای سرد) به درون، در جایگاه بهتری قرار دارند.

یعنی اینکه در تانکر پلاستیکی، میزان و شدت انقباض ناشی از سرما و نیز گستردگی انقباض، به مراتب بسیار پایین‌تر از تانکر فلزی است. نتایج به دست آمده حاکی از این است که حتی دمای زیر 40 درجه سانتی‌گراد نیز به مخازن پلی اتیلن آسیبی را وارد نمی‌کند.

 تانکر پلاستیکی یا همان تانکر پلی اتیلنی، از نظر آستانه یا میزان تحمل در مقابل دمای گرم نیز از نمره قابل قبولی برخوردار است. مخازن پلی اتیلن این توان را دارند تا در مقابل دمای بالای 55 درجه نیز مقاومت خوبی را از خود نشان دهند.

تانکر پلاستیکی سه لایه

با توجه به اینکه نسبت به مخازن یک‌لایه، دولایه و سه لایه پلی اتیلن، بسیار از کیفیت مخازن سه لایه ( تانکر پلاستیکی سه لایه ) صحبت به میان می‌آید، قصد داریم تا در این قسمت و به عنوان نکته پایانی، لایه‌های یک تانکر پلاستیکی سه لایه ( مخزن پلی اتیلن سه لایه ) را برای شما به صورت خیلی مختصر تشریح کنیم تا به خوبی دریابیم که نقش و اهمیت هر یک از این لایه‌ها به چه دلیل است.

 

 

 

 

لایه اول

لایه اول که به آن لایه‌ی بیرونی یا خارجی گفته می‌شود، نقش مقابله در برابر نوسانات دما، بارش‌های فصلی، تابش نور خورشید و... را دارد. برای این لایه رنگ سفید انتخاب می‌شود تا برای حفظ دمای آب، حرارت کمتری را از نور خورشید جذب کند.

لایه دوم

لایه دوم که به آن لایه‌ی میانی گفته می‌شود، دارای رنگ مشکی می‌باشد و دو وظیفه را بر عهده دارد:

1- به عنوان یک محافظ از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن (تانکر پلاستیکی) جلوگیری می‌کند

2- باعث محکم‌تر شدن ساختار مخزن می‌شود

البته ذکر این نکته ضروری است که وظیفه و نقش اصلی لایه میانی در تانکر پلاستیکی، جلوگیری از نفوذ نور خورشید به داخل مخزن می‌باشد.

لایه سوم

لایه سوم که به آن لایه‌ی داخلی یا درونی گفته می‌شود، به دلیل تماس مستقیم با آب، نباید هیچ‌گونه تأثیری را بر روی کیفیت آب درون مخزن بگذارد. بر همین اساس تمامی این لایه‌ها علاوه بر اینکه باید به صورت فود گرید (FOOD GRADE) ساخته شوند، نیاز است تا تأییدیه‌های لازم از سازمان غذا و دارو را نیز داشته باشند. رنگ این لایه نیز همانند لایه اول سفید می‌باشد.

لازم است به این نکته اشاره کنیم که فود گرید (FOOD GRADE) نوعی از سیلیکون غیر سمی است که فاقد هر گونه مواد شیمیایی مضری است و همین امر باعث می‌شود که به دلیل بی‌خطر بودن آن، در صنایع غذایی و نیز در ساخت چنین مخازنی مورد استفاده قرار گیرد.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص ویژگی تانکر پلاستیکی بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص مخزن پلی اتیلن سوالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.