دبه پلی اتیلن که در اصطلاح عامیانه و البته متداول آن، دبه پلاستیکی نامیده می‌شود، یکی از متعدد محصولاتی پلیمری است که در صنایع مختلفی چون صنايع غذايي، شيميايي، خانگي، دام‌پروری و بهداشتي بیشترین کاربرد را دارد. در برخی مواقع بسیاری به اشتباه دبه پلاستیکی ( دبه پلی اتیلن ) را همان بشکه پلاستیکی ( بشکه پلی اتیلن ) در نظر می‌گیرند، این در صورتی که این امر کاملاً اشتباه می‌باشد.

دبه پلی اتیلن و بشکه پلی اتیلن دارای تفاوت‌هایی هستند که اگر بخواهیم به طور خلاصه اشاره‌ای به مهم‌ترین آن‌ها داشته باشیم، می‌توان موارد ذیل را نام برد:

  • تفاوت در ظرفیت
  • تفاوت در ضخامت
  • تفاوت در مقاومت

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " بشکه پلیمری یا بشکه پلاستیکی " به طور مفصل به بررسی و بیان ویژگی‌هایی در خصوص بشکه پلاستیکی (بشکه پلی اتیلن) پرداخته‌ایم که برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانید نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

 

بشکه پلی اتیلن ( بشکه پلاستیکی )

 

 

 

یکی از نکاتی مهمی که در مقاله مذکور به آن پرداختیم و نیاز است تا در این مقاله نیز اشاره‌ای کوتاه به آن داشته باشیم، این مسئله است که برخی‌ها تصور می‌کنند که به دلیل نوع مواد به کار رفته در تولید بشکه پلاستیکی یا بشکه پلیمری، این بشکه‌ها همان مخازن پلی اتیلن هستند.

وجود چنین تصوری شاید به صورت عامیانه و به دلیل وجود برخی مشابهت‌ها، قابل اغماض باشد، اما واقعیت این است که از منظر تخصصی نمی‌تواند به طور کامل درست و مورد پذیرش باشد، زیرا نوع ساختار و ترکیب مواد به کار رفته در تولید مخازن پلی اتیلن، نسبت به بشکه پلاستیکی ( بشکه پلی اتیلن ) تا حدی متفاوت است.

ما پیش‌تر در قالب مقالات متعددی به بررسی مخازن پلی اتیلن و نیز ویژگی‌هایی که این مخازن دارند پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با این ویژگی‌ها، نگاهی به برخی از این مقالات بیندازید.

 

 

انواع دبه پلی اتیلن از نظر ظرفیت

 

 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره گردید، یکی از موارد تفاوت میان دبه پلاستیکی ( دبه پلی اتیلن ) و بشکه پلاستیکی ( بشکه پلی اتیلن )، تفاوت در ظرفیت آن‌هاست. شاید اگر بخواهیم به نحوی یک میزان حداقلی و حداکثری بر اساس استانداردهای موجود برای دبه پلی اتیلن در نظر بگیریم، بتوانیم این ظرفیت‌ها را مابین 2 تا 30 لیتر در نظر گرفت. هر چند در موارد محدودی، می‌توان دبه‌هایی را در ظرفیت نیم و 1 لیتر را نیز مشاهده نمود.

معمولاً ظرفیت‌های 1 لیتر و پایین‌تر از آن بیشتر با نام بطری یا قوطی شناخته می‌شوند، هر چند ممکن است در بیان عامیانه، نام‌های دیگری نیز به آن‌ها اطلاق گردد. همچنین ظرفیت‌های بیش از 30 لیتر نیز عمدتاً با نام بشکه پلی اتیلن یا بشکه پلاستیکی شناخته می‌شوند، هر چند ممکن است برخی‌ها ظرفیت‌های بیش از 30 لیتر را نیز دبه بنامند.

معمولاً با توجه به میزان ظرفیت، میزان مقاومت و نیز میزان ضخامتی که دبه‌های پلاستیکی دارند، همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره گردید، هر چند در صنایع متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما غالباً موادی درون آن‌ها نگهداری یا ذخیره می‌گردد که فارغ از ظرفیت محدودی که دارند، متناسب با ویژگی‌های مقاومتی آن‌ها باشد.

 

 

ویژگی انواع دبه پلاستیکی ( دبه پلی اتیلن )

 

 

دبه‌های پلاستیکی به عنوان یکی از محصولات پلیمری، هر چند از نظر نوع ساختار و نیز مواد به کار رفته در تولید آن‌ها، تفاوت‌هایی با مخازن پلی اتیلن دارند، اما از نظر کیفیت، چنانچه استانداردهای لازم در تولید آن‌ها رعایت گردد، دارای برخی ویژگی‌های خاص هستند که در ادامه به صورت تیتروار به برخی از اهم این ویژگی‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • امکان تبدیل در رتبه‌های غذایی و خوراکی
  • ضد رطوبت و نم
  • مقاومت در برابر ضربه
  • مقاومت مناسب در برابر موارد شیمیایی
  • قیمت مناسب در قیاس با مشابه‌های فلزی و...
  • ظرفیت دمایی نسبتاً پایین
  • و ...

در کنار ویژگی‌های خاصی که دبه پلی اتیلن ( دبه پلاستیکی ) دارد و معمولاً به عنوان ویژگی‌های مثبت از آن‌ها یاد می‌شود، برخی از ویژگی‌های منفی نیز وجود دارد که مختص دبه‌های پلاستیکی است، مواردی از این دست که :

  • قابلیت اشتعال دارند
  • در مقابل فرسایش ناشی از هوا دارای مقاومت نسبتاً پایین هستند

 

دو توصیه مهم در استفاده از دبه پلاستیکی

 

 

عمدتاً با توجه به ظرفیت دبه‌ها، از آن‌ها بیشتر از سایر صنایع، در صنایع غذایی و شیمیایی استفاده می‌شود. یکی از نکاتی که در اینجا قصد داریم به آن اشاره نماییم این است که چنانچه قصد دارید تا از دبه‌ها برای صنایع غذایی و خوراکی استفاده نمایید، حتماً لازم است تا از کیفیت و نیز بهداشتی بودن مواد به کار رفته در تولید آن‌ها اطمینان داشته باشید.

متأسفانه در خیلی مواقع ممکن است دبه پلاستیکی ( دبه پلی اتیلن ) از بازیافت دبه‌هایی باشد که مصارفی غیر از مصارف غذایی داشته‌اند و این می‌تواند علاوه بر ایجاد مشکلات بهداشتی، باعث اثراتی منفی بر روی طعم، بو و مزه مواد غذایی گردد.

اما نکته دیگری که لازم است به آن اشاره شود، در خصوص استفاده از دبه‌ها در صنایع شیمیایی است. زمانی که قصد داریم تا از دبه پلاستیکی برای نگهداری مواد شیمیایی استفاده کنیم، لازم است که از این مسئله اطمینان یابیم که مقاومت دبه انتخاب شده، متناسب با میزان خورندگی و اسیدی مواد باشد.

در بسیاری مواقع ممکن است به دلیل بالا بودن درصد اسید مواد شیمیایی، نیاز باشد از دبه‌هایی با مقاومت و ضخامت بالاتر و یا حتی در برخی مواقع از بشکه‌ پلی اتیلن ( بشکه پلاستیکی ) استفاده گردد.

 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص دبه پلی اتیلن ( دبه پلاستیکی ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص بشکه‌ پلاستیکی یا بشکه پلی اتیلن سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.