منبع تحت فشار و مخزن انبساط بسته موضوعی است که در مقالات متعددی در خصوص آن‌ها مطالب مفصلی را با شما به اشتراک گذاشته‌ایم. اما در این مقاله قصد داریم تا برخی از اطلاعات مهمی که می‌تواند به شما دیدی کلی در خصوص این مخازن بدهد را در میان بگذاریم و سپس جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، شما را به مقالات تکمیلی‌تر که پیش‌تر در وب سایت مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا منتشر گردیده است ارجاع خواهیم داد.

 

منبع تحت فشار چیست؟

در خصوص منبع تحت فشار (مخزن تحت فشار) در قالب مقالات متعددی به تشریح مباحثی پرداخته‌ایم که امکان پرداختنِ مجدد به آن‌ها در این مقاله ممکن نیست، زیرا باعث طولانی شدن مقاله و طاق شدن حوصله شما همراهان عزیز می‌گردد. از این رو در ادامه به برخی نکات مهم در این خصوص اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت و جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد هریک، شما را به مقالات مربوطه ارجاع خواهیم داد.

 

انواع منبع تحت فشار

 

اگر بخواهیم برای منابع یا مخازن تحت فشار دسته بندی خاصی قائل شویم، می‌توان این مخازن را در 3 دسته قرار داد:

  • منبع تحت فشار گالوانیزه

این مدل از منبع تحت فشار یا منبع تحت فشار بادی، از جنس گالوانیزه ساخته می‌شود و مدلی قدیمی است که به دلیل اینکه سرعت حرکت آب را کند می‌کند، امروزه دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

  • منبع تحت فشار دیافراگمی (Diaphragm pressure tank)

این مدل از مخازن از ساختار بسیار فشرده و محکمی برخوردارند. در منبع تحت فشار دیافراگمی، بین آب و هوا پرده‌ای لاستیکی و با کیفیت قرار دارد.

  • منبع تحت فشار تیوپی (Bladder pressure tank)

منبع تحت فشار تیوپی که تحت عنوان منبع تحت فشار بالونی نیز شناخته می‌شوند، دارای تیوپی درون مخزن هستند که آب را تحت فشار نگه می‌دارد. به دلیل شباهت این مدل از مخزن تحت فشار با مخازن دیافراگمی، خیلی مواقع از سوی بسیاری با مخازن دیافراگمی اشتباه گرفته می‌شود.

 

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " 3 مدل منبع تحت فشار " به طور مفصل به تشریح عملکرد این سه مدل از منبع تحت فشار (مخزن تحت فشار) پرداخته‌ایم.

 

انواع و قیمت تیوپ منبع تحت فشار

طبیعتاً به دلیل وجود نوسانات قیمت در بازار، بیان قطعی و نهایی قیمت تیوپ منبع تحت فشار (قیمت تیوپ مخزن تحت فشار ، قیمت تیوپ منبع دیافراگمی) مقداری دشوار می‌نماید.

 

 

ازاین‌رو ما در مقاله‌ای تحت عنوان " انواع و قیمت تیوپ منبع تحت فشار " به معرفی فهرستی از انواع تیوپ‌هایی که توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا عرضه می‌گردد پرداخته‌ایم. همچنین این امکان را فراهم نموده‌ایم تا جهت اطلاع دقیق از قیمت تیوپ منبع تحت فشار (قیمت تیوپ مخزن تحت فشار ، قیمت تیوپ منبع دیافراگمی) بتوانید با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت‌ها به مقاله مذکور نگاهی بیندازید.

 

چگونه تیوپ منبع تحت فشار را تعویض کنیم؟

ما  در مقاله‌ای تحت عنوان " چگونه تیوپ منبع تحت فشار را تعویض کنیم؟ " به طور مفصل به بررسی تیوپ مخزن تحت فشار پرداخته و نیز در خصوص روش تعویض تیوپ منبع تحت فشار نکاتی را با شما به اشتراک گذاشتیم که جهت کسب اطلاعات بیشت در این خصوص می‌توانید نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

در مقاله مذکور به بیان 3 روش پرداختیم که بر اساس آن‌ها می‌توانید نسبت تشخیص دقیق ترکیدگی تیوپ منبع تحت فشار 3 عمل کنید که عبارتنداز:

  • خارج شدن آب از پین شیر سوزنی
  • خارج شدن هم‌زمان آب و هوا از شیرآلات ساختمان
  • منبع پر یا نیمه پر است، اما آب خارج نمی‌شود

البته علاوه بر 3 روش فوق، در مقاله مذکور به برخی نشانه‌های دیگر نیز اشاره گردید که می‌تواند ناشی از ایجاد سوراخ یا ترکیدگی در مخزن تحت فشار باشد.

 

 

مخزن انبساط بسته چیست؟

مخازن انبساط با توجه به نوع عملکرد که دارند، برای مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یکی از این موارد را می‌توان در موتورخانه‌ها دانست. مخازن انبساط به جهت انجام صحیح وظایف خود، به طور کلی در دو گروه قرار می‌گیرند:

  • مخزن انبساط بسته
  • مخزن انبساط باز

 

 

 

 

ما پیش‌تر و به طور مفصل در مقاله‌ای تحت عنوان " مخزن انبساط موتورخانه " به معرفی این دو مدل از مخازن انبساط پرداخته‌ایم، اما به جهت آشنایی شما با مخزن انبساط بسته، توضیحات مختصری را در این بخش ارائه می‌کنیم و پیشنهاد می‌کنیم جهت کسب اطلاعات تکمیلی‌تر در خصوص هر دو مدل از مخازن انبساط، به مقاله مذکور نگاهی بیندازید.

در مخزن انبساط بسته (منبع انبساط بسته)، فشار درون مخازن به وسیله کیسه‌های هوا (بالشتک‌های هوا) و یا گازهای بی‌اثری مثل ازت تأمین می‌شود. در این مدل از مخازن، عمدتاً 2 بخش تعبیه شده که هر یک وظیفه خاصی را بر عهده دارند:

  • بخشی برای وارد شدن آب در حال گردش سیستم حرارتی
  • بخشی برای قرارگیری گاز مورد نیاز که در واقع نوعی گاز بی‌اثر است

در مخازن انبساط بسته با توجه به اینکه فشار سیستم بر اثر تعادل میان فشارهای گاز و آب در حال گردش تنظیم می‌گردد، نیاز است که این مخازن در قسمتی از موتورخانه نصب شوند که در ارتفاعی بالاتر از آب ورودی دیگ قرار بگیرد. برخی مواقع پیشنهاد می‌شود که مخزن انبساط بسته در نزدیکی دیگ نصب شود.

برای ساخت منبع انبساط بسته (مخزن انبساط بسته)، معمولاً از جنس گالوانیزه، آلومینیوم، فایبرگلاس و یا پلی اتیلن ( به خصوص مخزن انبساط فوم دار ) استفاده می‌شود. در این خصوص مفصلاً در مقاله مذکور توضیحاتی ارائه شده است.

همچنین در مقاله‌ای تحت عنوان " 3 سوال پرتکرار درباره منبع انبساط بسته " علاوه بر اینکه به بیان چند نکته مهم و کلیدی در خصوص مخزن انبساط بسته پرداخته‌ایم، به 3 سوال پرتکرار در خصوص این مخازن نیز پاسخ داده‌ایم :

  • سوال اول : کدام سایز منبع انبساط بسته را خریداری کنم؟
  • سوال دوم : دلیل افت فشار آب ساختمان به خاطر خراب شدن منبع انبساط بسته است؟
  • سوال سوم : هوای داخل منبع انبساط کم شده است، چه‌کار کنم؟

چنانچه نیاز دارید تا پاسخ این سوالات را بیابید، به مقاله مذکور نگاهی بیندازید.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص منبع تحت فشار و مخزن انبساط بسته بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص مخزن تحت فشار و منبع انبساط بسته سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.