در مقالات متعددی که در خصوص مخازن پلی اتیلن (مخازن پلاستیکی) به بیان مطالبی پرداختیم، همواره یکی از نکات مورد اشاره این بود که از این مخازن می‌توان به عنوان مخزن آب آتش‌نشانی و اطفاء حریق (تانکر آب آتش‌نشانی) استفاده کرد. نکته‌ای که نیاز است در این مقاله به آن اشاره نماییم، این است که از مخازن پلی اتیلن می‌توان به عنوان مخزن آب اسپرینکلر (آب افشان یا آب پاش) نیز استفاده کرد.
در ادامه قصد داریم تا در خصوص مخزن آب آتش‌نشانی و اطفاء حریق (تانکر آب آتش‌نشانی) و مخزن آب اسپرینکلر (Sprinkler) مطالبی را با شما در میان بگذاریم. اما قبل از پرداختن به این مدل از مخازن، لازم به ذکر است که چنانچه مایل هستید تا در خصوص مخازن پلی اتیلن اطلاعات بیشتری را کسب نمایید، می‌توانید نگاهی به آرشیو مقالات وب سایت مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا بیندازید.

 

مخزن آب آتش‌نشانی و اطفاء حریق

 

هنگامی که صحبت از مخزن یا تانکر آب آتش‌نشانی به میان می‌آید، شاید غالباً مخازنی برای ما تداعی شود که به صورت حمل شو و بر روی ماشین‌های آتش‌نشانی قرار دارند. اما مقصود ما در این مقاله، پرداختن به مخازنی است که به صورت ثابت و بیشتر در اماکن مسکونی، تجاری، اداری و سالن همایش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که اشاره شد، مخازنی که به عنوان مخزن آب آتش‌نشانی و اطفا حریق و یا مخزن آب اسپرینکلر (Sprinkler) مورد استفاده قرار می‌گیرند را از نظر جنس به کار رفته در ساخت آن، می‌توان در یک دسته بندی کلی به صورت زیر قرار داد:

  • مخازن فلزی
  • مخازن بتنی
  • مخازن پلی اتیلنی
  • مخازن فایبرگلاس
  • و ...

    طبیعتاً استفاده از هر یک از مخازن، مزایا و معایب خاص خود را دارد و البته لازم به اشاره است که هر یک از مخازن فوق الذکر، مناسب محیط‌ها و فضاهای مختلفی است. به جرئت می‌توان مدعی شد که چنانچه بخواهیم مزایا و معایب هر یک از مخازن را مورد سنجش قرار دهیم، از بسیاری جهات، می‌توان برتری محسوسی را در مخازن پلی اتیلن مشاهده نمود.
    فارغ از انواع شیوه‌هایی که از مخازن پلی اتیلن می‌توان به عنوان مخزن آب آتش‌نشانی و اطفا حریق (تانکر آب آتش‌نشانی) استفاده نمود، قصد داریم تا در این مقاله، بیشتر به سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر بپردازیم.


سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر (Sprinkler)

 

 

سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر (آب افشان یا آب پاش) از آن مدل سیستم‌های خودکار اطفاء حریق است که به احتمال قریب‌به‌یقین هر یک از ما در برخی اماکن مشاهده کرده‌ایم. سیستمی که متشکل از یک منبع تغذیه (تانکر یا مخزن آب اسپرینکلر) ، شبکه‌ای از لوله کشیِ متصل به منبع تغذیه و آب پاش آتش‌نشانی (اسپرینکلر) می باشد.
آب مورد نیاز سیستم‌های اسپرینکلر غالباً از منبع آب شهری تامین می‌شوند. البته در برخی مواقع آب مورد نیاز از منابع دیگری و با ذخیره‌سازی در مخازن مربوطه (تانکر یا مخزن آب اسپرینکلر، حوضچه‌های بتنی و ...) تامین می‌گردد.
در سیستم‌های اسپرینکلر (Sprinkler)، در سراسر شبکه لوله کشی آب پاش‌های آتش‌نشانی نصب می‌گردند که به محض اینکه دمای خاصی توسط آن‌ها تشخیص داده شود، آب به صورت افشان تخلیه می‌گردد.

 

کاربردهای سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر


سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر (Sprinkler) یکی از سیستم‌های هوشمند اطفاء حریق است که در اماکن تجاری، مسکونی و آموزشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر بخواهیم در یک دسته بندی کلی، موارد کاربرد این مدل از سیستم اطفاء حریق را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مراکز درمانی و بیمارستان‌ها
  • سالن‌های سینما، همایش و ...
  • پارکینگ‌های عمومی و اختصاصی
  • اماکن تجاری، اداری، تفریحی و ورزشی
  • برج‌های مسکونی، تجاری و اداری
  • مراکز اقامتی و هتل‌ها
  • انبارها
  • و ...


مناسب‌ترین تانکر آب آتش‌نشانی


ممکن است این سوال برای برخی از کاربران پیش بیاید که مناسب‌ترین مخزن آب اسپرینکلر پلی اتیلن و به طور کلی مناسب‌ترین تانکر آب آتش‌نشانی پلی اتیلن، کدام یک از مخازن می‌باشد؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مناسب‌ترین نوع مخزن بستگی به مکانی دارد که شما قصد استفاده از آن را دارید. اینکه ظرفیت در نظر گرفته برای منبع تغذیه (تانکر آب آتش‌نشانی، مخزن آب اسپرینکلر) به چه میزان است. مشخص کردن ظرفیت دقیق معمولاً توسط کارشناسان ایمنی ساختمان مشخص می‌گردد. حتی ممکن است با توجه به میزان ظرفیت در نظر گرفته شده برای اماکن، نیاز باشد تا بیش از یک منبع تغذیه (تانکر آب آتش‌نشانی، مخزن آب اسپرینکلر) در بخش‌های مختلف ساختمان در نظر گرفته شود.

چه زمانی باید از مخزن آب اسپرینکلر استفاده نمود؟

 

با توجه به توضیحات ارائه شده در این مقاله، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که در چه شرایطی لازم است که از مخزن آب اسپرینکلر (Sprinkler) برای تامین آب استفاده کنیم؟
برای پاسخ به این پرسش باید گفت که معمولاً از مخزن آب اسپرینکلر به عنوان منبع تغذیه یا ذخیره کننده آب در سیستم‌های اطفاء حریق اسپرینکلر (آب افشان یا آب پاش) استفاده می‌شود. اما اگر بخواهیم به مواردی که استفاده از مخزن آب اسپرینکلر را ضروری می‌نماید اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم، می‌توان موارد زیر را برشماریم:

  • در مواردی که شبکه آب‌رسانی شهری وجود نداشته باشد.
  • در مواردی که شبکه آب‌رسانی شهری توان تامین فشار لازم برای سیستم اطفاء حریق را نداشته باشد.
  • در مواردی که برای اماکن استفاده کننده از سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر، چند منطقه (Zone) اطفاء حریق در نظر گرفته شود.
  • در مواردی که احتمال وجود قطعی آب در شبکه‌های آب‌رسانی شهری وجود داشته باشد.
  • در مواردی که سیستم اطفاء حریق اسپرینکلر در مناطق زلزله خیز نصب می‌گردد. (دلیل لزوم استفاده از مخزن آب اسپرینکلر در مناطق زلزله خیز این است که در چنین مناطقی احتمال شکستن لوله‌های آب شهری بر اثر زلزله وجود دارد و همین امر باعث قطعی آب می‌گردد.)

 


در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص مخزن آب آتش‌نشانی و اطفاء حریق بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص تانکر آب آتش‌نشانی و مخزن آب اسپرینکلر سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.