ست کنترل

ست کنترل (SET CONTROL ) که در اصطلاح عامیانه به آن قطع کن پمپ آب نیز گفته می‌شود، یکی از لوازم جانبی پمپ آب است که وظیفه خاموش و روشن کردن پمپ آب را بر عهده دارد. ست کنترل دارای اسامی دیگر چون پرشر دیجیتال ، کلید پمپ و دیجیتال پمپ آب نیز می‌باشد.

ما پیش‌تر در مقالات متعددی که به بررسی پمپ‌های آب پرداختیم، به این نکته اشاره نمودیم که وظیفه ست کنترل (پرشر دیجیتال) نظارت بر انتقال سیالات توسط پمپ‌ها می‌باشد.

ست کنترل چیست؟

ست کنترل (دیجیتال پمپ آب) یکی از لوازم جانبی پمپ آب است که به عنوان ساده‌ترین وسیله برای فرمان دادن به پمپ جهت خاموش و روشن شدن آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ست کنترل یا قطع کن پمپ آب، با داشتن شیر یک‌طرفه در داخل خود به محض اینکه شیر آب باز شود، فشار روی شیر یک‌طرفه کاهش می‌یابد و همین امر باعث می‌گردد تا ست کنترل (کلید پمپ) برق موتور را وصل کند و پمپ شروع به انتقال سیال نماید و هنگامی که شیر بسته می‌شود پمپ نیز خاموش شود.

البته ذکر این نکته ضروری است که خاموش شدن پمپ با بسته شدن شیر، ارتباط تنگاتنگی با متراژ لوله و فاصله‌ی استقرار شیر آب دارد. به این صورت که پس از بستن شیر آب ، تا زمانی که فشار آب داخل لوله به حد تعیین شده و پیش فرض دستگاه برسد موتور کار می‌کند و پس از اینکه فشار از حد پیش فرض کمتر گردد، قطع کن پمپ آب (ست کنترل) پمپ را خاموش می‌کند.

بر اساس نکته‌ای که ذکر شد، مشخص می‌گردد که خاموش شدن پمپ‌ها پس از بستن شیر، در هر یک از امکان مسکونی یا تجاری که پمپ‌های آب در آن‌ها نصب است، بنا بر میزان و مقدار لوله کشی آن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

پاسخ به یک سوال

برخی مواقع مشتریان مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا که از پمپ‌های آب عرضه شده توسط این مجموعه استفاده می‌کنند و یا اینکه قصد تهیه پمپ مورد نیاز خود را دارند، با کارشناسان مجموعه تماس می‌گیرند و سوالاتی را در خصوص اختلاف زمان خاموش شدن پمپ‌ها پس از بسته شدن شیر می‌پرسند. بسیاری از این عزیزان این تصور را دارند که این اختلاف در خاموش شدن پمپ‌ها ممکن است به دلیل وجود اشکال در پمپ و یا ست کنترل (پرشر دیجیتال) باشد.

در پاسخ باید گفت همان‌طور که اشاره گردید، این اختلاف زمانی برای خاموش شدن پمپ در اماکن مسکونی و تجاری پس از بسته شدن شیر، به دلیل اختلاف در نوع لوله ( سایز لوله‌ها ) و نیز طول لوله‌های به کار رفته در آن اماکن می‌باشد. اگر بخواهیم به طور کلی تخمینی را برای این اختلاف زمان بیان کنیم، معمولاً بین 10 تا 30 ثانیه می‌باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که در مجتمع‌های بزرگ و به خصوص در برج‌های مسکونی و اداری، حتی این زمان می‌تواند تا 1 دقیقه هم طول بکشد. البته موضوع ست کنترل‌های مورد استفاده در چنین اماکنی موضوع کاملا متفاوتی است که مورد بحث ما در این مقاله نمی‌باشد.

اجزای ست کنترل

ست کنترل یا قطع کن پمپ آب برای انجام صحیح وظایف خود از اجزای مختلفی تشکیل شده است که اگر بخواهیم مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن را نام ببریم، می‌توان به بخش‌های زیر اشاره نمود :

  • دیافراگم
  • شیر یک‌طرفه
  • مانومتر یا فشارسنج
  • کابل برق
  • بدنه پلاستیکی
  • پیچ تنظیم فشار

 

کاربرد ست کنترل

 

 ست کنترل

همان‌طور که اشاره گردید، یکی از موارد استفاده ست کنترل (پرشر دیجیتال)، در اماکن مسکونی و تجاری می‌باشد. اما ست کنترل (کلید پمپ) موارد استفاده غیرمسکونی نیز دارد. نمونه بارز آن استفاده بر روی پمپ‌های آتش‌نشانی است.

نصب ست کنترل‌ها بر روی پمپ‌های آتش‌نشانی این امکان را فراهم می‌آورد تا هنگامی که پمپ را روشن می‌کند، تا لحظه تخلیه کامل مخزن آتش‌نشانی موتور را خاموش نکند.

یکی از نکاتی که برخی از متخصصان بر آن تاکید دارند این است که در مجتمع‌ها، برای هر واحد مسکونی یا تجاری از یک ست کنترل مجزا استفاده گردد. زیرا هنگامی که چندین واحد به صورت مشترک از یک ست کنترل یا قطع کن پمپ آب (دیجیتال پمپ آب) استفاده می‌کنند ، به دلیل اینکه تعداد دفعات باز و بسته شدن شیر زیاد است ، همین امر باعث می‌شود تا موتور به دفعات خاموش و روشن شود و این عاملی خواهد بود تا اولاً استهلاک موتور بسیار بالا برود و ثانیاً باعث افزایش مصرف برق گردد.

بهترین ست کنترل

یکی از سوالاتی که به دفعات توسط کاربران و مشتریان مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا در خصوص محصولات این مجموعه پرسیده می‌شود، این است که کدام یک بهتر است. طبیعتاً ست کنترل نیز مستثنی ( مستثنا ) از این قضیه نمی‌باشد. خیلی مواقع در خصوص ست کنترل (کلید پمپ) این سوال پرسیده می‌شود که کدام برند و یا کدام مدل بهتر است؟ در پاسخ به این عزیزان باید عرض کنیم که ست کنترل‌ها (پرشر دیجیتال) در انواع مختلف و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شود که هر یک و با توجه به اهدافی که تولیدکنندگان به دنبال آن هستند، ویژگی‌های خاص خود را دارند.

خوب یا بد بودن یک ست کنترل یا قطع کن پمپ آب قبل از هر چیزی بستگی به نیاز مصرف کننده و مکانی که قصد استفاده از آن را دارید خواهد داشت. طبیعتاً نوع ست کنترل مورد استفاده در اماکن تک واحدی با اماکن چند واحدی متفاوت است و موارد دیگری از این قبیل.

چنانچه در خصوص انتخاب نوع ست کنترل مورد نیاز خود، سوال و یا نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید با کارشناسان مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا در ارتباط باشید.
اما اگر بخواهیم به طور کلی اشاره‌ای به قابلیت‌ها و ویژگی‌های یک ست کنترل (دیجیتال پمپ آب) خوب داشته باشیم، می‌توانیم بگوییم که یکی از ویژگی‌های یک ست کنترل (کلید پمپ) خوب این است که قابلیت کم و زیاد شدن فشار را داشته باشد. وجود این ویژگی در ست کنترل یا قطع کن پمپ آب باعث می‌گردد تا در واحدهای مسکونی بیش از یک واحد، تعداد دفعات خاموش و روشن شدن پمپ به کمترین حد ممکن برسد.

مزایای ست کنترل

 

 ست کنترل

با توجه به بیان نکاتی در خصوص ویژگی‌های ست کنترل، استفاده از این وسیله دارای مزایایی است که قصد داریم به جهت آشنایی شما با این مزیت‌ها، در ادامه به چند نمونه اشاره‌ای کوتاه داشته باشیم.

  • کنترل و ثابت ماندن میزان فشار آب
  • جلوگیری از آسیب رسیدن به پمپ آب خانگی
  • جلوگیری از استهلاک پمپ به دلیل خاموش و روشن شدن‌های مکرر
  • هزینه پایین ست کنترل (پرشر دیجیتال) در مقایسه با کلید اتومات مکانیکی
  • طول عمر بیشتر ست کنترل (دیجیتال پمپ آب) در مقایسه با کلید اتومات مکانیکی
  • برخورداری از مقاومت بسیار بالا در شرایط محیطی مرطوب مانند مناطق شمال به دلیل استفاده از محفظه پلاستیکی
  • فضای زیادی را اشغال نمی‌کند و نیاز به تنظیمات پیچیده‌ای ندارد


در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص ست کنترل ( قطع کن پمپ آب ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص ست کنترل ، پرشر دیجیتال ، دیجیتال پمپ آب و یا کلید پمپ سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.