یکی از مسائلی که همواره مورد توجه استفاده‌کنندگان از مخازن آب است، مسئله شستشوی کامل و نظافت آن است. در این میان به دلیل نوع ساختار و نیز نوع مواد به کار رفته در تولید مخزن آب پلی اتیلن، همواره یکی از نکات کلیدی که در خصوص این مخازن بسیار مورد توجه قرار گرفته است، این مسئله بوده است که شستشوی مخزن آب پلی اتیلن (مخزن آب پلاستیکی) نسبت به سایر مخازن (فلزی، فایبرگلاس و ... ) بسیار راحت‌تر و حتی بسیار بهداشتی تر است.

یکی از نکات مهمی که بارها در معرفی ویژگی‌های مخزن آب پلی اتیلن (تانکر آب پلاستیکی)، در کنار سایر ویژگی‌ها به آن اشاره داشته‌ایم، مسئله صیقلی بودن درون مخازن و به تبع آن راحتی نظافت و شستشوی آن بوده است.

اهمیت نظافت مخزن آب پلی اتیلن

برخی از سوالاتی که ممکن است برای مصرف‌کنندگان مخازن به وجود آید این است که چه لزومی به نظافت و شستشوی مخزن آب وجود دارد؟ اصلاً مگر آب درون مخازن نیست، پس شستشو چه معنایی دارد؟ و سوالاتی از این قبیل.

در پاسخ به چنین سوالاتی باید گفت که مخازن آب پس از گذشت مدتی ممکن است دچاری رسوباتی شوند و حتی اگر آن مخازن، مخازن و تانکرهای آب ضد جلبک نیز نباشند، قطعاً به مرور زمان جلبک در آن‌ها رشد می‌کند و باعث مسمومیت مصرف‌کنندگان از آن آب می‌گردد. به همین دلیل نیاز است تا با توجه به نوع مواد به کار رفته در تولید مخازن، در دوره‌های زمانی منظم نسبت به شستشوی آن‌ها اقدام شود.
مخزن آب پلاستیکی ( مخزن آب پلی اتیلن ) نیاز است تا به صورت دوره‌ای و هر سال یکبار به طور کامل نظافت شود. به این صورت که نیاز است برای باکتری زدایی و نیز جلوگیری از رشد جلبک، هر ساله آب درون آن به طور کامل تخلیه شود و دیواره‌های آن کاملاً تمیز و ضدعفونی شود.

در ادامه قصد داریم تا مراحل کامل تمیز کردن و شستشوی مخزن آب پلی اتیلن را با شما در میان بگذاریم تا بتوانید نسبت به شستشوی تانکر آب پلاستیکی به راحتی هر چه تمام عمل نمایید.
پس از تشریح مراحل شستشوی مخزن آب پلی اتیلن، چنانچه سوالی خاصی و یا نیاز به راهنمایی بیشتر در این خصوص داشتید، می‌توانید با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید.

مراحل شستشوی مخزن آب پلی اتیلن

مراحل نظافت و شستشوی مخزن آب پلاستیکی به طور کلی دارای 3 مرحله می‌باشد که در ادامه به طور کامل به تشریح این مراحل خواهیم پرداخت.

مرحله اول : تخلیه کامل مخزن

در اولین مرحله نیاز است تا ابتدا نسبت به تخلیه کامل مخزن آب پلی اتیلن ( تانکر آب پلاستیکی ) اقدام نماییم. برای تخلیه مخزن نیاز است تا 3 قدم را برداریم که در ادامه به صورت مختصر به بیان هر یک خواهیم پرداخت.

 

 

  • قدم اول : در هنگام تخلیه آب سعی کنید از طریق یک شیلنگ آب درون مخزن را در محلی تخلیه کنید که باعث گل آلودگی و یا کثیف شدن اطراف مخزن نگردد و نیز باعث آسیب رسیدن به محیط اطراف نشود.
  • قدم دوم : برخی مواقع در هنگام خالی کردن آب منبع، مقداری آب در شیر منبع باقی می‌ماند که نیاز است با خم کردن منبع از خالی شدن آب درون شیر به طور کامل اطمینان حاصل کنید.
  • قدم سوم : پس از خالی کردن آب منبع و نیز تخلیه کامل آب درون شیر، با توجه به اینکه شیر تخلیه مقداری از کف منبع بالاتر است، قطعاً مقداری آب در کف منبع باقی خواهد ماند. برای تخلیه این مقدار نیاز است از اسفنج‌هایی که قدرت جذب بالایی دارند استفاده کنید و آب کف منبع را به طور کامل تخلیه نمایید.

مرحله دوم : تمیز کردن قسمت داخلی مخزن

پس از تخلیه کامل مخزن آب پلی اتیلن، نیاز است تا مراحل تمیز کردن درون مخزن را آغاز کنیم. برای تمیز کردن قسمت داخلی تانکر آب پلاستیکی نیاز است تا چند قدم ساده را بردارید که در ادامه به بیان آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 

  • قدم اول: هر چند این امکان وجود دارد تا تنها به وسیله آب نسبت به تمیز کردن درون مخزن اقدام کنید، اما پیشنهاد می‌شود تا محلولی از آب داغ و یک مایع شوینده ( دستشویی ، ظرف‌شویی یا پودر رخت‌شویی ) آماده کنید و درون مخزن را با آن محلول کاملاً بشویید. استفاده از محلول شوینده، روند تمیز کردن و شستشو مخزن آب پلاستیکی را بسیار تسریع می‌بخشد و فرایند کار را نیز ساده‌تر می‌کند.
  • قدم دوم: چنانچه درون مخزن رسوب و لجن وجود دارد، می‌توانید از یک فرچه پلاستیکی برای تمیز کردن آن استفاده کنید. دقت داشته باشید که استفاده از فرچه غیر پلاستیکی، می‌تواند به بافت مخزن آب پلی اتیلن آسیب برساند.
  • قدم سوم: چنانچه رسوب و لجن درون مخزن زیاد سخت نیست و چسبندگی زیادی ندارند، به جای استفاده از فرچه، از دستگاه کارواش و یا شیلنگ آب با فشار بالا برای از بین بردن آن‌ها استفاده کنید.
  • قدم چهارم: چنانچه در استفاده از محلول آب داغ و مواد شوینده راحت نیستید، می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. به این صورت که ابتدا مقداری آب در کف مخزن بریزید، پس از آن مقداری جوش‌شیرین به آب اضافه کنید، 10 دقیقه صبر کنید و سپس از طریق یک فرچه پلاستیکی، آب حاوی جوش‌شیرین را به بدنه مخزن بمالید. با این کار تمامی رسوبات و لجن‌ها به طور کامل پاک می‌شوند.

 

 

  • قدم پنجم: گوشه و کنار مخزن و نیز اطراف شیر تخلیه را فراموش نکنید. از آنجایی که این قسمت‌ها بیشتر از سایر قسمت‌های امکان ایجاد رسوب و لجن را دارد، با حوصله این قسمت‌ها را تمیز کنید.
  • قدم ششم: پس از انجام قدم‌های 1 تا 4 ، نیاز است تا درون مخزن را به طور کامل آبکشی کنید. حتی می‌توانید برای تمیز شدن کامل درون مخزن، از آب داغ کمک بگیرید. به این صورت که مخزن را از آب داغ پر کنید و حدود 4 تا 5 ساعت صبر کنید و سپس مخزن را تخلیه کنید. دقت داشته باشید این فرایند را باید تا حدی (چندین بار) انجام دهید که از پاک شدن کامل درون مخزن از رسوبات، لجن و محلول شوینده اطمینان حاصل کنید. ذکر این نکته ضروری است که چنانچه آب داغ در دسترس نیست، از آب معمولی استفاده نمایید.
  • قدم هفتم: در این مرحله که در واقع مرحله پایانی تمیز کردن قسمت درونی مخزن آب پلاستیکی به شمار می‌آید، نیاز است تا با استفاده از یک دستگاه مکش، آب‌های باقی‌مانده درون مخزن را به طور کامل تخلیه نمایید و سپس به وسیله یک پارچه یا تِی، نسبت به خشک کردن کامل مخزن اقدام نمایید.

مرحله سوم : ضدعفونی کردن مخزن

پس از اینکه مراحل اول و دوم را به طور کامل انجام دادید، نیاز است تا در مرحله آخر، نسبت به ضدعفونی مخزن اقدام کنید. این مرحله زمانی دارای اهمیت بالایی است که مخزن جهت ذخیره آب آشامیدنی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

 

برای ضدعفونی کردن مخزن نیاز است تا به ترتیب فرایند زیر را انجام دهید :

  1.  سه چهارم مخزن را از آب پر کنید.
  2. مایع سفیدکننده (وایتکس) یا کلر به آب درون مخزن اضافه کنید.

دقت داشته باشید که با توجه به ظرفیت تانکر آب پلاستیکی، نیاز است تا میزان مشخصی مایع سفید کننده یا کلر اضافه کنید. مقدار مورد نیاز به صورت زیر می‌باشد :

  • برای یک منبع 250 گالنی، 4 پیمانه مایع سفیدکننده
  • برای یک منبع 500 گالنی، نصف گالن مایع سفیدکننده
  • برای یک منبع 750 گالنی، سه چهارم گالن سفیدکننده
  • برای یک منبع 1000 گالنی، 1 گالن سفیدکننده

3- بعد از اضافه کردن سفیدکننده، منبع را با آب تمیز پر کنید تا سفیدکننده با تمام آب مخلوط شود.

4- اجازه دهید تا محلول آب و مایع سفیدکننده به مدت 24 ساعت درون مخزن باقی بماند.

پس از گذشت 24 ساعت، منبع را به طور کامل خالی کنید. دقت داشته باشید که حتی نباید یک قطره محلول ضدعفونی درون مخزن وجود داشته باشد. برای این کار می‌توانید از یک دستگاه مکش و نیز از پارچه یا حوله تمیز برای خشک کردن کامل آن استفاده کنید. نکته‌ای که در هنگام تخلیه مواد ضدعفونی باید به آن توجه نمایید این است که آن را به طور کامل درون فاضلاب تخلیه کنید و از تماس آن با اطراف تانکر آب پلاستیکی و یا تماس با گل و گیاه اکیداً خودداری نمایید.

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص شستشوی مخزن آب پلی اتیلن ( مخزن آب پلاستیکی ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این خصوص سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.