ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان "مخزن انبساط موتورخانه" به بررسی انواع مخازن انبساط پرداختیم و به این اشاره کردیم که انواع این مخازن را می‌توان در دو دسته مخزن انبساط باز و مخزن انبساط بسته قرار داد و در مقاله‌ای تحت عنوان "3 مدل منبع تحت فشار" معرفی مخزن انبساط باز را مورد بررسی قرار دادیم.

همان‌طور که در این مقالات نیز اشاره گردیده است، مخازن انبساط خواه از نوع مخزن انبساط باز باشد و یا از نوع مخزن انبساط بسته، با عناوین دیگری شناخته می‌شوند. عناوینی چون منبع تحت فشار، منبع دیافراگمی ، منبع گوجه ای، مخزن پمپ آب، منبع پمپ آب ، مخزن تحت فشار بسته یا باز ، منبع تحت فشار دیافراگمی ، منبع دیافراگمی و ...

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کلی با مخازن تحت فشار و نیز مخزن انبساط باز به مقالات مذکور نگاهی بیندازید. اما ما در این مقاله قصد داریم تا منبع انبساط بسته یا منبع تحت فشار بسته (منبع تحت فشار دیافراگمی) را مورد بررسی قرار دهیم.

 

عملکرد منبع انبساط بسته چگونه است؟

در تعریفی کلی از مخازن انبساط می‌توان گفت که منبع تحت فشار آب که با عناوین دیگری چون منبع دیافراگمی، منبع تیوپی، مخزن پمپ آب، منبع پمپ آب و یا مخزن تحت فشار پمپ آب نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های مربوط به سیستم آب‌رسانی به شمار می‌آید.

منبع انبساط بسته (منبع تحت فشار بسته)، برعکس منبع انبساط باز، اولاً هیچ ارتباطی به فشار هوای محیط و ارتفاع قرارگیری ندارد و ثانیاً در درون موتورخانه نصب می‌شود.

در مخازن انبساط بسته، برعکس مخازن انبساط باز، فشار درون مخزن از طریق کیسه‌های هوا (بالشتک‌های هوا) و یا گازی بی اثر مانند ازت تأمین می‌گردد. در این مخازن بخشی برای وارد شدن آب در حال گردش سیستم حرارتی و بخشی نیز برای قرارگیری گاز مورد نیاز که در واقع نوعی گاز بی‌اثر می‌باشد، تعبیه شده است.

در مخازن انبساط بسته با توجه به اینکه فشار سیستم بر اثر تعادل میان فشارهای گاز و آب در حال گردش تنظیم می‌گردد، نیاز است که این مخازن در قسمتی از موتورخانه نصب شوند که در ارتفاعی بالاتر از آب ورودی دیگ قرار بگیرد. برخی مواقع پیشنهاد می‌شود که مخزن انبساط بسته در نزدیکی دیگ نصب شود.

در سیستم منبع انبساط بسته پمپ با فشار و متناسب با ظرفیت در نظر گرفته شده برای منبع، آب را وارد منبع می‌کند و پس از رسیدن به حد مجاز، پمپ از مدار خارج می‌شود و وظیفه تامین آب ساختمان بر عهده منبع انبساط بسته خواهد بود. به عنوان مثال اگر منبع انبساط 20 لیتری باشد، پس از اینکه 20 لیتر آب با فشار وارد منبع شود، پمپ از مدار خارج می‌شود و وظیفه منبع تحت فشار آغاز می‌گردد.

 

دو نکته مهم در خصوص منبع تحت فشار بسته

 

 

در خصوص استفاده از منبع انبساط بسته (منبع تحت فشار بسته)، لازم است تا 2 نکته مهم را به خاطر داشته باشید.

نکته اول : از آنجایی که فعالیت مداوم پمپ علاوه بر افزایش مصرف برق، پمپ را دچار استهلاک بیشتری می‌کند، برای جلوگیری از فعالیت مداوم پمپ، نیاز است تا سایز منبع انبساط (مخزن تحت فشار) را متناسب با نیاز ساختمان خود در نظر بگیرید.

نکته دوم : منبع انبساط بسته به تنهایی توان تامین آب را ندارد، بلکه مکملی است برای پمپ آب. به بیانی دیگر زمانی ما می‌توانیم از منبع انبساط انتظار تامین فشار آب را داشته باشیم که با پمپ مورد استفاده قرار بگیرد. منبع انبساط بسته بدون کمک پمپ کارایی ندارد.

 

پاسخ به 3 سوال در خصوص منبع انبساط بسته

در خصوص منبع انبساط بسته و نحوه استفاده از آن برخی مواقع مشتریان مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا با کارشناسان مجموعه تماس می‌گیرند و سوالاتی را مطرح می‌نمایند. در اینجا قصد داریم تا به صورت مختصر 3 مورد از پرتکرارترین سوالات مطرح شده در خصوص منبع انبساط بسته (منبع تحت فشار بسته) را ذکر نماییم.

سوال اول : کدام سایز منبع انبساط بسته را خریداری کنم؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، از آنجایی که فعالیت مداوم پمپ علاوه بر افزایش مصرف برق، پمپ را دچار استهلاک بیشتری می‌کند، برای جلوگیری از فعالیت مداوم پمپ، نیاز است تا سایز منبع انبساط (مخزن تحت فشار) را متناسب با نیاز ساختمان خود در نظر بگیرید. شما حتی می‌توانید منبع تحت فشار با سایز بزرگ‌تر از حد نیاز ساختمان خریداری نمایید و این نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند، بلکه حتی می‌تواند آب بیشتری را ذخیره کند و در نهایت فعالیت پمپ را به کمترین حد ممکن برساند.

عنایت داشته باشید که به هیچ وجه نباید منبع انبساط بسته‌ای را خریداری نمایید که کوچک‌تر از نیاز ساختمان شما باشد.

چنانچه در انتخاب سایز مناسب منبع انبساط بسته دچار تردید هستید و یا نیاز دقیق ساختمان خود را نمی‌دانید، کافی است با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید تا راهنمایی‌های لازم در این خصوص را به شما ارائه نمایند.

سوال دوم : دلیل افت فشار آب ساختمان به خاطر خراب شدن منبع انبساط بسته است؟

متاسفانه برخی از افراد به اشتباه این تصور را دارند که منبع انبساط بسته عامل ایجاد فشار می‌باشد، این در حالی است همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره گردید، منبع انبساط بسته به تنهایی توان تامین آب را ندارد، بلکه مکملی است برای پمپ آب. بر این اساس افت فشار آب درون ساختمان هیچ ارتباطی به منبع انبساط بسته یا همان منبع تحت فشار دیافراگمی ندارد.

 

 

سوال سوم : هوای داخل منبع انبساط کم شده است، چه‌کار کنم؟

برخی مواقع و به مرور زمان هوای درون منبع انبساط (مخزن تحت فشار) کم می‌شود و نیاز است تا نسبت به باد کردن آن اقدام نمود. برای این کار پیشنهاد می‌شود تا از یک کمپرسور هوا جهت افزودن هوا به درون منبع انبساط استفاده نمایید. اما چنانچه کمپرسور هوا در دسترس نیست، می‌توانید حتی به وسیله یک تلمبه دوچرخه نیز نسبت به تامین هوای کم شده منبع انبساط اقدام نمایید. البته استفاده از تلمبه دوچرخه به دلیل طاقت فرسا بودن آن، منوط به این است که صبر و حوصله کافی داشته باشید.

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص منبع انبساط بسته (منبع تحت فشار بسته) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص مخزن تحت فشار باز یا بسته و به طور کلی در خصوص منبع تحت فشار دیافراگمی سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.