فیتینگ پلی اتیلن که به آن فیتینگ پلاستیکی نیز گفته می‌شود، نوعی اتصال پلی اتیلن و یکی از انواع متعدد اتصالاتی است که در سیستم‌های لوله کشی آب جهت انشعاب گیری و یا تغییر مسیر لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انواع متعدد فیتینگ وجود دارد که در سیستم‌های لوله کشی آب و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما همان‌طور که اشاره شد، فیتینگ پلی اتیلن مختص لوله کشی مایعات می‌باشد. به طور کلی اهمیت استفاده از فیتینگ ها به حدی است که در صورت عدم استفاده از آن‌ها قطعاً امور مربوط به سیستم‌های لوله کشی با اختلال مواجه خواهد شد.

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان "فیتینگ برنجی مخزن آب" به بررسی و ارائه توضیحاتی در خصوص فیتینگ پرداختیم و اشاره کردیم که فیتینگ از نظر شکل، کاربرد و نیز مواد به کار رفته در تولید آن‌ها، دارای انواع مختلفی هستند. همچنین اشاره شد که در ساخت فیتینگ ها از انواع فلزات و پلیمرها استفاده می‌گردد و اگر بخواهیم به صورت خلاصه پرمصرف‌ترین ‌ها را نام ببریم، می‌توان به انواع زیر اشاره نمود:

  • اتصالات برنجی (مانند فیتینگ برنجی مخزن آب)
  • اتصالات استنلس استیل
  • اتصالات چدنی
  • اتصالات پلی اتیلن یا تفلونی
  • اتصالات کامپوزیت

در مقاله مذکور به بررسی کامل فیتینگ برنجی پرداختیم که جهت آشنایی می‌توانید نگاهی به مقاله بیندازید. در این مقاله قصد داریم مطالبی را در خصوص فیتینگ پلی اتیلن یا فیتینگ پلاستیکی به عنوان یک اتصال پلی اتیلن با شما در میان بگذاریم.

مزیت ویژه فیتینگ پلی اتیلن

با توجه به ویژگی موجود در کلیه محصولات پلی اتیلنی، طبیعتاً مصرف‌کنندگان این محصولات، تا حدی با مزایای آن آشنا هستند. از آنجایی که اتصال پلی اتیلن (فیتینگ پلی اتیلن) نیز نوعی محصول پلی اتیلنی است، شاید به نحوی بتوان اکثر مزیت‌های موجود محصولات پلیمری مثل مخازن و تانکرها و ... را برای فیتینگ پلاستیکی نیز قائل شد.

اما نکته قابل تامل در خصوص فیتینگ پلی اتیلن نسبت به فیتینگ های فلزی، قابلیت ضد خورندگی آن‌هاست که زمانی قرار باشد بر روی مخازن حاوی مواد شیمیایی هستند نصب گردند، بیش از هر مزیت دیگری خودنمایی می‌کند.

مطمئناً هر مصرف‌کننده‌ای که حتی آشنایی مختصری را با مخازن پلی اتیلنی و فلزی داشته باشد، این را به خوبی می‌داند که مناسب‌ترین مخازن برای نگهداری مواد شیمیایی که قابلیت خورندگی دارند، مخازن و تانکرهای پلی اتیلنی است. به همین ترتیب مناسب‌ترین نوع فیتینگ برای نصب بر روی این مخازن، اتصال پلی اتیلن یا همان فیتینگ پلاستیکی است.

 

 

5 نکته در خصوص فیتینگ پلی اتیلن

در ادامه قصد داریم تا جهت آشنایی بیشتر شما با فیتینگ پلی اتیلن به عنوان یک اتصال پلی اتیلن پنج نکته مهم را در میان بگذاریم که اطلاع شما از آن‌ها می‌تواند حتی در افزایش طول عمر و نیز کارایی مخازن پلی اتیلن و فیتینگ پلاستیکی بسیار به شما کمک نماید.

نکته اول

چنانچه تصمیم بر این شد که از اتصال پلی اتیلن بر روی مخازن پلی اتیلنی استفاده نمایید ( به دلیل هم‌جنس بودن فیتینگ پلی اتیلن با اکثر تانکرها و مخازن پلی اتیلنی ، بعضی از سایزها، معمولا اتصالات بالاتر از یک اینچ، حتماً برای نصب روی مخزن پلی اتیلن جوشکاری می شود. ) توصیه می‌شود که برای انجام جوشکاری از تولیدکننده مخزن بخواهید شما را در این خصوص راهنمایی نمایند. زیرا این مجموعه‌ها یا خود جوشکاری را انجام می‌دهند یا مراکز معتبری را به شما معرفی می‌نمایند. چنانچه در این خصوص نیاز به راهنمایی دارید، می‌توانید با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید.

پیش‌تر در خصوص جوشکاری مخازن پلی اتیلن در مقاله‌ای تحت عنوان "جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن" به بیان نکاتی پرداخته‌ایم که توصیه می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر نگاهی به آن بیندازید.

نکته دوم

روش نصب صحیح اتصالات خواه اتصال پلی اتیلن باشد و خواه فیتینگ برنجی، تقریباً یکسان است.

یک اتصال فارغ از جنس آن، باید شامل چهار قطعه باشد:

  • بدنه اتصالات که غالباً به صورت توپیچ و رو پیچ هستند.
  • مهره که غالباً باید از جنس بدنه اتصالات باشد.
  • اورینگی یا واشر لاستیکی جهت آب‌بندی کامل.
  • واشر فلزی تخت ( از آنجایی که نقش واشر فلزی ایجاد اصطکاک در هنگام بستن مهره و سفت کردن است، اما در مخازن پلی اتیلن چون جوشکاری صورت می‌گیرد، خیلی مواقع نیازی به وجود آن‌ها نیست )


نکته سوم

همان‌طور که پیش‌تر در مقاله " 5 نکته مهم برای نصب صحیح مخزن پلی اتیلن" نیز اشاره گردید، به هیچ وجه نباید کف مخازن را برای نصب فیتینگ سوراخ نمود. این امر با اصول نصب صحیح مخزن پلی اتیلن کاملاً در تضاد است و روشی غیراصولی است که قطعاً می‌تواند به مخزن پلی اتیلن آسیب‌هایی را وارد نماید و باعث کاهش مقاومت مخازن گردد.

با این وجود برخی مواقع به دلایلی، نصب اتصالات در کف مخازن اجباری است. در چنین شرایطی نیاز است تا با مشاوره از تولیدکننده مخزن نسبت به رعایت برخی استانداردهای لازم اقدام شود، و در غیر این صورت نصب اتصال در کف تانکر یا مخزن پلی اتیلن به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود. چنانچه محصولات خود را از مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا تهیه نموده‌اید، کارشناسان این مجموعه آماده ارائه راهنمایی‌های لازم در این خصوص به شما هستند.

 

 

نکته چهارم

همان‌طور که اشاره گردید، چنانچه قصد دارید تا از اتصال پلی اتیلن، یعنی فیتینگ پلی اتیلن بر روی تانکر پلاستیکی استفاده کنید، باید نسبت به جوشکاری آن نیز اقدام نمایید. اما چنانچه به هر دلیلی امکان جوشکاری وجود ندارد، شاید بهتر باشد از فیتینگ برنجی استفاده نمایید. دلیل این امر این است که در هنگام نصب، اتصالات برنجی درگیری مناسبی را با جداره مخزن به وجود می‌آورند و همین امر باعث ایجاد آب‌بندی مناسبی میان اتصال و مخزن می‌گردد.

توصیه ما به شما این است که حتی در خصوص تصمیم برای نصب فیتینگ برنجی بر روی مخازن پلی اتیلن، حتماً از افراد متخصص در این حوزه راهنمایی و کمک بخواهید.

نکته پنجم

طبیعتاً هر تولیدکننده و به تبعه آن هر فروشنده‌ای، فیتینگ پلاستیکی را که عرضه می‌نماید، فیتینگ درجه یک و عالی معرفی می‌نماید. اما برای اینکه بتوانید یک فیتینگ مناسب را از فیتینگ نامناسب تشخیص دهید، توجه به موارد زیر می‌تواند راهنمایی خوبی باشد.

به بیانی دیگر، یک فیتینگ مناسب مخازن پلی اتیلن ( خواه برنجی و خواه پلی اتیلن ) باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • پیچش آن به راحتی صورت بگیرد (پیچش راحت)
  • سازگاری کامل با جنس مخزن و محتویات درون آن
  • برخورداری از مقاومت مناسب در مقابل تغییرات محیطی و دمایی
  • توان آب‌بندی بالا و عدم ایجاد هر گونه نشتی
  • ضد زنگ و ضد خورندگی بودن
  • برخورداری از وزن مناسب ( بر اساس استاندارهای لازم ). در این خصوص می‌توانید با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا تماس بگیرید.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص فیتینگ پلی اتیلن ( فیتینگ پلاستیکی ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص این نوع اتصال پلی اتیلن سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.