پنج راهی پمپ که با عناوین دیگری مثل 5 راهی پمپ آب ، پنج راهی برنجی و پنج راهی منبع تحت فشار نیز شناخته می شوند، یکی از مهم‌ترین قطعاتی است که به عنوان یک رابط و اتصال‌دهنده‌ی لوازم مورد نیاز، پمپ و خروجی آب به یکدیگر در هنگام نصب و راه‌اندازی پمپ‌های آب‌رسان خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ما پیش‌تر در مقالاتی تحت عنوان " پنج راهی پمپ " و " قیمت پنج راهی پمپ " پنج راهی پمپ (5 راهی پمپ) یا پنج راهی تحت فشار را از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار داده‌ایم.

در مقاله پنج راهی پمپ، ما پنج راهی پمپ را از نظر موارد کاربرد و نیز نحوه سنجش کیفیت آن به طور کامل مورد بررسی قرار داده‌ایم. لازم به ذکر است که در این مقاله به بررسی پنج راهی برنجی که برای اولین بار در ایران، با نام تجاری اصفهان صدرا توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا تولید گردیده است پرداخته‌ایم.

همچنین در مقاله قیمت پنج راهی پمپ، به بررسی و بیان عواملی که در قیمت 5 راهی پمپ یا پنج راهی تحت فشار اثر گذار است پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با موارد ذکر شده، نگاهی به مقالات مذکور بیندازید.

 

وظیفه انشعابات پنج راهی پمپ

همان‌طور که از عنوان پیداست، پنج راهی دارای 5 انشعاب است که در هنگام اتصال به پمپ، 4 انشعاب دیگر دارد که هر یک وظیفه اتصال تجهیزات یک پمپ را دارند. در ادامه قصد داریم تا بر روی تصویر، هر یک از این 5 انشعاب را تشریح نماییم.

اما قبل از پرداختن به انشعابات 5 راهی پمپ، نیاز است به این نکته اشاره کنیم که در هنگام نصب و راه‌اندازی پمپ، علاوه بر پنج راهی برنجی، نیاز است تا تجهیزات دیگری نیز مورد استفاده قرار گیرد که 4 مورد از آن‌ها به پنج راهی پمپ متصل می شوند.

دیگر تجهیزات جانبی پمپ عبارتنداز:

• منبع تحت فشار ( منبع دیافراگمی )

• پرشر سوئیچ ( کلید اتوماتیک پمپ آب )

• مکانیکال سیل

• ست کنترل پمپ آب

• لرزه گیر لاستیکی

• شناور و فلوتر پمپ آب

• شلنگ منبع تحت فشار

• گیج فشار سنج ( مانومتر آنالوگ )

همان‌طور که پیش‌تر اشاره گردید، علاوه بر پمپ، 4 مورد از سایر تجهیزاتی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، به پنج راهی پمپ آب ( پنج راهی برنجی ) متصل می‌شود که در ادامه هر یک را بر اساس شماره‌هایی که بر روی تصویر درج شده است معرفی خواهیم نمود.

1- محل اتصال پمپ آب

این قسمت از پنج راهی پمپ برای متصل شدن به پمپ آب می‌باشد. همان‌طور که در تصویر مشخص است این قسمت به صورت روپیچ و نرینگی می‌باشد. توصیه می‌شود جهت جلوگیری از هر گونه نشت آب، در اتصال این قسمت از نوار تفلون استفاده شود.

2- محل اتصال به خروجی انشعابات مجتمع

این بخش از پنج راهی پمپ ( 5 راهی پمپ ) جهت اتصال به انشعاباتی است که به درون مجتمع می‌روند. در واقع این قسمت به لوله‌ای متصل می‌گردد که انشعابات درون ساختمان به آن ختم می شوند. این بخش از پنج راهی برنجی وظیفه انتقال آب از پمپ به انشعابات را بر عهده دارد.

3- محل اتصال منبع تحت فشار ( منبع دیافراگمی )

این قسمت از پنج راهی پمپ جهت اتصال منبع تحت فشار به پمپ است. مخازن تحت فشار جهت حفظ فشار جریان آب قبل از روشن شدن پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مخازن به کاهش آلودگی صوتی پمپ‌ها کمک می‌کنند و همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می شوند.

زمانی که از پمپ آب برای تأمین آب استفاده می‌شود، هر زمانی که شما نیاز به آب داشته باشید، با باز کردن شیر آب مصرفی، پمپ فعال شده و این امر باعث می‌شود تا علاوه بر افزایش مصرف برق، پمپ دچار استهلاک بیشتری گردد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان مربوطه توصیه می‌کنند که به جهت کاهش مصرف برق، جلوگیری از استهلاک پمپ و نیز تأمین آب مصرفی با فشار مورد نیاز، استفاده از منبع یا مخزن تحت فشار، گزینه‌ای است که می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " 3 مدل منبع تحت فشار " به بررسی مخازن تحت فشار پرداخته‌ایم که جهت آشنایی بیشتر می‌توانید به مقاله مذکور نگاهی بیندازید.

4- محل اتصال پرشر سوئیچ ( کلید فشار )

این انشعاب از 5 راهی پمپ ( پنج راهی برنجی )، جهت اتصال پرشر سوئیچ است که به آن کلید اتوماتیک و کلید فشار نیز گفته می‌شود. پرشر سوئیچ یا کلید فشار وظیفه تشخیص خودکار نیاز به آب بیشتر منبع تحت فشار و تامین نیروی پمپ را بر عهده دارد. هم چنین پس از رسیدن فشار مخزن تحت فشار به میزانِ از قبل تعیین شده، پمپ را خاموش می‌کند.

5- محل اتصال مانومتر یا گیج فشارسنج

پنجمین انشعاب پنج راهی پمپ یا پنج راهی تحت فشار که در تصویر بالا مشخص است، جهت اتصال گیج یا مانومتر فشارسنج است. مانومتری که به پمپ متصل می‌شود، عمدتاً به دلیل اینکه دارای عقربه است، فشارسنج آنالوگ نیز نامیده می‌شود.

گیج فشار سنج یا مانومتر فشار وسیله‌ای است که وظیفه اندازه‌گیری میزان فشار سیال را بر عهده دارد. از مانومتر برای تنظیم فشار سیال در ماشین‌هایی که با قدرت هیدرولیک و پنوماتیک کار می‌کنند استفاده می‌شود.

پنج راهی برنجی صدرا پلیمر اسپادانا

همان‌طور که پیش‌تر اشاره گردید، صدرا پلیمر اسپادانا، به عنوان اولین و تنها تولید کننده پنج راهی برنجی در ایران، مدلی از پنج راهی پمپ با نام تجاری اصفهان صدرا تولید نموده است که به دلیل ویژگی‌هایی موجود، توانسته است رضایت خاطر مصرف کنندگان 5 راهی پمپ آب را به همراه داشته باشد.

در این بخش و به عنوان بخش پایانی، پنج ویژگی شاخص که می‌تواند بیانگر تمایز قابل قبول پنج راهی اصفهان صدرا با بسیاری از برندهای موجود در بازار باشد را به صورت خلاصه بیان می‌کنیم.

• صدرا پلیمر اسپادانا، اولین تولید کننده پنج راهی فورجی در ایران می‌باشد.

• پنج راهی اصفهان صدرا، با مقاومت فوق العاده بالا جهت نصب روی انواع پمپ‌های صنعتی و خانگی در دو سایز کوتاه و بلند تولید می‌شود.

• برخورداری از گارانتی مادام العمر، که باعث می‌شود به مراتب نسبت به مدل‌های مشابه ایتالیایی مقرون به صرفه‌تر باشد.

• در تولید تمامی پنج راهی‌های اصفهان صدرا، از آلیاژ برنج استفاده می‌شود.

• پنج راهی برنجی اصفهان صدرا، دارای بالاترین وزن ممکن و استاندارد می‌باشد.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص پنج راهی پمپ ( 5 راهی پمپ ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص پنج راهی تحت فشار سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.