نصب صحیح مخزن پلاستیکی

برخی مواقع افرادی با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا تماس می‌گیرند و سوالاتی را مطرح می‌نمایند که نشان از این است که آن‌ها در خصوص شیوه‌های نصب صحیح مخزن پلی اتیلن (نصب صحیح مخزن پلاستیکی) هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارند و متاسفانه فروشندگان نیز هیچ‌گونه توضیحاتی را در این خصوص به آن‌ها ارائه نکرده‌اند.

در بسیاری مواقع شاهد آن هستیم که به دلیل عدم رعایت برخی نکات لازم جهت نصب صحیح مخزن پلاستیکی، این مخازن دچار مشکلاتی می‌شوند و باعث می‌شود تا خریداران به دلیل عدم اطلاع از این نکات، دچار هزینه‌های مضاعفی شوند.

در این مقاله قصد داریم تا به بیان برخی نکات در خصوص نصب صحیح مخزن پلی اتیلن بپردازیم. چنانچه در خصوص هر یک از نکاتی که در ادامه بیان خواهد شد، سوالی برای شما به وجود آمد و یا نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید، می‌توانید با کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه نمایند.

 

نکات لازم برای نصب صحیح مخزن پلی اتیلن:

قبل از پرداختن به نکاتی در خصوص نصب صحیح مخزن پلاستیکی (پلی اتیلن)، نیاز است به این نکته مهم اشاره کنیم مواردی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، برخی از مهم‌ترین نکاتی است که نیاز است در هنگام نصب مخزن پلی اتیلن مورد توجه قرار گیرند.

ایجاد سطحی مناسب برای نصب

اولین نکته‌ای که باید در هنگام نصب صحیح مخزن پلی اتیلن مورد توجه قرار گیرد، بستری است که قرار است مخزن در آنجا قرار گیرد. به بیانی ساده، سطحی که قرار است مخزن در آنجا قرار گیرد، باید دارای برخی ویژگی‌ها باشد، مهم‌ترین این ویژگی‌ها را می‌توان در موارد زیر خلاصه نمود:

• سطح زیر مخزن باید کاملاً صاف و یکدست باشد

• زیر مخزن باید عاری از هر گونه اشیا تیز یا بُرنده باشد

• سطح زیر مخزن باید کاملاً هموار و تراز باشد

چنانچه مواردی که بیان شد، به طور کامل رعایت نشود، این احتمال وجود دارد که به مرور زمان مخزن سوراخ و یا دچار شکستگی شود.

 

تراز کردن مخزن

یکی از نکاتی که متاسفانه در هنگام نصب مخازن از آن غفلت می‌شود، تراز نمودن صحیح مخازن است. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، خیلی مواقع برای اینکه مخزن با پمپ در یک تراز قرا بگیرند، زیر مخزن تکه‌های سنگ، موزاییک و حتی آهن قرار داده می‌شود که این امر غیراصولی می‌باشد.

نصب صحیح مخزن پلاستیکی

ممکن است این سوال پیش بیاید که پس برای تراز نمودن چه کار باید کرد. در پاسخ باید گفت که برای هم‌تراز کردن (هم‌طراز کردن) مخازن 2 روش مرسوم وجود دارد :

روش اول :

پیش از نصب، محلی که قرار است مخزن در آنجا نصب شود را به طور کامل آماده و تراز کنید. حتی می‌توانید با سیمان کاری یا موزاییک سطح، علاوه بر تراز کردن، نسبت به فراهم نمودن سطحی مناسب و به دور از هر گونه اشیا اضافه اقدام کنید.

اما برخی مواقع ممکن است محل نصب از قبل سیمان یا موزاییک شده باشد و یا اینکه اصلاً امکان چنین امری وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی می‌توان با توجه به سطح محل نصب مخزن، نسبت به تهیه چهار پایه‌های فلزی اقدام نمود و مخزن پلی اتیلن را بر روی آن قرار داد.

نکته ای که در خصوص چهار پایه لازم است به آن اشاره نماییم این است که کف چهار پایه باید از ورقِ آهن کاملا صاف و یکدست باشد تا آسیبی به مخزن وارد نگردد.

روش دوم :

می‌توانید از سنگ و آهن استفاده کنید. اما این نکته را فراموش نکنید از آنجایی که مخازن خود دارای پایه هستند، چنانچه برای تراز کردن فقط زیر پایه‌ها از سنگ، آجر و ... استفاده کنید، قطعاً مخزن پس از پر شدن و به مرور زمان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. بر این اساس در صورت استفاده از سنگ ، آهن، آجر و... برای تراز کردن، حتماً باید زیر شکم مخزن را نیز پوشش داد که این امر خود نیز می‌تواند به مرور آسیب‌هایی را برای مخازن به همراه داشته باشد.

توصیه جدی ما به شما برای هم‌تراز کردن (هم‌طراز کردن) مخازن با پمپ و ...، استفاده از روش اول است.

 نصب صحیح مخزن پلی اتیلن

تفاوت در مکان نصب

برخی مواقع محلی که قرار است مخزن نصب شود، امکان سیمان کاری یا موزاییک ندارد. مثل پشت بام یا نصب در ارتفاع و...؛ با توجه به اینکه مکان‌هایی که مخازن پلاستیکی در آن نصب می‌شوند ممکن است متفاوت باشند، لذا شیوه‌های نصب صحیح مخزن پلی اتیلن (نصب صحیح مخزن پلاستیکی) در هر مکان نیز قطعاً تفاوتی‌هایی خواهد داشت.

به عنوان مثال فرض کنید شما قصد دارید تا مخزن پلاستیکی را بر روی پشت بام نصب کنید و یا اینکه قصد درید تا مخزن را در ارتفاع و بر روی یک سکو نصب کنید، طبیعتاً شیوه نصب هر یک از این موارد با دیگری متفاوت است.

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " 4 نکته کلیدی در خصوص مخزن آب زیر پله " به بیان نکاتی مهم در خصوص مخزن آب زیر پله‌ای و شیوه‌های اصولی نصب آن پرداختیم که جهت اطلاع از این نکات می‌توانید نگاهی به این مقاله بیندازید.

به عنوان نمونه، در مقاله مذکور به این نکته اشاره شد که برخی مواقع ممکن است فلوتر درون مخازن آب به دلایلی دچار اشکال شوند. بر همین اساس نیاز است در محلی که تانکر آب زیر پله نصب می‌شود محلی مناسب برای خروج آبی که ممکن است به دلیل تنظیم نبودن و یا خراب شدن فلوتر از تانکر سرازیر شود وجود داشته باشد و در صورتی که این خروجی وجود ندارد، قبل از نصب نسبت به تعبیه آن اقدام نمایید.

توصیه می‌شود که پیش از نصب و حتی تهیه مخزن پلی اتیلن، پیش‌تر با متخصصین یا نصاب‌های مخازن مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت نمایید. در این خصوص کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده ارائه مشاوره‌های لازم به شما هستند.

نصب فیتینگ یا فلنج بر روی مخزن

فیتینگ برنجی مخزن آب، یکی از اتصالات پرکاربرد در لوله کشی آب به شمار می‌آید. فیتینگ برنجی با عناوین دیگری مثل، بوشن مخزن، کوپلینگ برنجی مخزن، مهره ماسوره و... نیز شناخته می‌شود.

یکی از نکاتی که متاسفانه از سوی برخی نصاب ها در هنگام نصب مخازن پلاستیکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، این است که نباید به هیچ وجه کف مخازن را برای نصب فیتینگ یا فلنج سوراخ نمود. این امر با اصول نصب صحیح مخزن پلی اتیلن کاملاً در تضاد است و روشی غیراصولی است که قطعاً می‌تواند به مخزن پلی اتیلن آسیب‌هایی را وارد نماید.

سوراخ کردن کف مخزن پلاستیکی جهت نصب فیتینگ 2 مشکل را برای مخازن به وجود خواهد آورد :

• باعث کاهش مقاومت مخازن خواهد شد

• مخازن را از گارانتی خارج می‌کند

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " فیتینگ برنجی مخزن آب " به بررسی فیتینگ ها پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر، نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

نصب سوپاپ (ونت) درون مخازن

یکی از نکات مهم در نصب صحیح مخزن پلاستیکی (پلی اتیلن) به کار بردن سوپاپ (ونت) در درون مخازن است. نصب سوپاپ و ونت باعث می‌شود تا فشار داخل مخازن به طور کامل کنترل شود. در مقالات بعدی سعی خواهیم کرد تا در خصوص نصب سوپاپ (ونت) درون مخازن، مطالب بیشتری را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص نصب صحیح مخزن پلی اتیلن بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص نصب صحیح مخزن پلاستیکی سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.