پمپ لجن کش

برخی مواقع ممکن است نیاز باشد جهت مصارف گوناگون از پمپ استفاده کنیم. به عنوان مثال زمانی که با افت فشار آب مواجه باشیم، بهترین گزینه برای رفع چنین مشکلی، استفاده از پمپ‌های آب برای پمپاژ آب مصرفی می‌باشد. اما برخی مواقع پیش می‌آید که نیاز است تا نسبت به پمپاژ آب‌های غلیظ اقدام نماییم. در این شرایط نیاز است تا پمپ‌هایی که به آن‌ها پمپ لجن کش گفته می‌شود استفاده کنیم.

اما منظور از آب غلیظ چیست؟ منظور از آب غلیظ، آب‌هایی است که دارای ترکیباتی غیر سیال هستند. مثل آب‌های گل آلود، آب‌های حاوی ذرات جامد معلق مثل شن، فاضلاب‌های صنعتی و خانگی و...

 

دسته بندی پمپ لجن کش

پمپ‌ها به طور کلی از نظر نحوه انتقال انرژی در 2 گروه پمپ‌های دینامیکی و پمپ‌های جابجایی مثبت قرار می‌گیرند:

پمپ‌های دینامیکی

در این پمپ‌ها انتقال انرژی به سیال به‌طور مداوم است. این پمپ‌ها خود به نوع تقسیم می‌شوند:

• گریز از مرکز (Centrifugal)

• جریان محوری (Axial)

 

پمپ‌های جابجایی مثبت

در این دسته از پمپ‌ها، انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب یا دوره‌ای انجام می‌شود. این دسته از پمپ‌ها خود به دو نوع تقسیم می‌شوند:

• رفت و برگشتی (Reciprocating)

• دوار (Rotary)

 

پمپ لجن کش ، از دسته پمپ‌های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز به شمار می‌آید و به لحاظ ساختاری شبیه به پمپ‌های توربین عمودی می‌باشد. یعنی بر این اساس این مدل از پمپ‌ها، جز گروه پمپ‌های دینامیکی می‌باشند.

 

 

انواع پمپ لجن کش

پمپ‌های لجن کش در دو نوع تولید می‌شوند:

• پمپ لجن کش خشک 

• پمپ لجن کش مستغرق 

پمپ لجن کش مستغرق عمدتاً با دهانه خروجی ۱٫۵ تا ۲۰ اینچ ساخته می‌شود. وجود درجه حفاظت IP68 در پمپ‌های لجن کش مستغرق باعث می‌شود تا این پمپ‌ها بتوانند در سیال به صورت کامل غوطه‌ور شوند. تماس دیواره الکتروموتور که کاملاً آب‌بندی شده است با سیالات باعث خنک شدن الکتروموتور و در نتیجه افزایش طول عمر آن می‌گردد.  خنک شدن موتور باعث کاهش جریان موتور و در نتیجه افزایش کارایی پمپ می‌گردد.

اما در پمپ لجن کش خشک، ساختار مقداری متفاوت است. به این صورت که الکتروموتور خارج از سیال قرار دارد و پمپ در داخل سیال غوطه‌ور می‌شود. از آنجایی که الکتروموتور و پمپ به وسیله کوپلینگ به هم متصل می‌باشند، در صورت نیاز می‌توان به راحتی آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد.

در میان انواع پمپ‌های لجن کش، نوعی پمپ وجود دارد که به پمپ لجن کش خرد کن معروف است. این نوع از پمپ لجن کش در قسمت ورودی خود دارای تیغه‌های بُرنده‌ای است که چنانچه الیاف بلند، لاستیک، چوب و هر چیزی که با آب وارد پمپ می‌شود را تکه تکه می‌کند. وجود چنین قابلیتی در این پمپ‌ها باعث می‌شود تا مجاری پمپ تقریباً هیچ وقت مسدود نشوند.

 

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان "چگونگی انتخاب الکتروپمپ‌های زمینی و مستغرق" به این نکته اشاره کردیم که در حالت کلی پمپ‌ها به دو دسته تقسیم می‌گردند: پمپ‌های سانتریفیوژ زمینی و پمپ‌های مستغرق. همچنین در خصوص انواع پمپ‌ها توضیحاتی را بیان کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با پمپ‌های مستغرق و زمینی نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

 

پمپ لجن کش

 

انواع پمپ لجن کش از نظر جنس بدنه و پروانه

پمپ‌های لجن کش از نظر جنس بدنه و پروانه در 3 نوع مختلف تولید می‌گردند که در ادامه توضیحاتی مختصری را در خصوص هر یک بیان خواهیم کرد.

پمپ لجن کش استیل

این مدل از پمپ لجن کش به دلیل اینکه بدنه و پروانه آن از جنس استینلس استیل می‌باشد، عمدتاً برای پمپاژ سیالاتی به کار می‌رود که خاصیت اسیدی و خورندگی زیاد داشته باشند. 

 

پمپ لجن کش چدنی

پمپ لجن کش چدنی، به دلیل قیمت ارزان‌تری که در مقایسه با پمپ استیل دارد، پرمصرف‌تر می‌باشد. در این پمپ‌ها معمولاً جنس پروانه نیز از چدن می‌باشد، اما برخی از تولیدکنندگان از پروانه‌های استیل یا برنز نیز در آن‌ها استفاده می‌کنند، که البته همین امر مقداری قیمت آن را به نسبت پروانه چدنی افزایش خواهد داد.

عمده استفاده این پمپ‌ها، برخلاف پمپ‌های استیل، برای سیالاتی است که خاصیت اسیدی و خورندگی ندارند.

 

پمپ لجن کش برنزی

میزان استفاده از پمپ لجن کش برنزی در قیاس با پمپ لجن کش استیل و پمپ لجن کش چدنی بسیار پایین است. عمده استفاده از این پمپ‌ها جهت پمپاژ آب شور یا آب دریا می‌باشد.

 

 

کاربردهای پمپ لجن کش

با توجه به قابلیت‌های این گروه از پمپ‌ها، موارد استفاده متعددی دارند که اگر بخواهیم به صورت خلاصه بیشترین کاربردهای پمپ لجن کش را نام ببریم، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

• قابلیت پمپاژ و انتقال سیالات قابل شرب خانگی و صنایع غذایی

• قابلیت پمپاژ و انتقال سیالات دارای ذرات جامد مانند الیاف بلند، گل‌ولای و...

• قابلیت پمپاژ و انتقال سیالات دارای ذرات سایشی مثل سنگ، شن، فلزات ریز و ...

• قابلیت پمپاژ و انتقال فاضلاب‌های صنعتی و خانگی

• قابلیت پمپاژ و انتقال سیالات شیمیایی و اسیدی که قابلیت خورندگی دارند

• قابلیت استفاده در تصفیه ‌خانه‌ها، تخلیه چاه، کف استخر

• قابلیت پمپاژ و مکش آب دریا و سیالات شور و قلیایی

• قابلیت پمپاژ و انتقال سیالات هیدروکربنی

• قابلیت پمپاژ و انتقال سیالات حاوی هوا و گاز

• و ...

 

پمپ لجن کش

 

کلام آخر

چنانچه قصد دارید تا برای مصارف خود از پمپ لجن کش استفاده نمایید، توصیه می‌کنیم که جهت افزایش کارایی پمپ، حتماً دو نکته زیر را مورد توجه قرار دهید.

• چنانچه قصد پمپاژ و انتقال سیالات اسیدی و قلیایی را دارید، به دلیل خاصیت خورندگی‌ چنین سیالاتی، ترجیحاً از  پمپ لجن کش استیل استفاده کنید.

• در انتخاب پمپ لجن کش، مشخصات فنی آن ( مشخصات موتور، دبی آب و نمودار ارتفاع، هد و ... ) را به دقت مورد بررسی قرار دهید. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با اطلاعات فنی پمپ‌ها، نگاهی به مقاله "چگونگی انتخاب الکتروپمپ‌های زمینی و مستغرق" بیندازید.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص پمپ لجن کش بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این خصوص سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.