فیتینگ برنجی مخزن آب

فیتینگ برنجی مخزن آب، یکی از اتصالات پرکاربرد در لوله کشی آب به شمار می‌آید. فیتینگ برنجی با عناوین دیگری مثل، بوشن مخزن، کوپلینگ برنجی مخزن، مهره ماسوره و... نیز شناخته می‌شود.

به طور کلی فیتینگ به انواع اتصالاتی گفته می‌شود که در سیستم‌های لوله کشی آب و فاضلاب و گاز به جهت انشعاب گیری و یا تغییر در مسیر لوله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اهمیت استفاده از فیتینگ ها به حدی است که در صورت عدم استفاده از آن‌ها قطعاً امور مربوط به سیستم‌های لوله کشی با اختلال مواجه خواهد شد. فیتینگ از نظر شکل، کاربرد و نیز مواد به کار رفته در تولید آن‌ها، دارای انواع مختلفی هستند.

در ساخت فیتینگ ها از انواع فلزات و پلیمرها استفاده می‌گردد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه پرمصرف‌ترین انواع آن‌ها را نام ببریم، می‌توان چنین گفت :

• اتصالات برنجی (مانند فیتینگ برنجی مخزن آب)

• اتصالات استنلس استیل

• اتصالات چدنی

• اتصالات پلی اتیلن یا تفلونی

• اتصالات کامپوزیت

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان "پنج راهی پمپ" به معرفی پنج راهی برنجی پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کامل پنج راهی برنجی به مقاله مذکور نگاهی بیندازید. پنج راهی برنجی را به نحوی می‌توان یک نوع فیتینگ به شمار آورد.

پنج راهی برنجی، برای اولین بار در ایران توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا با نام تجاری اصفهان صدرا تولید گردیده است. پنج راهی برنجی با مقاومت فوق العاده بالا جهت نصب روی انواع پمپ‌های صنعتی و خانگی در دو سایز کوتاه و بلند تولید می‌شود.

 

اهمیت فیتینگ برنجی مخزن آب

 فیتینگ برنجی مخزن آب

همان‌طور که اشاره شد، از موارد پر مصرف استفاده فیتینگ ها (اتصالات)، جهت لوله‌کشی‌های آب می باشد. یکی از این موارد استفاده بر روی مخازن ذخیره آب می باشد. در چنین مصارفی توصیه اکید می‌شود که به دلیل رعایت نکات بهداشتی از اتصالات برنجی، پلی اتیلنی و یا استیل استفاده گردد. اما با توجه به هزینه مناسب‌تر اتصالات برنجی و پلی اتیلنی و نیز کیفیت مناسب در مقایسه با اتصالات استیلی، استفاده از آن‌ها به مراتب بسیار بیشتر از اتصالات استیل می باشد.

عمدتاً به دلیل قیمت مناسب و نیز آب‌بندی بهتر فیتینگ برنجی، استفاده از آن برای نصب بر روی مخازن پلی اتیلنی که جهت ذخیره آب شرب مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جایگاه به مراتب بهتری برخوردار است.

 

انواع فیتینگ بر اساس کاربرد 

همان‌طور که اشاره گردید، فیتینگ برنجی مخزن آب، با عناوین دیگری مثل، بوشن مخزن، کوپلینگ برنجی مخزن، مهره ماسوره و... نیز شناخته می‌شود که دلیل آن نوع کاربردی است که این اتصالات دارند، این در حالی است که ممکن است تفاوت‌هایی میان این اتصالات نیز وجود داشته باشد.

در ادامه به جهت آشنایی شما با برخی از این اتصالات، توضیحاتی را در خصوص 3 مورد از پرمصرف‌ترین فیتینگ ها که در برخی مواقع به جای فیتینگ برنجی مخزن آب نام برده می‌شوند، بیان خواهیم کرد.

مهره ماسوره

زمانی که قرار باشد تا در سیستم‌های لوله کشی 2 لوله به یکدیگر اتصال داده شود، از مهره ماسوره استفاده می‌گردد. مهره ماسوره را می‌توان یکی از پرکاربردترین فیتینگ ها (اتصالات) در لوله کشی به شمار آورد. بیشترین کاربرد مهره ماسوره برای اتصال لوله‌های مسی و پی وی سی (pvc) می باشد.

این فیتینگ سبب اتصال دو لوله به یکدیگر شده و دارای سر نر و مادگی است. مهره ماسوره‌ها این قابلیت را دارند تا به صورت نر یا مادگی در سیستم‌های لوله کشی مورد استفاده قرار گیرند.

 

فیتینگ برنجی مخزن آب

 

بوشن

بوشن ها نیز همانند مهره ماسوره و فیتینگ برنجی مخزن آب، کاربرد اتصال به مخزن را دارد و یا مشابه بسیاری دیگر از اتصالات، وظیفه اتصال میان لوله‌ها را بر عهده دارند. اما تفاوت بارزی میان بوشن و مهره ماسوره وجود دارد و آن هم این است که بوشن ها از نظر نحوه‌ی اتصال، علاوه بر پیچی بودن، دارای نوع جوشی هم هستند. بر این اساس می‌توان انواع بوشن را از نظر نحوه‌ی اتصال و کاربرد در دو دسته قرار داد:

• بوشن گالوانیزه

• بوشن جوشی

اتصال بوشن جوشی همان‌طور که از عنوانش پیداست، از طریق جوش است. یعنی اینکه دارای پیچ نیست. از این نوع بوشن جهت انتقال سیالاتی همچون آب، گاز و بخار استفاده می‌گردد.

بوشن گالوانیزه که به آن پوشن پیچی یا دنده‌ای سفید نیز گفته می‌شود، جهت لوله کشی لوله‌های آب استفاده می‌شود. این نوع از فیتینگ ها دارای انواع رو پیچ، تو پیچ و رو پیچ تو پیچ هستند.

 

کوپلینگ

زمانی که قصد باشد تا در سیستم‌های لوله کشی دو لوله که دارای قطر مشابه هستند را به یکدیگر متصل نمایند، بهترین گزینه ممکن استفاده از کوپلینگ ها می باشد. علاوه بر این مورد، برای رفع نشتی لوله آب و نیز تعمیر مقطعی لوله می‌توان از کوپلینگ ها استفاده نمود.

به طور کلی می‌توان کوپلینگ ها را در دو دسته قرار داد:

• کوپلینگ فشرده

• کوپلینگ باریک

از کوپلینگ های فشرده برای رفع نشتی و آب‌بندی لوله‌ها استفاده می‌شود. به این صورت که با استفاده از درزگیر خود، دو طرف لوله‌ای که دارای نشتی است را به طور کامل آب‌بندی می‌کند.

زمانی که یک لوله دچار ترکیدگی شده باشد، برای رفع مشکل، عمدتاً از کوپلینگ های باریک در وسط لوله‌های ترکیده شده استفاده می‌شود.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص فیتینگ برنجی مخزن آب بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص بوشن مخزن، کوپلینگ برنجی مخزن، مهره ماسوره و... سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.