هنگامی که از مخازن فوم دار صحبت به میان می‌آید، ممکن است این سؤال برای مشتریان پیش آید که تفاوت این مخازن (مخزن چهار لایه فوم دار، پنج لایه رویال، چهار لایه سوپر فوم و... ) با مخازن معمولی و یا حتی با مخازن سه لایه در چیست؟برای پاسخ به این سؤال نیاز است ابتدا یک نکته کلی را با شما در میان بگذاریم و سپس به تشریح انواع مخازن پلی اتیلن فوم دار، یعنی مخزن چهار لایه فوم دار، پنج لایه رویال، چهار لایه سوپر فوم و... بپردازیم.

نکته کلی در خصوص تفاوت مخازن فوم دار با مخازن دیگری مثل مخزن سه لایه پلی اتیلن (مخزن سه لایه پلاستیکی) در کاهش حداکثری تغییرات دمایی مایعات درون مخازن می‌باشد. به بیانی دیگر، مخازن فوم دار علاوه بر اینکه تمامی ویژگی‌های مخازن سه لایه را دارا هستند، به دلیل وجود لایه فوم در آن‌ها، این قابلیت را نیز دارند تا از تغییرات دمای مایعات درون مخزن (سرد یا گرم شدن) به نحو چشمگیری جلوگیری نمایند.

در ادامه تلاش خواهیم نمود پرمصرف‌ترین مخازن فوم دار، یعنی مخزن چهار لایه فوم دار، پنج لایه رویال و چهار لایه سوپر فوم را تشریح نماییم تا شما با ویژگی‌های موجود در این مخازن بیشتر آشنا شوید.

ما پیش‌تر در مقالات متعددی به بررسی ویژگی‌های مخازن سه لایه پلی اتیلنی پرداخته‌ایم که از این مقالات می‌توان به مقاله " تانکر پلاستیکی سه لایه صدرا پلیمر اسپادانا " اشاره نمود. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بهتر با مخازن فوم دار، ابتدا نگاهی به مقاله مذکور و مقالات مشابه در وب سایت صدرا پلیمر اسپادانا بیندازید. آشنایی نسبی با مخازن سه لایه باعث می‌شود تا شناخت دقیق‌تری از مخازن فوم دار به دست آورید.

 

انواع مخازن فوم دار

مخازن فوم دار علاوه بر ضد جلبک بودن، همان‌طور که پیش‌تر اشاره گردید، دارای قابلیت ویژه‌ای هستند و آن قابلیت، کاهش چشمگیر یخ زدگی یا گرم شدن مایعات درون مخازن و به ‌طور کلی در ایزولاسیون دمایی و عایق کردن مایع درون مخازن از سرما و گرما می‌باشد.

از سال‌ها قبل این مدل مخازن در مدل‌های چهار لایه فوم دار، پنج لایه فوم دار(رویال) و سوپر فوم توسط مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا به بازار عرضه می‌گردد که عملاً تا 60 درصد کاهش انتقال دمایی نسبت به مخازن سه لایه در بر دارد.

در ادامه به جهت آشنایی بیشتر شما با مخازن فوم دار، به صورت مختصر به تشریح سه مدل از پرمصرف‌ترین مخازن فوم دار، یعنی مخزن چهار لایه فوم دار، پنج لایه رویال و چهار لایه سوپر فوم خواهیم پرداخت.

 

مخزن چهار لایه فوم دار (مخزن پلی اتیلن چهار لایه فوم دار)

 این مخازن از چهار لایه تشکیل می‌شوند که می‌توان گفت در سه لایه (لایه‌های اول، دوم و چهارم) تقریباً مشابه مخازن سه لایه پلی اتیلن می‌باشند و تفاوت اصلی در لایه سوم این مخازن است، یعنی لایه فوم.

مخزن چهار لایه فوم دار 

ویژگی‌های هر لایه به صورت زیر می‌باشد :

لایه اول: این لایه که معمولاً دارای رنگ سفید است، لایه بیرونی یا خارجی نام دارد که به عنوان پایدار کننده نور آفتاب وظیفه مقابله در برابر تابش نور خورشید و نیز نوسانات دما، بارش‌های فصلی و... را دارد.

لایه دوم: این لایه دارای رنگ مشکی می‌باشد که مهم‌ترین وظیفه آن جلوگیری از نفوذ نور خورشید به درون مخزن و افزایش ماندگاری آب درون مخازن و ضد جلبک کردن مخازن می‌باشد.

لایه سوم : این لایه که تفاوت اصلی و کلیدی مخازن چهار لایه فوم دار با مخازن سه لایه می‌باشد، یک لایه‌ی فوم است که بخش اعظم ضخامت این مدل از مخازن را به خود اختصاص می‌دهد. این لایه به طور تقریبی 65 درصد از ضخامت کلی مخزن را تشکیل می‌دهد.

لایه چهارم : این لایه به عنوان لایه داخلی مخازن، یک لایه بسیار نازک از پلی اتیلن می‌باشد که تنها به جهت پر کردن حفره‌های لایه‌ی فوم ایجاد شده است. به دلیل تماس مستقیم آب با این لایه و به این دلیل که نباید هیچ‌گونه تأثیری را بر روی کیفیت آب درون مخزن بگذارد، این لایه به صورت فود گرید (FOOD GRADE) ساخته می‌شوند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با کاربرد فود گرید (FOOD GRADE) در مخازن پلی اتیلنی به مقاله " تانکر پلاستیکی سه لایه صدرا پلیمر اسپادانا " نگاهی بیندازید.

ویژگی‌های مخزن چهار لایه فوم دار به گونه‌ای است که انتقال دمایی این مخازن حدود 50 درصد کمتر از مخازن معمولی می‌باشد. به گونه‌ای که  در مناطق سردسیر تا دمای 18 درجه زیر صفر در یک بازه زمانی چندروزه، آب درون مخازن دچار یخ زدگی نشده است. این در حالی است که در شرایط مشابه، آب درون  مخازن سه لایه دچار یخ زدگی شدید شده است. این قابلیت حفظ دمایی در مناطق گرمسیر نیز چشمگیر می‌باشد.

 

مخزن پنج لایه رویال (مخازن پنج لایه رویال فوم دار)

این مخازن همان‌طور که از عنوانش پیداست، دارای یک لایه بیشتر از مخزن چهار لایه فوم دار می‌باشد. لایه‌های مخزن پنج لایه رویال به صورت زیر می‌باشد:

لایه اول و دوم : این لایه‌ها مشابه مخزن چهار لایه فوم دار می‌باشند.

لایه سوم : این لایه نیز مشابه لایه سوم در مخزن چهار لایه فوم دار می‌باشد، با این تفاوت که دارای رنگ نارنجی می‌باشد.

لایه چهارم : این لایه یک لایه نازک محافظ فوم به رنگ زرد می‌باشد. وجود همین لایه باعث کاهش انتقال دمایی بالاتر نسبت به مخازن چهار لایه فوم دار می‌گردد. حدود 55 درصد نسبت به مخازن معمولی.

لایه پنجم : این لایه نیز یک لایه سفید رنگ می‌باشد که مشابه تمامی مخازن عرضه شده توسط صدرا پلیمر اسپادانا، به صورت فود گرید (FOOD GRADE) ساخته می‌شوند. 

 مخزن چهار لایه فوم دار

 

مخزن چهار لایه سوپر فوم (مخزن سوپر فوم)

مخزن چهار لایه سوپر فوم (مخزن سوپر فوم) از نظر لایه‌بندی مشابه مخازن چهار لایه فوم دار هستند، اما با یک تفاوت در لایه سوم که باعث می‌شود انتقال دمایی این مخازن نسبت به مخازن معمولی حداقل 75 درصد کاهش بیابد.

لایه سوم مخزن چهار لایه سوپر فوم، 75 درصد کل ضخامت مخزن را تشکیل می‌دهد. یعنی اینکه ضخامت فوم در این مخزن، دو برابر ضخامت فوم در مخزن چهار لایه فوم دار می‌باشد. وجود چنین ضخامتی در این مدل از مخازن پلی اتیلن، باعث می‌گردد تا از مقاومت بالایی در مقابل یخ زدگی و نیز تغییر دمایی در مناطق گرمسیرو سرد سیر برخوردار گردند.

به جرئت می‌توان اذعان نمود که مخزن چهار لایه سوپر فوم، یکی از بهترین گزینه‌ها برای نگهداری مایعات با کمترین تغییرات دمایی به شمار می‌آید.

 

امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص مخازن فوم دار بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این خصوص سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.