پمپ آب خانگی کم صدا

پمپ آب خانگی یکی از متعدد پمپ‌هایی است که جهت مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همان‌طور که پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " شناخت انواع پمپ آب" اشاره نمودیم، مواقعی که آب ساختمان با افت فشار مواجه باشد، نیاز است برای انتقال پرفشار آب به درون ساختمان از پمپ استفاده شود. به پمپ‌هایی که برای افزایش فشار آب درون منازل استفاده می‌شود، پمپ آب خانگی گفته می‌شود. استفاده از چنین پمپ‌هایی مشکل افت فشار و حتی نرسیدن آب به برخی از طبقات را بر طرف می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کلی با پمپ و انواع پمپ‌های آب به مقاله مذکور نگاهی بیندازید.

 

یک واقعیت در خصوص پمپ آب خانگی

بسیاری مواقع گفته می‌شود که فلان پمپ آب خانگی، یک پمپ آب خانگی بی صدا است. ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان "12 نکته مهم در خصوص پمپ آب خانگی"  به این نکته اشاره نمودیم که پمپ‌های آب خانگی دارای انواع متعددی است و هر یک از این پمپ‌ها دارای قدرت خاصی هستند و یکی از پمپ‌هایی که به آن اشاره گردید، پمپ آب بشقابی بود. همچنین به این نکته اشاره شد که قدرت پمپ‌ها بر اساس اسب بخار سنجیده می‌شوند و هر اندازه قدرت یا اسب بخار پمپ آب خانگی بالاتر باشد، میزان شدت فشار آب نیز بالاتر خواهد بود.

طبیعتاً قدرت بالای پمپ آب خانگی برای پمپاژ آب، باعث ایجاد صدا می‌شود که البته این مسئله امری کاملاً طبیعی است. به عنوان نمونه پمپ آب بشقابی و نیز پمپ‌های جتی و خورشیدی به عنوان پمپ‌ آب خانگی شناخته می‌شوند که البته پمپ آب بشقابی از نظر کم بودن صدا، حتی نسبت به پمپ‌های جتی و خورشیدی در جایگاه به مراتب بهتری قرار دارد.

هدف از بیان این نکته کوتاه این است که در واقعیت چیزی به اسم پمپ آب خانگی بی صدا وجود ندارد، بلکه زمانی که از بی صدا بودن یک پمپ خانگی صحبت به میان می‌آید، در واقع منظور کم صدا بودن آن است.

بر این اساس هر زمان گفته شود فلان پمپ آب خانگی بی صدا است، منظور این است که آن پمپ، یک پمپ آب خانگی کم صدا است.

پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی با انواع پمپ‌ها از نظر قدرت و نیز توان پمپاژ آب، نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

پمپ آب خانگی کم صدا

پمپ آب خانگی کم صدا

پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان "3 ویژگی پمپ آب کم صدا" به بیان حقایقی در خصوص پمپ آب خانگی کم صدا و پمپ آب خانگی بی صدا پرداختیم و به تشریح نکاتی در این خصوص پرداختیم. در مقاله مذکور به این مسئله اشاره نمودیم که پمپ آب خانگی کم صدا یا در اصطلاح عامیانه، پمپ آب خانگی بی صدا، که البته اصطلاحی کاملاً اشتباه است، دارای 3 ویژگی مهم می‌باشد که این پمپ‌ها را به چنین پمپ‌هایی تبدیل نموده است.

به این اشاره نمودیم که 3 ویژگی وجود دارد که اثری مستقیم بر روی صدای پمپ آب خانگی دارد و حتی به عنوان نمونه به پمپ آب بشقابی نیز اشاره شد. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کامل با این ویژگی‌ها، نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

این 3 ویژگی عبارتنداز :

• VFR یا نرخ شارش حجمی 

• Bar یا فشار

• Impeller یا پروانه

 

پمپ آب بشقابی و پمپ آب جتی

پمپ آب بشقابی از خانواده پمپ‌های کم صدا به شمار می‌آید.

پمپ آب بشقابی از نظر میزان اسب، در حال حاضر دارای انواع متعددی است که اصلی‌ترین آن‌ها را می‌توان چنین نام برد :

• نیم (0.5) اسب

• 1 اسب تک پروانه

• 1 اسب دو پروانه 

• 1.5 اسب دو پروانه

• 2  اسب دو پروانه

• 3  اسب دو پروانه

• 4 اسب دو پروانه 

 مجموعه اصفهان صدرا به عنوان یکی از مجموعه‌های فعال و خوش‌نام در عرضه پمپ، پمپ‌های متعددی را به بازار عرضه می‌نماید. ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " چگونگی انتخاب الکتروپمپ‌های زمینی و مستغرق" به بررسی و معرفی انواع پمپ آب بشقابی پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با انواع این مدل از پمپ آب خانگی کم صدا، نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

 پمپ آب خانگی کم صدا

در ادامه قصد داریم تا ابتدا به بیان برخی تفاوت‌های میان پمپ آب بشقابی و پمپ آب جتی بپردازیم و سپس کاربرد اصلی هر یک از این دو مدل پمپ آب خانگی را بیان کنیم.

تفاوت پمپ آب بشقابی و پمپ آب جتی

اگر بخواهیم به صورت مختصر و در بیانی کلی تفاوت میان این دو مدل پمپ آب خانگی را بیان کنیم، می‌توان گفت، پمپ آب جتی از نظر ارتفاع ( هد ) نسبت به پمپ آب بشقابی دارای برتری است، اما از نظر مقدار آبدهی در رتبه پایین‌تری قرار دارد.

پمپ بشقابی همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره گردید، در قیاس با پمپ آب جتی دارای صدای کمتری است. این تفاوت به دلیل این است که پمپ جتی دارای انژکتور می‌باشد و همین امر باعث تولید صدای بیشتر در آن می‌شود.

برخی مواقع ممکن است منبع تأمین آب، دارای عمق باشد، مانند چاه آب و یا آب انبارها. در این شرایط پمپ آب جتی بیشتر از پمپ آب بشقابی مورد استقبال مصرف‌کنندگان خواهد بود.

 

کاربرد پمپ آب بشقابی و پمپ آب جتی

با توجه به بیان تفاوت‌های میان پمپ‌های بشقابی و جتی، ممکن است این سؤال پیش بیاید که کاربرد اصلی این دو پمپ چیست و کدام یک بهتر است؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز است اشاره‌ای کلی به کاربرد اصلی هر یک از آن‌ها داشته باشیم. بهتر یا برتر بودن هر یک از این پمپ‌ها، بستگی به نیاز و نیز موارد استفاده مصرف‌کننده دارد.

 

کاربرد اصلی پمپ آب بشقابی

این مدل از پمپ‌ها جهت پمپاژ آب و مایعات دارای ویسکوزیته در صنعت ، مصارف خانگی و همچنین کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند.

 

کاربرد اصلی پمپ آب جتی

این مدل پمپ نیز همانند پمپ آب بشقابی در صنعت ، مصارف خانگی و همچنین کشاورزی مورد استفاده قرار میگیرند با این تفاوت که این مدل پمپ در ساختمان هایی با ارتفاع و تعداد طبقات بیشتر و یا مکان هایی نظیر چاه ها یا آب انبارها که عمیق میباشند بیشتر مورد توجه قرار میگیرند و در دو نوع کم عمق و عمیق تولید میگردند . 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص پمپ آب خانگی بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این خصوص سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان مجرب اصفهان صدرا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.