مخزن آب آنتی باکتریال

مخزن آب آنتی باکتریال به مخازنی گفته می‌شود که امکان ایجاد و رشد باکتری در آن‌ها وجود نداشته باشد. طبیعتاً برای ممانعت از رشد باکتری‌ها نیاز است از فرایند و یا مواد آنتی باکتریال استفاده شود.

مؤثرترین و  البته مهم‌ترین ماده آنتی باکتریال، گاز کلر است که در تصفیه خانه‌های شرکت‌های آب و فاضلاب به آن افزوده می‌شود. وجود این ماده در آب علاوه بر از بین بردن باکتری‌های احتمالی موجود در آب، چنانچه قصد داشته باشیم تا آب را در مخازن ذخیره نماییم، باعث محافظت از مخزن آب نیز می‌گردد.

با وجود اینکه تمامی آب‌های آشامیدنی به نحوی باکتری زدایی می‌شوند، اما چنانچه قصد ذخیره سازی آب در مخازن را داشته باشیم، ممکن است به دلایلی امکان رشد باکتری وجود داشته باشد. به ویژه اگر از مخازن مناسب استفاده نشود و مخازن در معرض تابش نور مستقیم خورشید نیز باشند.

از این رو توصیه اکید می‌شود که چنانچه قصد ذخیره آب به عنوان آب شرب دارید، حتماً از مخزن آب آنتی باکتریال استفاده کنید. متأسفانه برخی‌ها به جای استفاده از مخزن آب آنتی باکتریال، از زغال (ذغال) فعال قبل از مخزن ذخیره آب استفاده می‌کند و همین امر باعث می‌شود تا حد بسیار زیادی ماده آنتی باکتریال موجود در آب ، یعنی گاز کلر از بین رفته و زمینه رشد باکتری در مخازن آب را افزایش دهد.

ما پیش‌تر در مقالات متعددی در خصوص عواملی که می‌تواند باعث رشد جلبک در مخازن آب شود مطالبی را به اشتراک گذاشتیم. پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با این عوامل نگاهی به مقاله "مخزن آب ضد جلبک" بیندازید.

 

مخزن آب آنتی باکتریال چیست؟

ممکن است این سؤال برای شما به وجود آید که مخزن آب آنتی باکتریال چیست؟ آیا تمامی مخازن می‌توانند آنتی باکتریال باشند؟

همان‌طور که بیان شد، مخزن آب آنتی باکتریال به مخازنی گفته می‌شود که امکان ایجاد و رشد باکتری در آن‌ها وجود نداشته باشد. چنین مخازنی معمولاً به مخازن پلی اتیلنی اطلاق می‌گردد که در تولید آن‌ها از دی اکسید تیتانیوم که به عنوان یکی از پر مصرف ترین مواد آنتی باکتریال در صنعت تولید محصولات پلیمری شناخته می‌شود، استفاده گردیده است.

در مجموعه‌های معتبر تولید کننده مخازن پلی اتیلن در جهان، از دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگ سفید در تولید مخازن استفاده می‌کنند. دلیل پر کاربرد بودن دی اکسید تیتانیوم و استفاده از آن در مخزن آب پلی اتیلن این است که چنانچه مخزن در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد، این ماده واکنش شدیدتری خواهد داشت و خواص آنتی باکتریال آن تشدید می‌گردد.

همان‌طور که پیش‌تر در مقاله " تانکر پلاستیکی سه لایه صدرا پلیمر اسپادانا " به طور مفصل اشاره نمودیم، یکی از عواملی که می‌تواند باعث رشد جلبک و ایجاد باکتری در مخازن آب شود، این است که آن‌ها در معرض تابش نور خورشید قرار  گیرند. اما استفاده از دی اکسید تیتانیوم در تولید رنگ سفید مخازن پلی اتیلن (مخازن پلاستیکی) این مشکل را در آن‌ها برطرف نموده است

 

مخزن آب آنتی باکتریال

 

کدام مخازن آنتی باکتریال هستند؟

ما به این نکته اشاره نمودیم که در مجموعه‌های معتبر تولید کننده مخازن پلی اتیلن در جهان، از دی اکسید تیتانیوم به عنوان رنگ سفید در تولید مخازن استفاده می‌کنند و همین امر باعث می‌شود تا چنانچه مخزن در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد، این ماده واکنش شدیدتری داشته باشد و خواص آنتی باکتریال آن تشدید گردد.

اما ممکن است برخی از تولیدکنندگان از دی اکسید تیتانیوم استفاده ننمایند. به همین دلیل  پیشنهاد می‌کنیم که مخزن آب پلاستیکی را حتماً از مجموعه‌های معتبر محصولات پلیمری تهیه نمایید.

همان‌طور که پیش‌تر در مقالات " تانکر پلاستیکی سه لایه صدرا پلیمر اسپادانا "  ، " معرفی انواع مخازن " و " 2 ویژگی مهم در تانکر پلاستیکی " اشاره نمودیم، لایه سوم در مخازن سه لایه که به آن لایه‌ی داخلی یا درونی گفته می‌شود، به دلیل تماس مستقیم با آب، نباید هیچ‌گونه تأثیری را بر روی کیفیت آب درون مخزن بگذارد. بر همین اساس تمامی این لایه‌ها علاوه بر اینکه باید به صورت فود گرید (FOOD GRADE) ساخته شوند، نیاز است تا تأییدیه‌های لازم از سازمان غذا و دارو را نیز داشته باشند. رنگ این لایه نیز همانند لایه اول سفید می‌باشد. در تولید این لایه به جهت آنتی باکتریال شدن آن، از دی اکسید تیتانیوم استفاده می‌شود.

لازم است مجدد به این نکته اشاره کنیم که فود گرید (FOOD GRADE) نوعی از سیلیکون غیر سمی است که فاقد هر گونه مواد شیمیایی مضری است و همین امر باعث می‌شود که به دلیل بی‌خطر بودن آن، در صنایع غذایی و نیز در ساخت چنین مخازنی مورد استفاده قرار گیرد.

 

به خاطر بسپارید

یکی از نکاتی که به دفعات و در مقالات متعدد به آن اشاره نمودیم، انجام نظافت‌های دوره‌ای مخازن می‌باشد. چنانچه در نظافت مخازن کوتاهی گردد، حتی اگر آن مخازن، مخزن آب آنتی باکتریال نیز باشد، احتمال ایجاد رسوب در آن‌ها وجود خواهد داشت. ایجاد هر مقدار رسوب درون مخازن آب آشامیدنی، حتی اگر بسیار اندک نیز باشد، می‌تواند به عنوان مانع بر سر راه خواص آنتی باکتریال درون مخزن عمل نماید و این امر باعث می‌شود تا روند میکروب زدایی متوقف گردیده و باعث ایجاد باکتری در مخزن شود.

بر این اساس دو توصیه زیر را همیشه به خاطر بسپارید:

توصیه اول

به منظور حفظ خواص میکروب زدایی مخزن آب آنتی باکتریال، به صورت دوره‌ای نسبت به نظافت درون مخازن اقدام نمایید، به خصوص اگر این مخازن به عنوان مخازن ذخیره سازی آب آشامیدنی و یا بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توصیه دوم

علاوه بر نظافت دوره‌ای مخازن، روش دیگری که می‌تواند مانع از ایجاد رسوب در مخزن آب آنتی باکتریال پلی اتیلنی گردد، استفاده از فیلتر می‌باشد. 

در پایان امیدواریم نکاتی که در خصوص مخزن آب آنتی باکتریال بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در این خصوص سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.