مخزن آب ضد جلبک موضوعی است که به دلیل اهمیت بالای آن، در خصوص آن و به دفعات در مقالات متعددی که پیش‌تر در وب سایت صدرا پلیمر اصفهان منتشر نموده‌ایم، نکاتی را بازگو کرده‌ایم.

در خصوص اهمیت مخزن یا منبع آب ضد جلبک در مقالاتی تحت عنوان "5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب" و "3 حقیقت مهم در خصوص منبع آب پلی اتیلن" به بیان نکاتی پرداخته شده که به روشنی بیانگر اهمیت ضد جلبک بودن مخازن آب است.

 

>ما در مجموعه صدرا پلیمر اصفهان، از این حقیقت کاملاً مطلع هستیم که اگر نور خورشید بتواند از لایه های منبع آب عبور کند، باعث رشد جلبک می‌شود و پس از مرگ جلبک، به وسیله باکتری بقایای جلبک تجزیه شده و همین تجزیه عاملی می‌شود تا در طعم و بوی آب تغییراتی ایجاد شود. از این رو با نظارت دقیق کارشناسان در طول فرایند تولید مخازن یا تانکرهای آب، در تلاشیم تا سلامتی را برای مصرف کنندگان محصولات خود به ارمغان آوریم.

 

 

4 نکته برای مهار یا کاهش رشد جلبک

در ادامه قصد داریم تا 4 نکته مهم را در خصوص مهار یا کاهش رشد جلبک در مخازن آب با شما در میان بگذاریم. رعایت هر یک از نکاتی که در ادامه تشریح خواهند شد، عاملی مهم در جلوگیری و یا کاهش رشد جلبک در مخازن یا منبع آب بوده و از اهمیت بالایی برخوردار هستند

 

نکته اول : وجود لایه مشکی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در هنگام خرید مخزن آب می بایست مورد توجه قرار گیرد، وجود لایه مشکی در آن می‌باشد که عاملی مهم در کاهش رشد جلبک در آب می‌باشد. پس قطعاً هر مخزن آب ضد جلبک، دارای این ویژگی می‌باشد.

 جلبک در هرجایی که نور وجود داشته باشد رشد می‌کند. وجود لایه‌ای با رنگ مشکی در مخزن آب، نفوذ نور را کاهش می‌دهد. وجود این لایه، مخزن آب را به مخزن آب ضد جلبک تبدیل می‌کند.

 

 

نکته مهمی که نیاز است به آن اشاره کنیم، این است که در مخزن های آب (تانکرهای آب) دو لایه ، سه لایه ، چهار لایه فوم دار و سوپر فوم عرضه شده در مجموعه صدرا پلیمر اصفهان، از یک لایه مشکی استفاده می گردد و همانطور که اشاره شد می تواند عاملی مهم در کاهش و مهار رشد جلبک گردد. وجود لایه مشکی در منبع آب عرضه شده در این مجموعه، کاملا از جذب و عبور نور خورشید جلوگیری می‌شود و این عاملی است تا علاوه بر گرم نشدن آب، مانع رشد جلبک و نیز تغییر در بو و طعم آب شود.

 

نکته دوم : جلوگیری از تابش مستقیم خورشید

همان‌طور که اشاره شد، نفوذ کمتر نور خورشید در مخزن یا تانکر آب، رشد جلبک را نیز کاهش می‌دهد. حتی اگر مخزن آب ضد جلبک در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرد، در بعضی مواقع که رطوبت و دما مهیا باشد احتمال رشد جلبک در آن امکان پذیراست .

جلبک در دمای بالا و گرما رشد می‌کند. بنابراین پیشنهاد میشود در آب و هوای بسیار گرم، مخزن آب را در سایه قرار دهید و یا سایه‌بان برای آن در نظر بگیرید. اگر امکان قرار دادن مخزن آب در سایه وجود ندارد میتوان از مخازن فوم دار ( صدرا پلیمر ) استفاده کرد . این امر می‌تواند میزان دمای آب و همچنین نفوذ نور را کاهش دهد . ضمناً با مخازن فوم دار تا 60 % تبادل حرارتی را میتواند کاهش داد . 

بعضی  از کارشناسان توصیه می‌کنند که چنانچه قصد استفاده از مخازن آب در محیط‌های بسیار گرم را دارید، از مخازن یا تانکرهای زیر زمینی (دفنی) استفاده کنید. زیرا دفن کردن آن در زیر زمین علاوه بر اینکه مانع از نفوذ نور می‌شود، عاملی خواهد بود که زمین به عنوان یک عایق عمل کند و دمای آب نیز نسبتاً پایین باشد.

البته ممکن است شما مخزن آب خود را در فضایی تاریک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید، در این صورت می‌توان از مخزن یک لایه برای ذخیره آب نیز استفاده کرد. اما فراموش نکنید که در صورت استفاده مخازن آب پلاستیکی یک لایه و قرار دادن آن در مقابل نور خورشید، قطعاً جلبک به سرعت در درون مخزن رشد خواهد کرد. 

 

 

نکته سوم : سلامت فیزیکی منبع آب (تانکر آب)

یکی دیگر از نکات مهم در خصوص مخزن آب ضد جلبک، اطمینان از سلامت مخزن و نیز عدم وجود هر گونه سوراخ باز یا دریچه‌بازی  که باعث ورود نور به داخل مخزن می‌شود، است. وجود هر گونه شکستگی، ترک و یا سوراخ در مخازن آب و همچنین باز بودن درب مخزن، عامل مهمی برای رشد جلبک و حتی آلوده شدن آب درون مخزن خواهد بود.

 

نکته چهارم : نظافت مخزن آب

بدون شک نظافت و تمیز کردن مخزن آب (منبع آب) در فواصل زمانی منظم، عاملی بسیار مهم در جلوگیری از رشد جلبک خواهد بود. اینکه از یک مخزن یا منبع آب ضد جلبک برای ذخیره آب استفاده شود و یا از یک مخزن معمولی، به هر حال نظافت منظم آن، به طور قطع عاملی مؤثر در جلوگیری از رشد جلبک خواهد بود.

استفاده و افزودن مواد شیمیایی به مخزن آب به جهت مهار رشد و یا از بین بردن جلبک می‌تواند مؤثر باشد، اما به شرطی که آب مخزن برای حذف هر گونه مواد شیمیایی فیلتر شود. به خصوص اگر آب مخزن برای شرب باشد.

جدای از اینکه ما به مخزن آب مواد شیمیایی اضافه کنیم یا نه، تصفیه و استفاده از سیستم فیلتراسیون، در حذف جلبک های آزاد در آب بسیار کمک خواهد کرد.

پیشنهاد می‌شود به جهت محدود کردن ایجاد جلبک و نیز راحتی در تمیز کردن مخزن آب، از مخزن آبی استفاده کنید که داخل آن بسیار صاف و هموار باشد. مجموعه صدرا پلیمر اصفهان، در کنار تمامی نکات لازم برای طراحی و تولید یک مخزن آب ضد جلبک، این نکته را نیز به طور کامل مدنظر دارد و آب داخل مخزن در برابر سرما و گرما نیز محفوظ تر خواهد ماند و تازه ماندن آب در این نوع مخازن قابل توجه همگان میباشد . 

 

توصیه پایانی در خصوص مخزن آب ضد جلبک

با توجه به نکاتی که بیان شد، توصیه می‌شود که اگر قصد دارید از مخازن برای ذخیره آب استفاده کنید، ترجیحاً از مخزن های آب (تانکرهای آب) سه لایه، چهار لایه فوم دار و سوپر فوم بهره ببرید، زیرا این مخازن، به دلیل وجود لایه سیاه رنگ میانی، از ورود نور به داخل مخزن ممانعت می‌کند و همین امر سبب می‌شود که امکان رشد جلبک وجود نداشته باشد.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که  چنانچه قصد استفاده از مخازن آب در فضای باز و یا فضایی که در معرض تابش نور خورشید بود را داشتید، به جهت جلوگیری از رشد جلبک به درون آن حتماً از مخزن های آب (تانکرهای آب) سه لایه، چهار لایه فوم دار و سوپر فوم استفاده کنید.

  

امیدواریم نکاتی که در این مقاله بیان شد، برای شما مفید واقع شده باشد. چنانچه در خصوص مخزن آب ضد جلبک (منبع آب ضد جلبک) نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، کارشناسان صدرا پلیمر با افتخار آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.