فلوتر مخزن آب

فلوتر تانکر آب که تحت عناوین دیگری مثل فلوتر مخزن آب و شناور مخزن آب نیز شناخته می‌شود، همانند تمامی فلوترها برای تنظیم جریان ورودی آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اما فلوتر چیست؟ اگر بخواهیم مثال ساده‌ای بزنیم، فلوتر در واقع مشابه همان شناورهای کولر آبی است که وظیفه متوقف کردن ورود آب اضافی به درون مخازن را دارد.

ممکن است بارها شاهد این بوده‌ایم که برخی از مخازن آب، کولرهای آبی و حتی توالت‌های فرنگی دچار سرریز آب اضافی شده‌اند. وجود چنین مسئله‌ای فارغ از مسائل فنی، غالباً به دلیل مشکل در فلوتر آن‌ها است. حال این مشکل می‌تواند به دلیل نقص در بخش‌های فلوتر و یا به دلیل عدم تنظیم صحیح آن باشد.

اگر بخواهیم تعریف روشن‌تری را برای فلوتر در نظر بگیرم، می‌توان گفت :

" فلوتر شیری است که بر روی مخازن سیالات نصب می‌شود و از قبل تنظیم می‌گردد تا از ورود بیش از حد مجاز سیالات به درون مخزن ( کولر، توالت فرنگی و... ) جلوگیری کند. "

فلوتر تانکر آب یا فلوتر مخزن آب (شناور مخزن آب) نیز این وظیفه را بر عهده دارد تا از ورود آب اضافی به درون مخزن یا تانکر جلوگیری نماید. در واقع با نصب فلوتر بر روی تانکر یا مخزن آب، از ورود آب اضافی و در نتیجه سرریز شدن آن جلوگیری می شود.

لازم به ذکر است که فلوترها دارای دو نوع مکانیکی و برقی هستند. موضوع بحث ما در این مقاله، فلوترهای مکانیکی (غیر برقی) می‌باشد.

 

عملکرد صحیح فلوتر تانکر آب

 

 فلوتر مخزن آب

ممکن است برخی مواقع این سؤال پیش بیاید که فلوترهای مکانیکی دارای پیچیدگی خاصی نیستند، پس چرا خیلی مواقع به درستی عمل نمی‌کنند و مسیر ورود آب اضافی به مخزن یا منبع را مسدود نمی‌کنند؟ و یا در برخی مواقع مانع ورود آب کافی به درون مخزن می‌گردند؟

 در پاسخ باید گفت با وجود سادگی فلوتر تانکر آب، فلوتر مخزن آب (شناور مخز آب)، فلوتر توالت فرنگی، شناور کولر آبی و...، برای اینکه عملکرد درستی داشته باشند، نیازمند رعایت برخی نکات است که در ادامه برخی از مهم‌ترینِ این نکات را به صورت خلاصه بیان خواهیم نمود.

 

کیفیت فلوتر مخزن آب

فلوتر وسیله‌ای ساده اما بسیار کاربردی است که عدم دقت در طراحی و تولید، باعث کاهش کارایی آن خواهد شد. متأسفانه برخی از تولیدکنندگان اهمیت چندانی به طراحی و تولید فلوتر تانکر آب نمی‌دهند و همین امر باعث می‌شود تا به دلیل کیفیت پایین، عملکرد مناسبی را نداشته باشند. حتی کیفیت واشرهای فلوتر نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، چه برسد به کیفیت موادی که در ساخت اهرم ، توپی و قطع کن استفاده می‌گردد.

 

فلوتر مخزن آب

 

تنظیم نبودن فلوتر تانکر آب

در بسیاری مواقع فلوتر مخزن آب از کیفیت مناسب برخوردار است، اما به دلیل تنظیم نادرست، عملکرد آن کاهش می‌یابد. زمانی که صحبت از تنظیم فلوتر مخزن آب یا شناور مخزن آب به میان می‌آید، منظور کج نبودن فلوتر و نیز رگلاژ (ریگلاژ) بودن آن است.

زمانی که فلوتر تانکر آب کج بسته شود، باعث می‌شود تا توپی آن نتواند نیروی لازم را به شیر آب وارد کند و مانع ورود آب اضافی شود، در این حالت آب بیش از حد مجاز وارد مخزن یا تانکر می‌شود.

خیلی مواقع فشار آبی که به سمت مخزن هدایت می‌شود، بیشتر از توان مقاومتی فلوتر است. در برخی فلوترها این امکان وجود دارد که فاصله طولیِ میان توپی تا شیر را کاهش و یا افزایش دهید. در این فلوتر ها هر اندازه که فاصله توپی از شیر دورتر باشد، قدرت توپی برای غلبه بر فشار آب بیشتر خواهد بود و می‌تواند حتی اگر فشار آب ورودی به مخزن یا تانکر زیاد هم باشد، مانع ورود آب اضافی شود.

 

وجود مشکل در توپی فلوتر تانکر آب

توپی فلوترها ممکن است به مرور زمان دچار فرسودگی و نهایتاً سوراخ شدن شوند. همین امر باعث می‌شود تا آب به درون آن نفوذ کرده و باعث سنگینی آن شود و در نهایت مقاومت توپی کاهش پیدا کرده و آب بیش از حد مجاز به درون مخزن وارد شود. در چنین شرایطی یا می‌بایست آب وارد شده به درون توپی را خارج نمود و سپس محل ایجاد سوراخ را با چسب یا مواد دیگر ببندید و یا اینکه نسبت به تعویض توپی و یا کل فلوتر اقدام شود.

 

انسداد قطع کن فلوتر تانکر آب

خیلی مواقع مشکل فلوتر تانکر آب یا اصطلاحاً شناور مخزن آب، به این دلیل نیست که آب اضافی وارد مخزن می‌گردد، بلکه مشکل این است که اجازه ورود آب کافی را نمی‌دهد. در چنین شرایطی که فلوتر اجازه ورود آب کافی نمی‌دهد، مشکل یا به این دلیل است که تنظیم فلوتر به هم خورده و یا اینکه ذرات معلق و یا رسوبات باعث شده‌اند تا قطع کن فلوتر  دچار گرفتگی شود، که برای رفع این مشکل می‌توان فلوتر را باز کرد و محل قطع کن را تمیز نمود.

 

 

نکته مهم : تمام نکاتی که در خصوص عملکرد فلوتر تانکر آب بیان شد، در خصوص فلوتر توالت فرنگی ، فلوتر شناور کولر و هر نوع فلوتر دیگری نیز می‌تواند صادق باشد.

 

فراموش نکنید...

یکی از نکاتی که برخی از خریداران در هنگام خرید فلوتر مورد نیاز خود فراموش می‌کنند به آن توجه داشته باشند، این است که میزان تحمل فشار فلوتر در چه حد باید باشد.

در واقع در هنگام خرید باید با توجه به نوع نیاز و نوع مصرف شما از فلوترها، به‌طور دقیق بدانید که فلوتر مورد نیاز باید تحمیل فشار چند بار (bar) آب یا سیالات را داشته باشد.

به عنوان نمونه اگر شما فلوتری را خرید نمایید که میزان تحمل فشار آن 3 بار (3 bar) باشد،  چنانچه فشار آبی که به سمت مخزن،تانکر، توالت فرنگی و... هدایت می‌شود از 3 بار بیشتر باشد، فلوتر توان تحمل را ندارد و قطعاً آب اضافی وارد مخزن خواهد شد.

توصیه می‌شود جهت جلوگیری از ورود آب اضافی به مخزن و سرریز شدن آن، در هنگام خرید فلوتر با دقت به این نکته توجه داشته باشید. چنانچه نمی‌دانید چه نوع فلوتری را از نظر میزان تحمل فشار نیاز دارید، در هنگام نصب مخزن، توالت فرنگی و... این نکته را از نصاب بپرسید، یا اینکه با افراد و مجموعه‌های متخصص مشورت نمایید.

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص فلوتر تانکر آب، فلوتر مخزن آب (شناور مخزن آب) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص فلوتر تانکر آب سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.