: بشکه پلاستیکی

 

بشکه پلاستیکی که به آن بشکه پلیمری نیز گفته می‌شود، نوع به روز شده از بشکه‌هایی است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم تعریفی کلی و البته واضح از بشکه ارائه کنیم، می‌توانیم بگوییم بشکه ظرفی استوانه‌ای یا خمره‌ شکل و توخالی است که معمولاً جهت بسته‌بندی مواد شیمیایی، نفتی و غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بشکه واژه‌ای روسی (бо́чка) است که وارد زبان فارسی شده ‌است.

بشکه‌ها در انواع مختلفی چون فلزی، پلاستیکی، تخته لائی یا چوبی و همین‌طور مقوائی و تخته فیبری ساخته می‌شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی بشکه‌هایی نیز از جنس آلومینیوم، استیل ، گالوانیزه ساخته می‌شود.

وزن هر بشکه با توجه به نوع مواد به کار رفته در تولید آن و نیز ضخامت مواد مصرفی متفاوت است. معمولاً در هر بشکه ضخامت بدنه کوچک‌تر یا مساوی با سر و ته بشکه می‌باشد. در بشکه‌های فلزی به جهت محافظت از آن در زمان حمل و نقل کنگره‌هایی روی بدنه تعبیه می‌گردد. البته در ساخت بشکه پلاستیک یا پلیمری، به دلیل تفاوت نوع مصرف و نیز نوع حمل و نقل آن‌ها با بشکه‌های فلزی، هیچ کنگره‌ای تعبیه نمی‌شود.

در دهه‌های گذشته بیشتر از هر نوع دیگری، از بشکه‌های چوبی و فلزی برای بسته‌بندی های مختلف و به ویژه سیالات و جابه جایی آن‌ها استفاده می‌گردید که با ورود تولیدکنندگان محصولات پلیمری به صنعت تولید بشکه، امروزه شاهد تولید بشکه‌های پلاستیکی یا بشکه‌های پلیمری در گونه‌ها و مدل‌های مختلف برای مصارف گوناگون هستیم.

 

ویژگی‌های بشکه پلاستیکی

پس از گذشت سال‌ها از تولید بشکه‌های فلزی و چوبی، اینک بشکه‌های پلاستیکی یا پلیمری توانسته‌اند به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی خاص، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص دهند. اگر بخواهیم مهم‌ترین ویژگی‌های بشکه پلاستیکی یا بشکه پلیمری را برشماریم، می‌توان به موارد متعددی اشاره نمود.

 به عنوان نمونه 5 مورد از مهم‌ترین ویژگی‌های بشکه‌های پلیمری را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت :

• مقاوم بودن در برابر اسید ها

مقاومت بالا و حساس نبودن به خوردگی

• قابلیت نگه داری مایعات برای مدت طولانی

• مقاوم بودن در برابر نور و اشعه خورشید

• مقاوم بودن در برابر مواد نفتی

 

 بشکه پلاستیکی همان مخزن پلی اتیلن است؟

به دلیل نوع مواد به کار رفته در تولید بشکه پلاستیکی، برخی این تصور را دارند که بشکه پلاستیکی یا بشکه پلیمری همان مخازن پلی اتیلن هستند که چنین تصوری شاید در اصطلاح عامیانه مشابهت هایی داشته باشد، اما از منظر تخصصی نمی‌تواند به طور کامل درست و مورد پذیرش باشد، زیرا نوع ترکیب و ساختار مواد به کار رفته در تولید مخازن پلی اتیلن، نسبت به نوع ترکیب و ساختار بشکه پلاستیکی تا حدی متفاوت است.

ما پیش‌تر در وب سایت صدرا پلیمر اصفهان به بررسی مخازن پلی اتیلن و نیز ویژگی هایی که مخازن و منابع پلی اتیلنی دارند در قالب مقالات متعدد پرداخته‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم به جهت آشنایی با این ویژگی‌ها، نگاهی به برخی از این مقالات بیندازید.

تاریخچه مخزن آب

2 ویژگی مهم در تانکر پلاستیکی

منبع آب پلاستیکی صدرا پلیمر اسپادانا

4 سوال مهم در خصوص تانکر آب پلی اتیلن

3 حقیقت مهم در خصوص منبع آب پلی اتیلن

 

انواع بشکه پلاستیکی ( بشکه پلیمری )

 : بشکه پلاستیکی

 

بشکه‌های پلاستیکی معمولاً به صورت دهانه گشاد ( Open Top ) و دارای بست فلزی ( رینگ دار ) و در دو رنگ آبی و سفید با ظرفیت‌های مختلفی تولید می‌شوند که هر یک با توجه به نوع رنگ، شکل و ظرفیتی که دارند، برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حتی برخی از این بشکه‌ها به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که قابلیت اتصال شیر تخلیه را نیز دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان منبع سیالات مختلف نیز استفاده نمود.

بشکه‌های رینگ دار به دلیل دارا بودن کمربند و بسته‌ای فلزی، در صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع پتروشیمی، چسب، رنگ، رزین و ... بیشتر مورد توجه و استفاده قرار می‌گیرند.

در تولید برخی از بشکه‌های پلیمری که برای نگهداری طولانی مدت انواع مایعات و مایعات تخمیر شونده استفاده می‌شوند، از درب واشر دار با چفت و تسمه آب‌بندی با شیر تخلیه و قفل هوا استفاده می‌گردد.

بشکه‌های پلیمری با توجه به تنوع در نوع مصارف آن‌ها، نیاز است تا در سایزهای مختلفی تولید شوند. به طور معمول این مدل از بشکه‌ها در سایزهای 60 ، 120 ، 130 ، 160، 180، 220 لیتری تولید می‌گردند.

 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص بشکه پلاستیکی ( بشکه پلیمری ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص بشکه‌های پلاستیکی یا پلیمری سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.