وان پلی اتیلن

وان پلاستیکی یا وان پلی اتیلنی، یکی دیگر از محصولات پلی اتیلنی است که این روزها به دلیل مزایای بسیار و نیز کاربردهایی که در حوزه شیلات، صنعت، کشاورزی و حتی مصارف خانگی دارد، بسیار مورد توجه مصرف‌کنندگان قرار گرفته است.

البته زمانی که صحبت از وان پلاستیکی به میان می‌آید، در کنار وان هایی از جنس پلی اتیلن، ممکن است وان هایی از جنس فایبرگلاس هم مدنظر برخی‌ها باشد. البته در سال‌های اخیر و به دلیل مزیت‌های بسیاری که وان های تولید شده از جنس پلی اتیلن نسبت به وان های فایبرگلاس دارند، روزبه‌روز جایگاه وان پلاستیکی پلی اتیلنی در حال گسترش است.

 

مزایای وان پلاستیکی

وان پلاستیکی (وان پلی اتیلن) دارای مزایای بسیاری است که در ادامه و به جهت آشنایی شما، برخی از مهم‌ترین موارد را با شما در میان خواهیم گذاشت.

• در مقایسه با وان های سرامیکی، از نظر قیمت بسیار مقرون به صرفه هستند

• در مقایسه با وان های فایبرگلاس و برخی دیگر از وان ها، در مقابل ضرباتی که به آن‌ها وارد می‌شود، دارای مقاومت بالاتری هستند

• وان پلاستیکی به دلیل وزن بسیار کم، قابلیت حمل و جابه‌جایی راحت‌تری را دارد

• نصب و راه اندازی وان پلاستیکی بسیار ساده و راحت است

• قابلیت حفظ دمای آب به مدت طولانی

• لطیف و صیقلی بودن ساختار و جنس وان پلاستیکی، نظافت آن را بسیار راحت کرده است

• در برابر اشعه ماوراءبنفش نور خورشید از مقاومت قابل توجهی برخوردار است

• مقاومت بالای آن در برابر خوردگی

• قابلیت سازگاری با طیف وسیعی از مواد بهداشتی، خوراکی، آب، اسیدها و ...

• دارای کاربردهای متعدد در حوزه‌های مختلف

 

 

کاربرد وان پلاستیکی

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، وان پلاستیکی ( وان پلی اتیلن ) در حوزه‌های مختلفی کاربرد دارد و می‌تواند جوابگوی نیاز بسیاری از مصرف‌کنندگان باشد. در ادامه قصد داریم تا برخی از مهم‌ترین کاربردهای وان پلاستیکی را بیان کنیم.

• کاربرد در حوزه شیلات مثل تولید، نگهداری و پروش ماهی، میگو و... در مجموعه‌های تولید و یا در مراکز فروش آبزیان

• کاربرد در حوزه تولید و پرورش آبزیان زینتی مثل انواع کوی و گلد فیش و...

• قابلیت استفاده از آن به عنوان وان پرورش زالو

• قابل استفاده برای شستشوی میوه‌ها، سبزی‌ها و سیفی جات در حجم‌های متعدد

• مورد استفاده در حرفه آبکاری

• کاربرد در صنایع ساختمانی از جمله استفاده به عنوان وان در آزمایشگاه‌های مکانیک خاک و تست بتن

• قابل استفاده به عنوان وان نگهدارنده مواد جامد گرانولی و پودری

• استفاده در صنایع غذایی مثل صنایع لبنی برای تولید پنیر و...

• کاربر درمانی مثل استفاده برای ریکاوری ورزشکاران

• مصارف خانگی، مثل وان حمام، استخر کودک و...

 

وان پلی اتیلن

2 توصیه مهم در استفاده از وان پلاستیکی

هر چند تا اینجا از مزایای وان های پلاستیکی با شما سخن گفتیم، اما واقعیت این است که علی رغم مزایای فراوانی که دارند، اندک معایبی نیز در آن‌ها وجود دارد که حتی ممکن است برخی از فروشندگان از وجود آن بی خبر باشند و یا اینکه این موارد را برای مشتری بازگو نکنند.

البته این معایب حتی در وان های فلزی نیز وجود دارد، اما به دلیل نوع مواد به کار رفته در تولید وان های پلی اتیلنی، شدت آن‌ها مقداری بیشتر است. اما چنانچه مصرف‌کنندگان به توصیه‌هایی که در ادامه بیان خواهد شد عمل کنند، قطعاً این معایب، اصلاً نکات قابل عرضی نخواهند بود.

 

در ادامه قصد داریم تا 2 توصیه مهم را با شما در میان بگذاریم که می‌تواند به شما در استفاده بهینه و نیز افزایش طول عمر مفید وان های پلاستیکی بسیار کمک کند.

 

تغییر شکل ظاهری در وان پلاستیکی

خیلی مواقع که مصرف کننده نسبت به تهیه وان پلاستیکی اقدام می‌کند، باید نیاز خود را مد نظر داشته و وانی را تهیه کند که از نظر حجم مناسب با نیاز او باشد. بسیاری از خریداران وان پلاستیکی از این قضیه بی اطلاع هستند که نباید تمام حجم وان را پر کنند. به خصوص این قضیه در وان های پلاستیکی بیش از 1000 لیتر صدق می‌کند.

به جرئت می‌توان مدعی این شد که تمامی وان های پلاستیکی با ظرفیت بیش از 1000 لیتر، چنانچه به طور کامل پر شوند، دچار تغییر شکل ظاهری یا دِفورمی خواهند شد، یعنی اینکه شکل اصلی وان با تغییراتی مواجه می‌شود و اصطلاحاً شکم می‌زنند. بر این اساس نباید تمامی حجم وان پر شود و حداقل نیاز است تا یک سوم (1/3) وان خالی باشد.

البته این نکته را هم فراموش نکنید که حتی اگر شما نیمی از حجم وان را پر کنید، ولی دمای موادی که درون آن ریخته می‌شود بالای 55 درجه باشد، باید انتظار تغییر شکل در وان را داشته باشید.

اما ممکن است برخی از خریداران بر خلاف توصیه های بیان شده، بخواهند تمام وان را پر کنند و یا اینکه موادی را در وان بریزند که دمایی بیش از 55 درجه به وان منتقل شود، در چنین شرایطی یا باید تغییر شکل و شکم زدن وان را بپذیرند و یا اینکه از محافظ برای وان استفاده کنند. به این صورت که به وسیله فلز دیواره‌های وان را مقاوم تر کنید.

 ذکر این نکته هم ضروری است که اگر حجم مواد قرار گرفته درون وان از حد طبیعی هم کمتر باشد، اما فشار وارده آن به دلیل بالا بودن چگالی مواد، بیش از حد مجاز باشد، باز هم می‌بایست از محافظ استفاده کنید.

 

سوراخ شدن وان پلاستیکی

متأسفانه خیلی مواقع استفاده‌کنندگان وان پلاستیکی این نکته را فراموش می‌کنند که به خاطر نوع مواد به کار رفته در ساخت وان، نباید شی نوک تیز را با شدت داخل وان قرار دهند و همین امر می‌تواند به مرور باعث ایجاد صدمه و سوراخ شدن وان شود.

قبل از استفاده از وان می‌بایست سطحی که قرار است وان در آنجا قرار بگیرد، سطحی صاف و عاری از هر گونه اجسام تیز و بُرَنده باشد. خیلی مواقع وقتی که سطح زیر وان به طور کامل صاف و تمیز نشده باشد، پس از اینکه درون وان پر می‌شود، احتمال سوراخ شدن وان را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

 

 ما در مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا این امکان را فراهم کرده‌ایم تا تمامی مشتریان بتوانند سوالات خود را در خصوص محصولات پلیمری و دیگر محصولات این مجموعه مطرح نمایند. چنانچه در خصوص وان پلاستیکی نیاز به راهنمایی بیشتری دارید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، کارشناسان صدرا پلیمر آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی‌های بیشتر در این خصوص هستند.