پمپ آب واژه‌ای است که با شنیدن آن، شاید ذهن خیلی از افراد را سمت فشار آب، قطعی آب، کم فشار بودن آب و مواردی این چنینی سوق دهد. البته این برای افرادی است که آشنایی زیادی با پمپ آب ندارند و تنها با پمپ‌های خانگی آشنا هستند. از طرفی دیگر ممکن است پمپ آب برای یک فرد کشاورز، تداعی‌گر آبیاری زمین‌های زراعی و کاربردهای کشاورزی باشد. یا برای فردی صنعتگر، تداعی کننده پمپ‌هایی برای مصارف صنعتی باشد.

اینکه بخواهیم در خصوص کاربردهای متعدد پمپ آب صحبت کنیم، با توجه به گستردگی مطالب، خود نیاز به مقالات متعددی دارد که در اینجا مجالی برای بیان آن‌ها نیست.

در ادامه قصد داریم اطلاعات مختصری را در خصوص انواع پمپ آب با شما به اشتراک بگذاریم تا در مواقع لزوم، بر اساس نیاز واقعی خود بتوانید تصمیم درستی را گرفته و پمپی را خرید نمایید که جوابگوی نیازتان باشد.

 

پمپ آب چیست؟

در یک تعریف تخصصی می‌توان گفت، پمپ دستگاهی است که وظیفه آن، انتقال انرژی مکانیکی به سیالاتی است که از آن عبور می‌کند، تا سیالات با قدرت بیشتری منتقل شوند.

این تعریف شاید مقداری نامفهوم باشد. اگر بخواهیم تعریف روشن و ساده‌ای از پمپ داشته باشیم، می‌توان گفت :

دستگاهی است که از طریق انرژی مکانیکی به سیالات ( آب و سایر مایعات ) کمک می‌کند تا با فشار بیشتری منتقل شوند. در واقع وظیفه پمپ این است تا با عبور دادن سیالات از درون خود و وارد آوردن فشاری مکانیکی، آن‌ها را با شدت و قدرت بیشتری انتقال دهد.

پمپ آب وسیله‌ای است که توسط آن آب با شدت بالایی منتقل می‌شود. به این صورت که آب از یک سمت وارد پمپ می‌شود، سپس با انفعالات انجام گرفته توسط پمپ، با شدت و قدرت بالایی از سمت دیگر پمپ خارج می‌شود. به بیانی ساده، پمپ آب دستگاهی مکانیکی است که وظیفه انتقال، افزایش و تقویت فشار آب را بر عهده دارد.

به طور عمده عمل انتقال آب و دیگر مایعات توسط پمپ‌ها صورت می‌گیرد و پمپ آب وظیفه انتقال مناسب آب مورد نیاز در تأسیسات آب‌رسانی، کشاورزی، صنعتی و حتی اطفاء حریق را به عهده دارد.

 

 

انواع پمپ آب

با توجه به تنوع مختلف پمپ‌ها،  قطعاً اگر بخواهیم انواع پمپ آب را مشخص کنیم، نیاز است تا ابتدا و به طور کلی انواع پمپ‌ها را از نظر نحوه انتقال انرژی بیان کنیم. از این منظر می‌توان پمپ را در دو دسته قرار داد که در اینجا به صورت مختصر به انواع آن اشاره‌ای کوتاه خواهیم داشت.

پمپ‌های دینامیکی: 

در این پمپ‌ها انتقال انرژی به سیال به‌طور مداوم است. این پمپ ها خود به نوع تقسیم می‌شوند:

• گریز از مرکز (Centrifugal)

• جریان محوری (Axial)

 

پمپ‌های جابجایی مثبت:

در این دسته از پمپ‌ها، انتقال انرژی به سیال به صورت متناوب یا دوره‌ای انجام می‌شود. این دسته از پمپ‌ها خود به دو نوع تقسیم می‌شوند:

• رفت و برگشتی (Reciprocating)

• دوار (Rotary)

 

 

انواع پمپ آب از نظر مصارف

پمپ‌های آب بر اساس نوع مصارف و نیازها، می‌بایست از نظر میزان قدرت انتقال انرژی به سیالات انتخاب شوند. یعنی هنگام انتخاب یک پمپ آب، برای اینکه انتخابی درست داشته باشیم، نیاز است تا ابتدا مشخص کنیم که کدام‌یک از انواع پمپ‌های دینامیکی یا پمپ‌های جابه‌جایی مثبت نیاز است و سپس نوع مصرف آن پمپ را هم مورد نظر داشته باشیم.

اگر بخواهیم رایج‌ترین انواع مصارف پمپ آب را نام ببریم، می‌توان این انواع را به صورت ذیل برشمرد که در خصوص هریک توضیحاتی مختصر بیان خواهیم کرد.

 

پمپ آب برای مصارف صنعتی

خیلی مواقع ممکن است آب یا مایعاتی که نیاز است توسط پمپ انتقال داده شوند، حاوی ذراتی معلق باشند. در چنین مواقعی از پمپ آب صنعتی استفاده می‌شود. عمده مصارف پمپ آب صنعتی، در کارخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و مواردی از این قبیل می‌باشد.

 

پمپ آب برای مصارف خانگی

مواقعی که در ساختمان با افت فشار آب مواجه هستیم، نیاز است برای انتقال پرفشار آب به درون ساختمان از پمپ استفاده شود. به پمپ‌هایی که برای افزایش فشار آب درون منازل استفاده می‌شود، پمپ آب خانگی گفته می‌شود. استفاده از چنین پمپ‌هایی مشکل افت فشار و حتی نرسیدن آب به برخی از طبقات را بر طرف می‌کند.

 

پمپ آب طبقاتی

در اکثر مواقع که نیاز است تا فشار آب مورد نیاز در زمین‌های کشاورزی و نیز برخی از زمینه‌های صنعتی افزایش یابد، نقش پمپ آب طبقاتی نسبت به سایر پمپ‌ها پر رنگ‌تر می‌باشد. پمپ آب طبقاتی در دو مدل عمودی و افقی تولید می‌شود. استفاده از پمپ آب طبقاتی در مصارف کشاورزی و صنعتی، باعث سهولت آب‌رسانی می‌شود.

دلیل اینکه به این مدل از پمپ‌ها، پمپ آب طبقاتی گفته می‌شود این است که، آب یا هر گونه سیالی را از چندین پروانه که به صورت طبقه‌ای قرار گرفته‌اند انتقال می‌دهد.

 

پمپ کف کش

زمانی که نیاز باشد تا آب استخرها تخلیه شوند، مناسب‌ترین گزینه پیش روی، پمپ کف کش می‌باشد.

 

پمپ لجن کش

برای بیرون کشیدن لجن‌های درون چاه‌ها از پمپ لجن کش استفاده می‌شود. البته از این مدل پمپ‌ها در صنایع ساختمانی و خروج فاضلاب‌های صنعتی نیز استفاده می‌گردد. 

 

 

پمپ آتش نشانی

پمپ آتش نشانی همان‌طور که از عنوانش پیداست، مورد استفاده آتش نشانی است. این مدل از پمپ‌ها وظیفه دارند تا آب و سایر سیالات اطفاء حریق را از مخازن ماشین‌های آتش نشانی به شیلنگ‌ها انتقال دهند.

 

پمپ آب شناور

خیلی مواقع پیش می‌آید که نیاز است تا آب از محل‌های عمیق مثل چاه، بیرون کشیده شود. در چنین شرایطی این وظیفه بر عهده پمپ‌های شناور گذاشته می‌شود. در واقع وظیفه پمپ‌های شناور خارج کردن آب از چاه جهت مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی می‌باشد

دلیل اینکه به این مدل از پمپ‌ها، پمپ شناور گفته می‌شود، این است که به صورت شناور یا غرق شده درون آب قرار می‌گیرند.

 

پمپ کارواش

پمپ کارواش این وظیفه را دارد که آب را با فشار مناسب به بیرون پمپاژ کند. 

 

پمپ آب کولر

پمپ آب کولر نیز یکی دیگر از مدل‌های پمپ آب می‌باشد که هر یک از ما تجربه حداقل یکبار رویارویی با آن را داریم. وظیفه این مدل از پمپ‌ها، پمپاژ آب بر روی پدهای کولر می‌باشد. در تشبیهی ساده می‌توان گفت که به دلیل وجود چندین پروانه در این مدل از پمپ‌ها، عملکرد آن‌ها مشابه عملکرد توربین در توزیع و پخش آب می‌باشد.

 

چنانچه در خصوص پمپ‌های آب نیاز به راهنمایی بیشتری دارید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید، کارشناسان مجرب صدرا پلیمر آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی‌های بیشتر در این خصوص هستند.