منبع آب که در اصطلاح عامیانه تحت عناوینی مثل مخزن آب و تانکر آب هم نام برده می‌شود، با توجه به نوع مواد استفاده شده در ساخت آن، می‌تواند مدل‌های متعددی را شامل شود.

همان‌طور که پیش‌تر در مقاله "5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب" به طور مفصل به بیان ویژگی‌های یک منبع آب مناسب پرداختیم، مشخص گردید که مخازن ذخیره‌سازی آب را بر اساس جنس یا مواد استفاده شده در ساخت، می‌توان در 3 دسته قرار داد:

• مخزن فلزی ( گالوانیزه سرد و گرم، استیل، آهن سیاه، فولاد)

• مخزن کامپوزیتی

• مخزن پلاستیکی

در مقاله پیش رو موضوع مورد بحث ما، مخزن یا منبع آب پلاستیکی است. منظور از منبع آب پلاستیکی، همان‌طور که در مقاله‌ای تحت عنوان  "2 ویژگی مهم در تانکر پلاستیکی" مفصل به آن پرداخته‌ایم، همان مخازن آب پلی اتیلنی است.

 

از آنجایی که ما برخی ویژگی‌های منبع آب و مخازن پلی اتیلنی (تانکرهای پلاستیکی) را طی مقالات متعدد مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم، در این مقاله قصد داریم تا 3 حقیقت مهم را در خصوص منبع آب پلاستیکی (پلی اتیلنی) با شما در میان بگذاریم، تا در کنار سایر مطالب، علاوه بر اینکه بیشتر با منبع آب پلی اتیلن آشنا شوید، پاسخ برخی از سؤالات خود را نیز که با ما در میان گذاشته‌اید، بیابید.

امیدواریم که این مطالب به عنوان ابزاری کاربردی به جهت انتخاب بهتر در هنگام خرید مخازن آب پلی اتیلن راهگشای شما عزیزان باشند.

 

منبع آب سفید یا منبع آب سیاه؟

یکی از مواردی که بارها خریداران منبع آب پلی اتیلنی در خصوص آن سؤال می‌پرسند این است که منبع آب سفید بهتر است یا منبع آب سیاه؟

چنین پرسشی، خیلی کلی است و باید بر اساس نیاز خریدار به آن پاسخ داده شود. ما بارها به این نکته اشاره کرده‌ایم که شما بایستی بر اساس نوع نیاز و مصرف خود نسبت به انتخاب مخزن یا منبع آب مناسب تصمیم بگیرید.

بارها در خصوص این موضوع در مقالات مختلف نکاتی هر چند کوتاه را مطرح کرده‌ایم. در اینجا قصد داریم پنج نکته ساده را بیان کنیم و یافتن پاسخ این پرسش را خود شما واگذار نماییم.

 نکته اول : تفاوت اصلی میان این دو مخزن در این است که مخزن سیاه نسبت به مخزن سفید بهتر می‌تواند گرما را جذب کند. مخزن یا منبع آب سیاه می‌تواند برای مناطق سردسیر از نظر جذب بیشتر گرما مناسب‌تر باشد.

نکته دوم : بسیاری از مخازن سفید تولید شده (به خصوص در ایران)، توان مقاومت در برابر دمای 60 درجه بالای صفر و نیز دمای منفی 30 درجه سانتی‌گراد را دارند.

نکته سوم : با توجه به اینکه مخزن یا منبع آب سیاه نور خورشید را جذب می‌کند، طبیعتاً از نفوذ نور تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند. اما باید گفت که این جذب نور باعث گرمای زیاد آب می‌شود.

نکته چهارم : چنانچه قصد استفاده منبع آب بر روی پشت‌بام را دارید، منبع آب سفید ظاهر بهتری نسبت به رنگ سیاه دارد.

نکته پنجم : به دلیل وجود لایه مشکی بین دولایه سفید در منبع آب سفید، تا حد زیادی از جذب و عبور نور خورشید جلوگیری می‌شود و این عاملی است تا علاوه بر گرم نشدن آب، مانع رشد جلبک و نیز تغییر در بو و طعم آب شود.

 

 

استحکام مخزن یا منبع آب پلی اتیلن سه لایه یا یک لایه؟

 یکی از مواردی که بارها شاهد آن بوده‌ایم، وجود این ذهنیت در میان خریدان مخازن پلی اتیلن است که منبع آب سه لایه نسبت به منبع آب یک لایه از استحکام و دوام بیشتری برخوردار است.

با تمام احترام باید عرض کنیم که به هیچ وجه چنین ذهنیتی صحت ندارد و منبع آب پلی اتیلن سه لایه، در مقایسه با منبع آب پلی اتیلن یک لایه، از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردار نیست.

البته یکی از عمده دلایل وجود چنین ذهنیتی، همان واژه سه لایه می‌باشد. برخی‌ها این تصور را دارند که وقتی یک منبع دارای سه لایه است، یعنی اینکه ضخامت و استحکامی سه برابر مخازن یک لایه دارد. در صورتی که چنین برداشتی به دلیل عدم آشنایی این عزیزان با مخازن پلی اتیلنی (تانکرهای پلاستیکی)  می‌باشد.

اگر بخواهیم بارزترین تفاوت میان مخازن سه لایه پلی اتیلن و یک لایه را بیان کنیم، می‌بایست گفت که در مخازن سه لایه، نور به داخل مخزن یا منبع نفوذ نمی‌کند. 

 

منبع آب پلی اتیلن سه لایه یا یک لایه؟

با توجه به توضیحاتی که در خصوص استحکام مخازن یک لایه و سه لایه پلی اتیلن ارائه شد، ممکن است این سؤال پیش آید که کدام مخزن را انتخاب کنیم؟ و به بیانی ساده، کدام منبع آب بهتر است؟

برای یافتن پاسخی روشن در این خصوص مجدد پیشنهاد می‌کنیم که حتماً نگاهی به مقاله "5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب" بیندازید. در این مقاله نکاتی در خصوص انتخاب مخزن مناسب بیان کرده‌ایم.

همچنین به شما پیشنهاد می‌کنیم جهت آشنایی کامل با هر یک از لایه‌های مخازن سه لایه پلی اتیلن، نگاهی به مقاله "2 ویژگی مهم در تانکر پلاستیکی" بیندازید تا شناخت دقیق‌تری را از این نوع مخازن (مخازن سه لایه) به دست آورید.

اما حقیقت مهمی که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که، اگر نور خورشید بتواند از لایه بیرونی منبع آب عبور کند، باعث رشد جلبک می‌شود. پس از مرگ جلبک، به وسیله باکتری بقایای آن تجزیه شده و همین تجزیه عاملی می‌شود تا در طعم و بوی آب تغییراتی ایجاد شود.

به همین دلیل است که توصیه می‌شود که اگر قصد دارید از مخازن برای ذخیره آب استفاده کنید، حتماً از مخازن سه لایه بهره ببرید. زیرا مخزن یا منبع آب پلی اتیلن سه لایه، به دلیل وجود لایه سیاه رنگ میانی، از ورود نور به داخل مخزن ممانعت می‌کند و همین امر سبب می‌شود که امکان رشد جلبک وجود نداشته باشد.

البته ممکن است شما مخزن آب خود را در فضایی تاریک و به دور از نور خورشید نگهداری کنید، در این صورت می‌توان از مخزن یک لایه برای ذخیره آب استفاده کرد.

به عنوان نکته پایانی باید عرض کنیم هر زمانی که قصد استفاده از مخازن آب در فضای باز و یا فضایی که در معرض تابش نور خورشید بود را داشتید، به جهت جلوگیری از رشد جلبک به درون آن حتماً از مخازن سه لایه استفاده کنید.

امیدواریم نکاتی که در این مقاله بیان شد، تا حدی پاسخ سؤالات شما را داده باشد. چنانچه در این خصوص نیاز به راهنمایی بیشتری دارید، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا با افتخار آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.