مخزن آب یا منبع آب محفظه‌ای است که از آن برای ذخیره‌سازی آب استفاده می‌شود. توجه و نیاز به وجود چنین محفظه‌ای برای ذخیره‌سازی آب، مواد شیمیایی و به طور کلی نگهداری سیالات، قدمتی به بلندای تمدن بشری دارد.

 

 

 

 ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " چرا مخزن پلی اتیلن " به بیان برخی از ویژگی‌های مربوط به مخازن پلی اتیلن و نیز جایگاه این مخازن جهت مصارف مختلف پرداختیم و در آن به مهم‌ترین دلایلی که باعث می‌شود تا در هنگام انتخاب مخازن، مخازن پلی اتیلن برتری خود را به رخ سایر مخازن بکشد، بیان نمودیم.

 همچنین به کاربردهای اصلی این مخازن اشاره کردیم و این کاربردها را در 3 مورد کلی معرفی نمودیم:

  • جهت نگهداری مایعات با کاربردهای غذایی، دارویی و شیمیایی
  • جهت نگهداری غلات در حوزه کشاورزی
  • جهت جابه‌جایی و انتقال مایعات

 ما در مقاله حاضر قصد داریم تا مقداری مفصل‌تر و بدون هر گونه پیش فرض قبلی در مورد نوعِ خاصی از مخازن، در خصوص مخزن یا منبع آب مطالبی را با شما در میان بگذاریم تا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مخزن آب، در هنگام خرید مخازن آب انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

 مناسب‌ترین مخزن آب

 بدون شک خرید مخزن آب بدون داشتن اطلاعات کامل از کیفیت مخازن و نیز بدون شناخت دقیق از نیاز خود جهت استفاده از مخازن، نمی‌تواند انتخاب درستی را برای شما به همراه داشته باشد.

 بر این اساس نیاز است تا شما علاوه بر اینکه با کیفیت انواع مخازن آب آشنا باشید، این حقیقت را هم بدانید که قصد دارید از آب نگهداری شده در آن مخزن برای چه نوع مصارفی استفاده نمایید.

 در ادامه 5 نکته مهم را به صورت مختصر با شما در میان خواهیم گذاشت که می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری برای انتخاب درست یک منبع یا مخزن آب مناسب، بسیار کمک کنند.

 

 

 

 نکته اول : جنس مخزن آب

در هنگام خرید مخزن آب بایستی قبل از هر نکته دیگری، بر اساس نوع مصرف خود، جنس مخزن را مشخص کنید.

مخازن ذخیره‌سازی آب بر اساس جنس یا مواد به کار رفته در ساخت آن‌ها را می‌توان در 3 دسته قرار داد:

  • مخزن فلزی ( گالوانیزه سرد و گرم، استیل، آهن سیاه، فولاد)
  • مخزن کامپوزیتی
  • مخزن پلاستیکی

 هر یک از این مخازن کاربردهای خاص خود را دارند، اما از آنجا که موضوع بحث ما مخازن آب است، ما بایستی این مخازن را از نظر نگهداری آب مورد ارزیابی قرار دهیم.

 مخزن فلزی و به خصوص استیل، از نظر بهداشتی بودن، طول عمر و نیز مقاومت مکانیکی، برای نگهداری آب بسیار مناسب است؛ اما در مقابل اسیدی و قلیایی بودن آب و یا وجود نمک‌های فلزی درون آب، از نظر مقاومت شیمیایی در سطح پایینی می‌باشد.

 مخزن کامپوزیتی به دلیل مقاومت نسبتاً بالای شیمیایی معمولاً بیشتر برای نگهداری آب شور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 مخزن پلی اتیلن (مخزن پلاستیکی) از نظر بهداشتی بودن و نیز حفظ کیفیت آب، با مخازن استیل قابل رقابت است و همین‌طور از نظر مقاومت شیمیایی نیز جایگاه به مراتب بالاتری نسبت به مخازن کامپوزیتی دارند. اما این نکته در خصوص مخزن یا منبع آب پلی اتیلن وجود دارد که این مخازن با توجه به نوع جنس به کار رفته در ساخت آن، مناسب نگهداری آب با دمای بالا نمی‌باشند.

 به دلیل وجود قابلیت‌های ویژه در مخازن پلی اتیلن  از یک طرف، و وجود مشکل زنگ زدگی و خورندگی در مخازن فلزی از طرف دیگر، معمولاً این روزها اقبال مصرف‌کنندگان به سمت مخازن پلی اتیلن که در اصطلاح عامیانه به آنها مخزن یا تانکر پلاستیکی هم گفته می شود، بیشتر از مخازن فلزی می‌باشد.

 نکته دوم : قیمت مخزن آب

 دومین نکته مهم در انتخاب مخزن یا منبع آب، قیمت تمام شده آن می‌باشد. متأسفانه این روزها، به دلیل کم اطلاعی مشتریان از کیفیت واقعی مخازن، گارانتی، جوانب بهداشتی و نیز خدمات پس از فروش، برخی از فروشندگان بر اساس این معیارها قیمت‌هایی غیرواقعی بر روی مخازن گذاشته و در بسیاری مواقع آن‌ها را بیش از قیمت واقعی به فروش می‌رسانند.

 اما به طور کلی، چنانچه قیمت واقعی مخازن و البته قیمت واقعی بر اساس کیفیت مخازن لحاظ شود، قطعاً مخزن پلی اتیلن  با توجه به نوع کارایی، در مقایسه با مخازن هم رده مثل مخازن استیل و کامپوزیت، از قیمت پایین‌تری برخوردار است.

 ما به شما پیشنهاد می‌کنیم هر زمان که نیاز به اطلاع از قیمت‌های واقعی مخزن آب پلی اتیلن داشتید، با کارشناسان و مشاورین ما در صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید.

 نکته سوم : جوانب بهداشتی مخزن آب

 یکی از مواردی که در نکته دوم (قیمت مخزن آب) به آن اشاره‌ای کوتاه داشتیم، جنبه‌های بهداشتی مخزن یا منبع آب است. برخی مواقع که مشتری برای خرید یک مخزن پلی اتیلن به فروشندگان مختلف مراجعه می‌کند، با تفاوت‌های قیمتی مواجه می‌شود که شاید این تفاوت‌ها از منظر مشتری که اطلاع دقیقی از جوانب بهداشتی مخزن آب ندارد، مقداری قابل درک نباشد.

 البته اگر مخزن آب پلی اتیلن خود را از تولیدکنندگان معتبر تهیه نمایید، مسلماً می‌توانید از جوانب بهداشتی مخزن آب نیز اطمینان داشته باشید.

 وجود خاصیت ضد جلبکی برای مخازن آبی که قرار است در مکانی نصب شوند که در معرض تابش نور می‌باشد، امری ضروری است. زیرا عدم وجود چنین خاصیتی، باعث ایجاد جلبک در آب می‌شود و این عاملی خواهد بود برای رشد باکتری‌ها.

 بر این اساس در میان مخازن پلی اتیلنی که ساخته می‌شود، مخزن یا منبع آب پلی اتیلن سه لایه دارای خاصیت ضد جلبکی می‌باشد.

نکته چهارم : آنتی یو وی  بودن مخزن آب

چهارمین نکته‌ای که می‌بایست در هنگام انتخاب مخزن یا منبع آب و البته در هنگام انتخاب مخازن پلی اتیلن مورد توجه قرار گیرد، خاصیت آنتی یو وی بودن بدنه مخزن می‌باشد. یعنی مقاوم بودن در مقابل اشعه‌ی UV

 وجود این خاصیت در بدنه مخازنی که در مکان‌های در معرض تابش نور مستقیم خورشید نصب می‌شوند، امری کاملاً ضروری و لازم است.

 عدم آنتی یو وی بودن بدنه مخزن یا منبع آب پلی اتیلن و قرار داشتن آن در معرض تابش نور مستقیم خورشید، عاملی خواهد بود تا این مخازن به دلیل پوسیدگی و نیز ایجاد ترک در پوسته، از طول عمر کمتری برخوردار باشد.

ما پیش‌تر در این خصوص در مقاله‌ای تحت عنوان " چرا مخزن پلی اتیلن " نکات و توصیه‌هایی را بیان کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به این مقاله بیندازید.

 نکته پنجم : حجم مخزن آب

نهایتاً نکته دیگری که قصد داریم در این مقاله به عنوان نکته پایانی از 5 نکته مهم برای انتخاب مخزن آب مناسب به آن اشاره کنیم، حجم مخزن آب است.

در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک مخزن مناسب، در کنار سایر نکاتی که به آن‌ها اشاره شد، شما می‌بایست با توجه به نیاز خود و بر اساس برآوردی دقیق، مخزن یا منبع آب مناسبی را از نظر حجم یا ظرفیت انتخاب کنید. قطعاً ظرفیت مخازن تأثیر مستقیمی بر روی قیمت آن‌ها دارند.

پیشنهاد ما به شما این است که چنانچه اطلاع دقیقی از ظرفیت مورد نیاز خود ندارید، با کارشناسان و مشاورین ما در صدرا پلیمر اسپادانا در تماس باشید تا در این خصوص شما را راهنمایی نمایند.