خیلی مواقع برخی افراد مغرض و بی‌تجربه در خصوص مخازن آب پلی اتیلن چنین اظهارنظر می‌کنند که اگر این مخازن سوراخ شود و یا اینکه در آن‌ها ترک‌خوردگی ایجاد شود، دیگر قابل استفاده نیست. این در حالی است که چنین اظهارنظرهایی کاملاً اشتباه، نادرست و غیر کارشناسی است. زیرا اگر چنین نظراتی در خصوص مخازن پلی اتیلن درست بود، در واقع این مخازن یکبار مصرف می‌بودند، در صورتی که به هیچ وجه چنین نیست. زیرا در صورت سوراخ شدن و یا ترکیدگی مخازن، به راحتی می‌توان نسبت به جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن (جوشکاری تانکر پلاستیکی) اقدام نمود.

ما پیش‌تر در مقاله‌ای تحت عنوان " جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن " به این موضوع پرداختیم که این امکان وجود دارد تا در صورت ایجاد روزنه‌های کوچک، ایجاد ترک و یا شکستگی‌هایی در مخزن آب پلاستیکی (مخزن آب پلی اتیلن) بتوان نسبت به ترمیم و تعمیر آن اقدام نمود و برای این کار می‌توان از جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن (جوشکاری تانکر پلاستیکی) استفاده کرد. در این مقاله همچنین به این موضوع اشاره شد که انجام جوشکاری تانکر پلی اتیلن (جوشکاری تانکر پلاستیکی)، اولاً نیاز به تجربه و تخصص بالایی دارد و ثانیاً در گرو برخی شرایط است.

پیشنهاد می‌کنیم که جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مطالب مورد اشاره و نیز در خصوص انواع جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن (جوشکاری تانکر پلی اتیلن، جوشکاری تانکر پلاستیکی)، نگاهی به مقاله مذکور بیندازید.

ما در مقاله " جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن " سعی کردیم تا اطلاعاتی کلی در خصوص جوشکاری تانکر پلاستیکی با شما در میان بگذاریم. اما در این مقاله قصد داریم تا 2 مقوله دیگر در خصوص جوشکاری را مورد بررسی قرار دهیم:

  • ارائه توضیحات مختصری در خصوص فرایند و مراحل انجام جوشکاری تانکر پلاستیکی (تانکر پلی اتیلن)
  • پاسخ به برخی از سوالات موجود در خصوص ترمیم مخازن پلاستیکی

 

 

فرایند و مراحل انجام جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن

 

 

در مقاله " جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن "به این موضوع پرداختیم که برای تعمیر و ترمیم مخازن پلی اتیلن عمدتاً 2 روش پیشنهاد می‌گردد:

  • ترمیم از طریق چسب زدن
  • ترمیم از طریق جوشکاری (جوش پلاستیک)

اما اگر بخواهیم اصلی‌ترین و بهترین روش ترمیم را نام ببریم، بدون تردید باید به روش جوشکاری اشاره نماییم. زیرا روش‌های دیگر ترمیم، از جمله چسب زدن، حتی در بسیاری مواقع برای مخازن کم حجم نیز جوابگو نخواهد بود و این احتمال وجود دارد که مخازن مجدد دچار نشتی گردند. از این رو در ادامه و به صورت مختصر مراحل سه‌گانه جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن (جوشکاری تانکر پلی اتیلن، جوشکاری تانکر پلاستیکی) را تشریح می‌نماییم.

مرحله اول: زیرسازی برای جوشکاری

در مرحله اول که در اصطلاح می‌توان از آن به عنوان زیرسازی برای جوشکاری نام برد، بایستی چند گام را برداشت:

  • باید محتویات درون مخزن پلی اتیلن (تانکر پلاستیکی) باید به طور کامل تخلیه گردد.
  • باید محلی که سوراخ، شکسته و یا دچار ترکیدگی شده است را از هر گونه گرد و خاک و چربی به طور کامل تمیز نمود.
  • باید محلی که سوراخ، شکسته و یا دچار ترکیدگی شده است را به وسیله سمباده زدن کاملاً یکدست نمود.

 

مرحله دوم: یکدست کردن سطوح لبه‌ها

برخی مواقع که مخازن دچار ترکیدگی و یا شکستگی می‌شوند، توصیه این است که در صورت امکان ترمیم و جوش از داخل مخزن صورت بگیرید، اما در بسیاری مواقع به دلیل کوچک بودن دریچه مخازن و عدم امکان دسترسی کامل به محل آسیب (سوراخ، ترکیدگی، شکستگی) از درون، بایستی ترمیم و جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن (جوشکاری تانکر پلی اتیلن، جوشکاری تانکر پلاستیکی) از سطح بیرونی مخازن صورت بگیرد.

در چنین شرایطی نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است، این است که سطوح نزدیک به طرف شکستگی (دو لبه) را از هر گونه ناهمواری رفع نمود که به گونه‌ای که کاملاً یکدست باشند.

 

مرحله سوم: جوشکاری

در سومین مرحله که در واقع مرحله جوش است، بایستی از طریق حرارت، سراسر مسیر ترک‌خوردگی و یا شکستگی را به وسیله نوار جوش پلی اتیلن جوش داد.

برخی مواقع این سوال پرسیده می‌شود که آیا انجام دادن این عمل برای یکبار کافی است؟ در پاسخ باید بگوییم اینکه چند بار عمل جوش (جوش دادن نوار جوش پلی اتیلن) برای ترمیم و تعمیر مخازن کافی باشد، بستگی به ضخامت مخزنی دارد که در حال ترمیم آن هستیم.

 

چند سوال در خصوص ترمیم و جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن

 

 

در این بخش قصد داریم تا به چند سوال بپردازیم که از سوی مشتریان و کاربران مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا با کارشناسان این مجموعه در میان گذاشته شده است. هر چند پاسخ اکثر سوالات مقاله وجود دارد، اما به دلیل اینکه این عزیزان راحت‌تر پاسخ سوال خود را بیابند، در این بخش نیز به هر یک از سوالات پاسخ کوتاهی خواهیم داد.

دلیل سوراخ، ترک‌خوردگی و یا شکستگی مخزن آب پلی اتیلن چیست؟

پیش‌تر در مقالات متعدد به این مسئله به طور مفصل پرداخته‌ایم، اما به طور خلاصه می‌توان مهم‌ترین دلیل شکستن و یا ترک‌خوردگی مخازن پلی اتیلن (تانکرهای پلاستیکی) را در موارد زیر خلاصه نمود:

  • پایین بودن کیفیت مواد اولیه در تولید مخزن پلی اتیلن (تانکر پلاستیکی)
  • نصب غیراصولی و غیراستاندارد مخازن
  • برخورد ضربه شدید به بدنه مخازن
  • یخ‌زدگی مخازن به دلیل عدم پوسش صحیح بدنه در مناطق سردسیر
  • و...

 

آیا امکان تعمیر مخازن پلی اتیلن وجود دارد؟

بله، همان‌طور که در مقاله حاضر و نیز در مقاله " جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن "  اشاره گردید، در صورت ایجاد روزنه‌های کوچک، ایجاد ترک و یا شکستگی مخازن پلی اتیلن ‌این امکان وجود دارد تا نسبت به ترمیم و تعمیر آن‌ها اقدام نمود.

 

شیوه تعمیر مخازن پلی اتیلن چگونه است؟

برای تعمیر و ترمیم مخازن پلی اتیلن (تانکر پلاستیکی) به 2 روش «چسب زدن» و «جوش» می‌توان اقدام نمود که در این مقاله بهترین روش و نحوه اجرای آن را تشریح نمودیم.

 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص جوشکاری مخزن آب پلی اتیلن ( جوشکاری تانکر پلاستیکی ) بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص جوشکاری تانکر پلی اتیلن سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.