پمپ‌های آب، خواه پمپ آب خانگی باشد یا پمپ آب کشاورزی، پمپ‌های آبیاری، پمپ آب آبیاری قطره‌ای و یا هر مدل دیگری، به طور کلی فرایند انتقال آب به صورت پر فشار را برای مصارف گوناگون  بر عهده ‌دارند.

طبیعتاً پمپ‌های آبیاری، پمپ آب آبیاری قطره‌ای و به طور کلی پمپ آب کشاورزی، آن دسته از پمپ‌هایی هستند که وظیفه انتقال آب پر فشار را برای آبیاری باغات، زمین‌های زراعی و یا هدایت آب به درون سیستم‌های آبیاری قطره‌ای را عهده‌دار هستند.

ما پیش‌تر در مقالات متعددی به بررسی پمپ‌های خانگی، پمپ‌های کف کش و پمپ‌های لجن کش پرداخته‌ایم که شما می‌توانید جهت آشنایی بیشتر با آن‌ها، بر روی لینک‌های زیر کلیک نمایید و مقاله مربوط به هر یک را مطالعه نمایید.

 

 

مناسب‌ترین پمپ آب کشاورزی

یکی از سوالات همیشگی مشتریان مجموعه صدرا پلیمر اسپادانا از کارشناسان مجموعه این است که، چه نوع پمپی به عنوان پمپ آب کشاورزی (پمپ‌های آبیاری، پمپ آب آبیاری قطره‌ای و...) برای آن‌ها مناسب است.

واقعیت امر این است که مناسب‌ترین نوع پمپ آب کشاورزی، آن مدل پمپی است که بر اساس نیاز واقعی انتخاب و مورد استفاده قرار گیرد. خیلی مواقع خریداران برای اینکه هزینه کمتری پرداخت نمایند، پمپی را خریداری می‌نمایند که جوابگوی نیاز آن‌ها نیست و همین امر باعث ایجاد مشکلاتی برای آن‌ها می‌گردد :

  • عدم کارایی مناسب پمپ
  • خراب شدن مکرر پمپ
  • هزینه‌های مضاعف برای تعمیرات پمپ
  • هزینه مضاعف برای خرید پمپ جدید
  • تاخیر در انجام امور مربوط به آبیاری
  • و ...

اما توصیه ما به خریدارانی که قصد خرید پمپ آب کشاورزی (پمپ‌های آبیاری، پمپ آب آبیاری قطره‌ای و...) دارند این است که برای اینکه پمپی متناسب با نیاز واقعی خود تهیه نماید، قبل از هر چیزی با مهندس یا کارشناس مربوط به امور خود مشورت کرده و نوع پمپ و نیز میزان ورودی و خروجی مورد نیاز پمپ (اینچ لوله ها و ...) را مشخص نمایند.

قطعاً مهندسین و کارشناسان کشاورزی، با توجه به نوع سیستمی که برای آبیاری باغات و یا زمین‌های زراعی طراحی و پیاده سازی می‌کنند، تمامی جوانب را لحاظ می‌نمایند و بر این اساس به طور دقیق اشراف دارند که چه نوع پمپی به طور کامل جوابگوی نیاز آن‌ها خواهد بود.

اما اگر بخواهیم ویژگی‌هایی که به عنوان کلیدی‌ترین نکات جهت انتخاب پمپ مناسب باید به آن‌ها عنایت ویژه‌ای داشته باشیم را نام ببریم، لازم است به نوع پمپ و هم چنین ارتباط بین بازده پمپ و حداکثر فشار (حداکثر دینامیک) در سرعت جریان (دبی) اشاره نمود.

 

 

انواع پمپ آب کشاورزی

 

با توجه به اینکه بر اساس نوع سیستم‌های کشاورزی (سنتی، قطره ای و ...) می‌توان از پمپ‌های مختلفی استفاده نمود، چنانچه بخواهیم در یک دسته بندی کلی، اشاره‌ای به انواع پمپ‌های آبی که در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند داشته باشیم، می‌توان پمپ‌های زیر را نام برد:

پمپ‌های سانتریفیوژی ( پمپ گریز از مرکز)

زمانی که قرار است برای آبیاری از منابع آب سطحی و یا منابع آب زیر زمینی کم عمق استفاده شود، پمپ‌های سانتریفیوژی (پمپ‌های گریز از مرکز)، گزینه مناسبی می‌باشند. نکته قابل ذکر این است که قبل از استفاده از پمپ سانتریفیوژی و جهت راه‌اندازی آن‌ها، باید از اتصال کامل پمپ به آب اطمینان حاصل نمایید.

 

پمپ‌های توربینی

هنگامی که چاه‌های آب دارای جداره هستند و یا منابع آبی پایین‌تر از سطح معمول پمپ‌های سانتریفیوژی قرار دارند، پمپ‌های توربینی که اصطلاحاً به آن‌ها پمپ‌های توربینی چاه عمیق نیز گفته می‌شود، گزینه مناسبی است. دلیل این امر این است که این دسته از پمپ‌ها به دلیل اینکه ورودی آن‌ها همواره در زیر سطح آب قرار دارد، نیازی به غوطه‌وری در آب ندارند.

 

پمپ‌های شناور

پمپ آب شناور (پمپ آب غوطه‌ور) نوعی از دیگر از پمپ‌های توربینی به شمار می‌آید. در این مدل از پمپ‌ها، به دلیل اینکه پمپ در بخش فوقانی موتور قرار دارد، آب از بخش میانی وارد می‌شود. نکته قابل ذکر در خصوص پمپ شناور یا غوطه‌ور این است که به دلیل برخورداری از قطر کمتر نسبت به پمپ‌های سانتریفیوژی و توربینی، طبیعتاً نسبت به آن‌ها دارای راندمان پایین‌تری نیز می‌باشد.

 

پمپ‌های پروانه‌ای

پمپ‌های پروانه‌ای به دلیل نوع ساختاری که دارند، معمولاً آب را تا ارتفاع کمی بالا می‌آورند، اما دبی و آبدهی بالایی دارند.

 

 

چند توصیه هنگام خرید پمپ آب کشاورزی

 

همان‌طور که پیش‌تر اشاره نمودیم، برای اینکه بتوان با توجه به نیاز واقعی خود پمپ آب کشاورزی (پمپ‌های آبیاری، پمپ آب آبیاری قطره‌ای و...) مناسب را تهیه نمایید، پیشنهاد می‌شود که حتماً با مهندس یا کارشناس مربوط به امور زراعی خود مشورت نمایید. اما در ادامه قصد داریم تا چند نکته کلیدی در خصوص پمپ آب کشاورزی را با شما به اشتراک بگذاریم که هنگام تهیه پمپ، نیاز است با دقت مورد توجه قرار گیرند.

  • سرچشمه یا منابع آبی مورد استفاده ( آب‌های سطحی، آب چاه و... ) جهت آبیاری
  • فاصله محل آبیاری (زمین کشاورزی) از سرچشمه آب مورد استفاده
  • میزان وسعت سیستم لوله کشی استفاده شده
  • نوع سیستم آبیاری (سنتی، قطره ای و ...)
  • حداکثر میزان آبدهی پمپ
  • حداکثر میزان مکش پمپ (جهت بالا آوردن سطح آب به ورودی پمپ)
  • حداکثر فشاری که توسط پمپ تامین می‌شود

 

 

در پایان امیدواریم نکاتی که به صورت خلاصه در خصوص پمپ آب کشاورزی بیان شد، برای شما مفید بوده باشد. چنانچه در خصوص پمپ‌های آبیاری و پمپ آب آبیاری قطره‌ای سؤالی دارید و یا اینکه نیاز به راهنمایی بیشتری می‌باشد، کارشناسان صدرا پلیمر اسپادانا آماده پاسخگویی به سؤالات شما عزیزان و ارائه راهنمایی بیشتر هستند.